Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lody Schneider Het Hooglied, hetwelk van Salomo is. & Uitg. Stichting Canticum, Postbus 209, 2980 AE Ridderkerk; 264 blz.; € 20, 95.

2980 AE Ridderkerk; 264 blz.; € 20, 95. Dit boek is een eenvoudig geschreven ^erklaring van het Hooglied. De schrijver, #e van bqMl^JJ^iitpnkw^kw^ heelt er tiet jaar < air gewerkt. «httéd ierirta» zichzeff\ gekomen al ons resjfiSct. Aanleidmjggnttg^J studie te maken van dit bijbelboek waren de kanttekeningen van de Statenvertaling-De vergeestelijking van het Hooglied ging hem te ver. Dit bijbelboek moet geestelijk worden verstaan. Dat komt volgens de auteur dan hierop neer dat met de 'liefste' God is bedoeld.en met de 'vriendin' Salomo. In het Oude Testament wordt de verhouding tussen God en Zijn volk wel vergeleken met die van man en vrouw in het huwelijk, maar ook de verhouding tussen God en één enkele persoon? De woorden van de bruid: Ik ben zwart doch liefelijk, slaan volgens de schrijver op Salomo zelf. De donkere kleur zal hij van zijn moeder geërfd hebben. Ze zal veel donkerder van kleur geweest zijn dan de vrouwen aan het hof van koning David, omdat zij werkte op het land. De liefste is blank en rood. Dat moet opgevat worden als aangebracht rood, rood gemaakt. Rood is de kleur van de zonde, blank de kleur van de reinheid. Het hoofd van de liefste is van het fijnste goud. Van dit bijzondere materiaal is het verzoendeksel met de beide cherubs gemaakt. Op deze plaats van zuiver goud wordt op de Grote Verzoendag bloed aangebracht tot verzoening.

Deze voorbeelden geven het kader aan waarbinnen de uideg van het Hooglied zich in dit boek voltrekt. Ze is onorthcjdox maar blijft gelukkig wel binnen de grenzen van de orthodoxie. Wat dat laatste betreft is er genoeg herkenning. Trouwens, Salomo maakt als persoon toch ook weer deel uit van het volk van God. Uit de gegeven voorbeelden blijkt verder dat de schrijver wel Schrift: met Schrift vergelijkt, maar hij doet dat op onderdelen, niet op hoofdlijnen. De liefde tussen Salomo en Sulammith in het Hooglied wordt tot een uitbeelu y van het verbond van God met Zijn volk. Zulke 'overgangen' komen vaker voor in het Oude Testament. In de psalm van Salomo (Ps. 72) treffen wij hetzelfde verschijnsel aan. Daar gaat het beeld van de aardse koning over in dat van de messiaanse koning. In het Nieuwe Testament wordt Christus de hemelse Bruidegom en de gemeente Zijn bruid. Dat zijn de hoofdlijnen. Daarbinnen is veel variatie mogelijk. In het algemeen geldt: hoe eenvoudiger de uideg, des te meer straalt de liefde van God ons tegen. Interessant is de informatie over planten en

dieren. H. J. DE BIE, HUIZEN

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 november 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 november 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's