Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Catechesemethoden In deze bijdrage vraag ik aandacht voor enkele  deeltjes van catechesemethoden, te  weten Reflector en Leren om te leven. A. Reflector, geschreven door drs. M. van Campen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Catechesemethoden In deze bijdrage vraag ik aandacht voor enkele deeltjes van catechesemethoden, te weten Reflector en Leren om te leven. A. Reflector, geschreven door drs. M. van Campen.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Gfloafii dat nog? In de catechesemethode Reflector is het zesde deeltje Geloofje dat nog? tot stand gekomen. In dit boekje worden de twaalf artikelen of het Apostolicum behandeld. Het is geschreven voor catechisanten van 16 jaar en ouder, het telt 76 pagina's en bestaat uit 12 lessen. Telkens wordt er een lijn getrokken naar de Heidelbergse Catechismus. 2. Discipel voor het leven

Iets langer geleden is het negende deeltje voor de 18-plussers met de titel Discipel uoor het leuen verschenen. Het telt 72 pagina's en 12 lessen. Hierin komen de kernzaken van het discipelschap, het christelijk leven aan de orde. Bijvoorbeeld de omgang met de Bijbel, maar ook de positie van een christen in de maatschappij en niet te vergeten de plaats van Israël in Gods heilsplan. Ook in dit deeltje worden de gereformeerde belijdenissen erbij betrokken.

De indeling van de lessen in de verschillende deeltjes vertoont eenzelfde stramien. Het begint met een Verkenning. Daarna volgt een Bijbelstudie. Dan Informatie en ten slotte de Verwerking. Het is niet mijn bedoeling om de inhoud van alle lessen te bespreken. De boekjes behandelen op klassieke wijze de inhoud van het christelijk geloof, opkomend uit de Bijbel, in gemeenschap met de belijdenis en betrokken op de concrete situatie waarin jongeren van de kerk vandaag leven. Het narratieve element is naast het informatieve steeds aanwezig, bedoeld om de brug te slaan naar de leefwereld van de

jongeren. Met het oog daarop worden ook gevarieerde werkvormen gebruikt, die beogen naast kennisverwerving het gesprek onder de jongeren op gang te brengen. Ook is het geheel doortrokken met eigentijdse illustraties. Voor de catecheet is er voor het geheel een eenvoudige Handleiding, onder de titel: Toelichting en handleiding. Daarin vindt de catecheet aanwijzingen hoe men de methode als geheel en de lessen afzonderlijk met behulp van de aangereikte werkvormen kan gebruiken.

Uitg. Boekencentrum, Zoetermeer; beide € 7, - B. Leren om te leven, geschreven door ds. P. van der Kraan, ds. A. J. van den Herik en A. Pais.

In de serie Leren om te leven verscheen deel 4a: Lessen over de Heidelbergse Catechismus voor 18-ig-jarigen.

In deze nieuwe, geïllustreerde uitgave van 19 lessen (96 pagina's) worden de zondagen 32 tot en met 44 van de Heidelbergse Catechismus behandeld. Daarin staan de Tien Geboden centraal.

De behandeling van de Heidelbergse Catechismus is evenals die van de HGJB (Leer ons geloven) niet chronologisch, maar thematisch. Elke les kent de volgende indeling: Binnenkomer, Tekst uan de Heidelbergse Catechismus, Bijbelstudie, Informatie, Verwerking, bestaande uit A. Vragen bij de HC en B. Vragen en opdrach ten, C(asus).

Anders dan bij de methode Reflector is er voor de catecheet bij elk deel en elke les een uitvoerige handleiding. Globaal genomen bestaat deze uit twee delen: 1. Toelichting bij de les, waarin theologische verantwoording wordt geboden; 2. Didactische aanwijzingen, waarin onder andere suggesties worden gegeven voor lesopzetten met behulp van allerlei nieuwe werkvormen en werkbladen (met eigentijdse illustraties) en wel voor twee niveaus. Inhoudelijk is deze methode wat traditioneler en benadrukt meer dan Reflector het cognitieve element. Uitg. Groen, Heerenveen; lesboek: € 6, 95; handleiding: € 42, 50.

C. Enkele opmerkingen

1. De laatste tien jaar zijn er (minstens) drie catechesemethoden in hervormd-gerefor- -meerde gemeenten verschenen: Leer ons geloven/kennen (HGJB), Reflector (Van Campen) en Leren om te leuen (Van der Kraan, Van den Herik en Pais). In het begin was er nogal wat verschil in aanpak te constateren. HGJB: Thematische aanpak van de HC; Reflector: Lineaire opzet van thema's uit het christelijk geloof; Leren om te leven: Cognitieve aanpak van de Bijbel en belijdenis. Op dit moment lijken de drie methoden qua aanpak veel op elkaar. In alle drie methoden wordt gezocht naar een evenwicht tussen het cognitieve en het affectieve en hebben de Bijbel en de belijdenis een (vaste) plaats. Men biedt allerlei werkvormen om het geloofsgesprek in de catechese op gang te brengen. Echt principiële verschillen bestaan er niet tussen de drie methoden. Dat betreft zowel de inhoud als de aanpak. 2. Dat brengt me tot een wens: wordt het geen tijd om de handen ineen te slaan en te komen tot een nieuwe, gezamenlijke uitgave, waarin gewerkt wordt met verschillende mogelijkheden in methodiek. Te denken valt aan een cd-rom met schriftelijke pendant voor de catecheet, en boekjes met kernteksten e.d. voor de catechisanten. Gesprekken in deze richting zijn hoopvol. Ik denk dat we de (jongeren van onze) gemeenten er een dienst mee bewijzen.

W. Verboom, Waddinxveen

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 januari 2004

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Catechesemethoden In deze bijdrage vraag ik aandacht voor enkele  deeltjes van catechesemethoden, te  weten Reflector en Leren om te leven. A. Reflector, geschreven door drs. M. van Campen.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 januari 2004

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's