Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Calvijn in Amsterdam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Calvijn in Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heilsordelijk

De heilsgeschiedenis structureert het geloof. Wet en evangeüe zijn de twee polen. Ik ben de verloren zoon, maar ik mag opstaan en tot de Vader gaan. Dat geloof is een belevenis. Je beleeft het als ellende, verlossing en dankbaarheid. Je moet terug naar het begin en je mag mee naar de voleinding. Door Christus in de gemeenschap van de Heilige Geest

Wel of geen metafysica?

De metafysica behoort tot de filosofie. Zij zoekt antwoord op de vraag of er achter (meta) de zichtbare werkelijkheid (physica) nog een andere, onzichtbare werkelijkheid schuil gaat De metafysica levert de natuurlijke theologie de argumenten om - los van de Bijbel - het be-

wijs te leveren dat er een God bestaat, dat er een hogere orde is waaraan je je moet houden en nog veel meer Met name de Griekse filosofie is van veel invloed geweest op de middeleeuwse scholastiek. Maar dat bewijsmateriaal is volgens de onderzoeksmethoden van de moderne wetenschap niet te verifiëren. Daarom heeft de metafysica met de opkomst van de Verlichting afgedaan. Toch is de schepping openbaring van God. Met de belijdenis van Nicea zeggen wij dat God de Schepper is van alle 'zichtbare en onzichtbare dingen'. We leren oog, oor en hart te krijgen voor de algemene openbaring als we oog, oor en hart krijgen voor Gods bijzondere openbaring. Daarom is ons 'ja' tegen de bijbelse metafysica tegelijk een 'nee' tegen alle buiten-bijbelse metafysica. Wij spellen het boek van de natuur bij het licht van de 'Schriftuur'. Het 'nee' tegen alle buiten-bijbelse metafysica is tegelijk ook een radicale afwijzing van de natuurlijke theologie. Religie is weer in de mode. De natuurlijke theologie kleedt zich in nieuw jasjes. In een tijd van individualisering is het nu echt: zoveel hoofden, zoveel zinnen. Ieder zijn of haar eigen geloof. Graag ook met bijbehorende rituelen.

Maar je kunt er niets mee. Breukelman zet ons weer op scherp. Dat is nog veel meer de les van Jakob: geen ladder opzetten tegen de hemel maar zien hoe uit de hemel een ladder wordt neergelaten voor jou. De Heere Jezus zegt: niemand komt tot de Vader dan door Mij. Dat leert de Heilige Geest ons verstaan. Dat is het Wóórd! Breukelman maakte zichonnodig - zorg of dat getuigenis wel zuiver, zonder scholastieke ruis, doorklonk in het getuigenis van de Reformatie. Daarom brengt Calvijn het in Amsterdam er niet zo goed vanaf. Dat is jammer.

H. J. DE BIE, HUIZEN

N.a.v. Rinse Reeling Brouwer (red.) Frans Breukelman. Bijbelse Theologie deel IV/1, De structuur van de Heilige Leer in de theologie van Calvijn. Uitg. Kok, Kampen; 540 blz.; € 39, 90.

Nadat dit artikel was afgesloten verscheen over dit boek een bijdrage van W. J. van Asselt in Kerk en Theologie met als titel 'Wees maar goed orthodox, dan word je vanzelf vrijzinnig' (april 2004). Aanbevolen voor wie zich in deze materie verder wil verdiepen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juli 2004

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Calvijn in Amsterdam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juli 2004

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's