Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opgenomen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opgenomen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

'En als Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen, daar zij het zagen, en een wolk nam Hem weg van hun ogen.' [Hand. 1:9]

De laatste woorden van de Heere Jezus voor Hij naar de hemel ging, zijn zeer kostbaar. Een belofte en een opdracht. 'En als Hij dit gezegd had.' Wat? 'Gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes.'
Met die kracht zijn ze onoverwinnelijk. Door die kracht, Goddelijke kracht in menselijke zwakheid, zijn alle dingen mogelijk. Zo is het nog. Dat is het geheim van de kerk. Gods kracht volbracht in onze zwakheid. Daarom is de kerk nooit stuk te krijgen. Gods werk is niet te stuiten. Zo alleen kunnen zij en ook wij voldoen aan de opdracht: 'Gij zult Mijn getuige zijn in geheel Judea, en Samaria en tot aan het uiterste der aarde.'
De belofte is vervuld, de opdracht is volvoerd. Nu, bijna 2000 jaar later, is het evangelie van Jezus Christus bijna overal verkondigd. Miljoenen mensen zijn door die boodschap in hun hart getroffen. U ook? Ontelbaar velen hebben het uit de nood van hun ziel uitgeroepen: 'Wat moet ik doen om zalig te worden?' Een schare die niemand tellen kan, heeft vrede en zaligheid gevonden in Christus. En nog is Zijn huis niet vol. Nog is er plaats.
Nadat de Heere Jezus deze heerlijke woorden had uitgesproken, werd Hij opgenomen.

Opgenomen
Soms wordt er gesproken van 'opgevaren.' 'Ik vaar op tot Mijn God en uw God, tot Mijn Vader en uw Vader.' Dan wordt gezien op Zijn eigen kracht en goddelijkheid, waardoor Hij ten hemel voer.
Maar hier staat dat Hij werd 'opgenomen'. Dat ziet op het werk van de Vader. De Vader neemt Zijn heilig Kind Jezus op. Wat laat dat zien? Zijn werk op aarde is klaar. Het offer overvloedig genoegzaam voor de zonde der ganse wereld is volbracht. De Vader heeft een eeuwig en onuitsprekelijk genoegen in dat offer. Dat offer is van een oneindige kracht en waarde.
Daarin heeft de Vader nu al Zijn welbehagen. Daarin is Hij helemaal verzoend. 'God was in Christus, de wereld met Zichzelf verzoenende.'
Daarmee is Hij geheel tevreden. Ieder mens die gelovig rust in dit offer, is welkom bij de Vader. Ieder mens die in de weg van het bloed van Christus tot God komt, zal niets anders vinden dan 'milde handen en vriend'lijk ogen'.
Wie met iets anders komt, wordt afgewezen. Wie buiten Christus tot God denkt te komen, krijgt geen toegang. Nooit. Alleen dit offer kan Gods heilig oog behagen.
De Vader neemt Zijn Kind op. Maar in Hem neemt Hij ook u op, als u met Hem verenigd bent. De Heere Jezus draagt heel Zijn kerk op Zijn hogepriesterlijk hart. Van hen allen geldt: 'Ik ga heen om u plaats te bereiden.' Waaraan weet u dat? 'Waar uw schat is, zal ook uw hart zijn'. Als uw Liefste in de hemel is, kent u het heimwee om daar te zijn waar hij is. 'Onze wandel is in de hemelen, waaruit wij de Zaligmaker verwachten.'
In de hemel wordt de Heere Jezus geplaatst aan de rechterhand van de Vader. 'Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.'(Ps. 110:1). Vandaar regeert Hij alle dingen. 'Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde.' Vandaar zal Hij terugkomen om te oordelen de levenden en de doden. Daar zet Hij Zijn zaligmakend werk voort in het hemels heiligdom. Daar is Hij onze hemelse Advocaat. 'Kinderkens, indien wij gezondigd hebben, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige.'
Wat zijn wij zalig, als wij Hem zo mogen zien met ogen van geloof.
Wat geeft dat een vrede, steeds weer, als wij van Hem gebruik maken als onze hemelse Voorspraak. Als wij door Hem tot God gaan. Als wij vrijmoedig en kinderlijk mogen rusten aan Vaders hart en mogen delen in Vaders liefde. 'De Vader Zelf heeft u lief.'

Hemelvaart is een feit
Wie dat loochent, heeft God niet gekend en heeft de Geest van Christus niet ontvangen. Die is een leugenaar.
'Wij zijn geen kunstig verdichte fabelen nagevolgd. Maar hetgeen onze ogen hebben gezien en onze handen hebben getast, datgene verkondigen wij u.''Daar zij het zagen.'
Elf apostelen staan de Zaligmaker na te staren. Zij zien Hem opvaren. Zij kunnen het oog geen ogenblik van Hem afhouden Zij zijn helemaal in beslag genomen door dit heerlijk en wonderlijke heilsfeit. Zij waren getuigen van Zijn wonderen. Zij waren getuigen van Zijn lijden en sterven. Nu zijn zij getuigen van Zijn hemelvaart.
Zij blijven net zo lang kijken tot dat de engel hen losmaakt van dit heerlijke en wonderlijke schouwspel.
'Wat staat gij en ziet op naar de hemel?' Dan worden zij getroost met Zijn wederkomst. Alsof er bijna geen tijd tussen ligt. Tussen hemelvaart en wederkomst. Het is ook maar een ogenblik op Gods uurwerk.
Hij zal precies zo terug komen. Hun hart wordt vol van dit wonder. Zij keren terug naar Jeruzalem in aanbidding en met grote blijdschap. De blijdschap van het geloof. Dat hun Liefste in de hemel is. Dat Hij hen tot Zich zal nemen. Dat is Zijn belofte. Dat Hij spoedig terugkomt. Ja, als dat geloof ons hart vervult, dan kunnen we ook het leven aan. Dan kunnen we ook de opdracht aan, die Hij ons gegeven heeft. Dan gaan we een gouden toekomst tegemoet.
Dan zullen we spoedig bij Hem zijn. Dan zullen we eenmaal met Hem regeren. 'Wie overwint, ik zal hem geven met Mij te zitten in mijn troon.' Is dat ook uw uitzicht en heimwee?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Opgenomen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's