Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verwachting

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verwachting

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

... maar verwachten de belofte des Vaders, die gij (zeide Hij) van Mij gehoord hebt.' [Hand. 1:4b]

Hebt u ook wel eens een ontmoeting met de Heere Jezus gehad? Nee, dat kan niet op de wijze zoals de Heere Jezus aan Zijn discipelen verscheen, lichamelijk. In de kracht van Zijn opstanding. Met een verheerlijkt lichaam. Zo zullen we Hem straks zien, als Hij komt. Naar die dag verlangen wij, als het goed met ons is. Maar juist als we echte discipelen zijn, verlangen we naar ontmoetingen met Hem. Door Zijn Woord en Geest brengt Hij ons altijd weer in een levende, heerlijke aanraking met Zichzelf. Hij doet ons Zijn stem horen. Hij doet ons Zijn liefde ervaren. Hij geeft Zijn vrede in ons hart. Wij zien Hem door geloof. Straks zien we Hem zoals Hij is.
Het is hier de laatste keer dat de Heere Jezus met Zijn discipelen vergadert op aarde. Hij geeft hen een bevel. Zijn Woord is onze liefdewet. Als wij echt discipelen zijn, moeten wij het afleren onze eigen weg te gaan. Dat is best een moeilijke les. We zijn maar slechte leerlingen. Maar door Zijn liefde, uitgestort in ons hart, doen we het toch. Zij moesten in Jeruzalem blijven. De Heere bindt ons aan de plaatsen die Hij bepaalt. Alle eigenzinnigheid en eigenwijsheid moet in Gods Koninkrijk worden uitgebannen. Op de plaats die Hij verkiest, zal Hij doet wat Hij belooft.
Daar moeten ze blijven met verwachting. Dat is een onmisbare zaak in het leven van het geloof. Als wij geen verwachting hebben, dan worden we wanhopig en depressief. Als wij bidden zonder verwachting, dan krijgen we niets. Als wij naar de kerk gaan zonder verwachting, dan komen we leeg thuis. Dat is vaak onze kwaal. We verwachten zo weinig van de Heere. Een student klaagde eens aan Spurgeon dat hij zo weinig vrucht op zijn werk zag. Hij preekte al twee jaar en er was nog niemand bekeerd.
'Wat denk jij wel?' zei Spurgeon, 'Verwacht jij dat God bij elke preek die jij houdt, een mens bekeert?'
'Nee, dat niet, ' zei hij.
'Dat is je kardinale fout, ' zei Spurgeon. 'Je preekt zonder verwachting.'
Straks moeten de discipelen Jezus' opdracht gaan vervullen: De verkondiging van het evangelie. Hoe zal dat kunnen? Dat kan toch nooit in eigen kracht? En de mensen tot wie het Woord komt? Van hen is niets te verwachten. Ze zijn geestelijk dood en zitten vol vijandschap. En ze noemen het liefde. Nee, van predikers en hoorders mag u niets verwachten.
Zij moesten verwachten de belofte van de Vader, die zij van de Heere Jezus hadden gehoord.
'Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welke de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles wat Ik gezegd heb.'
Met die belofte konden ze het doen. Wij ook. Dat is de enige grond van onze verwachting.
De Vader zou de Heilige Geest zenden. Hij zal hen alles leren. Alles! Ze weten niets van zichzelf. Alleen door de Geest begrijpen wij de dingen die van de Geest van God zijn. Zonder Hem zijn we zo blind als een mol en zo hard als een kei. Zonder Hem weet u niets van God en Goddelijke zaken. Zij ook niet. Maar als discipelen van Jezus hadden zij de belofte van de Vader. Uit de volheid van Christus' verdienste. En de Vader doet altijd wat Hij belooft. De Vader Zelf heeft hen lief. Door de Geest vervuld en onderwezen, kunnen zij hun taak aan. Zo worden zij een machtig instrument in Gods hand om het evangelie te verkondigen. Zo wordt hun werk gezegend en is het niet te stuiten.
Zo is het nog. Die Geest is uitgestort. Die Geest wordt nog steeds uitgestort in de harten van zondaren. Dan worden wij bekwaam om aan onze roeping te beantwoorden. Dan zijn we zwak in onszelf, maar machtig in Hem. Dan zijn alle dingen mogelijk degene die gelooft. Door Hem.
Die Geest zal hen indachtig maken alles wat de Heere Jezus hen gezegd heeft. Toen zij het hoorden, begrepen zij het vaak niet. Maar als de Geest hen vervult, dan worden de woorden van Jezus Geest en leven. Dan gaan hun harten branden in hen. Dat is toch bij ons net zo? De Heilige Geest leert ons alles wat wij nodig hebben. Hij verwekt in ons een echt berouw over onze zonden. Hij laat ons de heerlijkheid van Christus zien. Hij doet ons jagen naar heiligmaking zonder welke niemand de Heere zien zal. Hij maakt de woorden van Jezus, Geest en leven voor ons.
Straks gaan zij de wereld in. En door de kracht van de Geest worden mensenharten gebroken en geopend. Door die Geest wordt hun prediking vruchtbaar. Door de Geest worden mensen doorstoken in het hart, omdat zij gevoelen dat zij, ja zij, Jezus gekruisigd hebben. Zo gaat het nog, de eeuwen door, de wereld door. Onweerstaanbaar breekt Gods Koninkrijk zich baan.
Met de kerk gaat het goed. Er komen er alleen maar bij. Er gaat er nooit één af.
Daarom, laten wij verwachting hebben van de belofte van de Vader, die op de Pinksterdag vervuld is. En laten we zo met verwachting uitzien naar de vervulling van al Gods beloften. Dan houden we goede moed. Nog even en de ganse aarde zal vol zijn van kennis des Heeren, gelijk de wateren de bodem der zee bedekken.
'Kom, Heere Jezus, kom haastig.' Dan ten volle genieten de beloften van God, die in Christus Jezus ja en amen zijn. Ziet u er naar uit?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Verwachting

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's