Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een Voorspraak bij de Vader

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een Voorspraak bij de Vader

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

'En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.' [1 Joh. 2 : 1b]

Wie maakt zich er druk om dat hij gezondigd heeft? Daar mogen wij ons allemaal wel druk om maken. Want 'we hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods.' Het is zelfmisleiding als wij denken dat wij geen zonden hebben.

Beleef je het echt: ik heb gezondigd, dan zit je ermee. Je beseft dat het toch vreselijk is wat een mens doet als hij zondigt: God onteren, Zijn goede wet overtreden, eeuwige schuld maken en de wereld naar de verdoemenis helpen. Zijn wij echt zondaar, dan hebben wij in plaats van grote woorden een klein hart gekregen. Een hart, dat gebroken en verslagen is.

Wat richt de zonde toch een ellende aan! Daar zou heel veel over te zeggen

zijn. Vanuit de tekst wordt er dit over gezegd: wij kunnen God niet meer onder ogen komen. Nog preciezer: wij kunnen de Vader niet meer onder ogen komen. God de Vader die binnen de goddelijke drie-eenheid het Hoofd is, en altijd het tegenover tot de mens bewaart. Ook als Zoon en Heilige Geest in de weer komen om te bemiddelen tussen God en mens. Dat is een ontstellend iets: wij kunnen de Vader niet meer onder ogen komen, die onze Maker is, en van en voor Wie we ons leven hebben. Wie door de Heilige Geest over Zijn zonde wordt onderwezen, komt daar ook vooral mee te zitten.

Maar het evangelie klinkt in onze tekst: Indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige. Hier wordt gezegd dat de Zoon bij de Vader is. Maar er wordt tegelijkertijd zoveel méér gezegd. De Zoon wordt bij Zijn Namen genoemd. Jezus - dat is Zaligmaker, omdat Hij Zijn volk zal zalig maken van hun zonden. Christus - dat is Gezalfde, omdat Hij door de Vader gezalfd is om alle ambten te bekleden waarmee hij onder de mensen zou kunnen dienen, opdat de mensen God zouden behagen en volgen: profeet, priester en koning. Wanneer kreeg de Zoon die namen? Toen Hij in de wereld kwam. Toen Hij mens werd. Toen Hij in de wieg gelegd werd om de weg naar kruis en graf te gaan.

De Zoon wordt een Voorspraak genoemd. Dat wil zeggen: Hier is iemand die onze wettelijk vertegenwoordiger wil zijn, onze advocaat, onze strafpleiter. Hij neemt het niet op voor de zonde, maar wel voor zondaren. Hij vraagt God om ons onze zonden niet toe te rekenen. Om onze schulden niet in Zijn boek te laten staan.

Hoe kan Hij dat? Omdat de zonde der wereld Hem toegerekend zijn, toen Hij in het vlees was. Omdat Hij de straf gedragen heeft, die mijn zonden verdiend hebben. Hij kan het ook omdat Hij rechtvaardig is. Hij wel, terwijl er verder niemand is die rechtvaardig is, ook niet één. Hij heeft nooit andere zonden op Zijn naam gehad dan zonden van anderen. Hij staat recht voor God. Hij is rechtvaardig voor God. En zo kan Hij bij God voor ons voorspreken.

Wij hebben een Voorspraak bij de Vader. Dat mogen wij zeggen sinds de hemelvaart van de Heere Jezus. Hij is

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 mei 2004

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Een Voorspraak bij de Vader

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 mei 2004

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's