Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leiding van Hogerhand

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leiding van Hogerhand

GEBED TIJDENS EEN KRINGBIJEENKOMST

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een belangrijk onderdeel van een kringbijeenkomst is de plaats van het gebed, met name tijdens de opening en de sluiting. Opening en sluiting vragen een zorgvuldige voorbereiding. Er zijn allerlei mogelijkheden de opening en de sluiting van een kringbijeenkomst te organiseren. We werken in dit artikel één patroon als voorbeeld nader uit. Nadrukkelijk noem ik hier één patroon, er zijn vele andere variaties mogelijk en denkbaar. Het gaat me er om de bezinning over de plaats van het gebed te bevorderen, in het bijzonder tijdens een kringbijeenkomst.

Doel
Het gebed tijdens een kringbijeenkomst is niet alleen belangrijk voor een goede en gezegende bijeenkomst, maar het maakt er ook een wezenlijk onderdeel van uit. Het gebed is niet iets dat er nu eenmaal bij hoort, maar heeft alles te maken met de inhoud van de avond, het doel van de bijeenkomst, de toonzetting, wat er besproken wordt, hoe de deelnemers onderling met elkaar communiceren en met elkaar omgaan.
De gebeden zijn tevens onmisbaar als middel voor persoonlijke en gemeenschappelijke groei. Groei in het geloof, groei in de ontmoeting en groei in een relatie van vertrouwen met en voor elkaar. Van belang is om de betekenis van het bidden te onderkennen.
Wat is bidden eigenlijk? We geven een korte omschrijving. 'Bidden is spreken met God. Geen theologische verhalen. Ervaringen uitwisselen met God en met elkaar. Bidden moet van jezelf worden. Gebed is ook lezen uit de Bijbel, zingen tot God. Gebed is eenvoudigweg het richten van de ziel op God (Ps. 25:1). Hiermee geven wij God de gelegenheid in ons en met ons te doen wat Hij wil. Het is jezelf en elkaar aan God ter beschikking stellen. Het gebed is de grootste kracht op aarde. Iemand schreef: 'Het gebed beweegt de Hand die de wereld beweegt'. We willen nu puntsgewijs op enkele aspecten van het gebed tijdens een kringbijeenkomst nader ingaan.

Bidden om de opening van het Woord en de verlichting met de Heilige Geest
In veel gevallen zal dit een vast punt van de agenda zijn: opening met gebed. Maar waarom eigenlijk? Beginnen met gebed geeft aan dat je weliswaar samen bij elkaar bent, maar dat je beslist niet zonder de aanwezigheid van de Heere God wilt zijn en ook niet kunt zijn. Het gaat immers over Hem, over Zijn Woord en over Zijn leiding in het leven van de deelnemers. Door middel van het gebed geef je ook aan dat er leiding nodig is, leiding van Hogerhand! In die zin ben je voor elkaar gelijk en allen afhankelijk van de leiding van de Heere. Dat geldt ook voor de gespreksleider. Er zijn nog wel andere elementen die voor een openingsgebed van belang zijn. We zetten er puntsgewijs enkele op een rijtje:
- we uiten onze dankbaarheid dat we opnieuw, of voor de eerste keer als verschillende mensen, bij elkaar mogen komen;
- we danken ervoor dat God Zijn Woord heeft gegeven als een gids voor onderweg;
- we verootmoedigen ons met elkaar, roepen om Gods ontferming en smeken om de genade van Christus;
- we bidden om wijsheid en concentratie om met elkaar de bedoelingen van Gods Woord te peilen, om de verstaanbaarheid ervan;
- we bidden om het samenzijn, het luisteren naar elkaar, het accepteren en respecteren van elkaar;
- we bidden of de gaven van het onderscheid, de uitleg en andere gaven tot hun recht mogen komen tot welzijn van de deelnemers persoonlijk;
- we bidden om samen te mogen zijn tot eer van God en in liefde tot elkaar;
- we bidden of God met Zijn Geest in het midden van de kring wil zijn, om Gods Woord ook werkelijk te kunnen verstaan, te begrijpen en te kunnen toepassen;
- we bidden of de Geest, de gaven die Hijzelf gegeven heeft aan de deelnemers wil inzetten voor het doel ervan: God liefhebben en de naaste hieraan gelijk;
- we bidden of de Geest ons wil leiden in de Waarheid van God;
- we bidden of God bij hen wil zijn die niet aanwezig kunnen zijn op de kringavond.

Het openingsgebed zet de toon voor de avond. Het is dan ook voor de kringleider belangrijk om zich goed op het gebed voor te bereiden. De verschillende gebedsintenties te (over)wegen, op zich in te laten werken en eventueel puntsgewijs op te schrijven. Neem voldoende tijd voor het openingsgebed. Het is niet de bedoeling tijdens het openingsgebed al inhoudelijk in te gaan op het gespreksonderwerp of bepaalde mogelijk gevoelige punten in het gebed te benoemen en van commentaar te voorzien. Het gebed vraagt een afhankelijke opstelling, waarbij niet de bidder, maar de Vader in de hemel centraal staat.

Moment stilte
De gespreksleider kan aan het begin van het openingsgebed een moment van stilte vragen. Tijdens zo'n moment is er gelegenheid persoonlijk los te komen van de dagelijkse drukte, het ritme van de dag. Om zo stil te kunnen worden voor God en er zo ruimte komt om gevuld te worden met Zijn Geest. Veelal komen mensen soms laat uit hun drukke werksituatie. Eten vervolgens snel om op tijd op de kring te kunnen zijn. Het is dan goed even tijd te hebben voor de omschakeling en op adem te komen. 'Mijn ziel is immers stil tot God; Van Hem wacht ik een heilrijk lot; Hij immers zal mijn rotssteen wezen' (Ps. 62:1 berijmd). Je kunt ook kort even persoonlijk stilstaan bij een bijbeltekst.

Delen van wel en wee
Vooraf aan het gebed kan een ronde 'wel en wee' worden gehouden. De deelnemers krijgen, overigens geheel vrijblijvend, de gelegenheid van de gespreksleider om persoonlijke zaken te delen met anderen. Dit kunnen verdrietige, moeilijke zaken zijn, maar ook vreugdevolle en alledaagse zaken, bijvoorbeeld een anekdote. Een rondje wel en wee vraagt om veiligheid in en vertrouwen van de groep. Wanneer zo'n ronde wordt gehouden, is het belangrijk met elkaar af te spreken dat zaken die onderling gedeeld worden in de groep blijven en niet naar buiten komen. Het gaat bij deze ronde niet om hele verhalen, maar kort iets te delen van wat de deelnemers op dat moment heel erg bezighoudt.
Een rondje 'wel en wee' kan verklaren waarom iemand erg stil is of bij een bepaald onderwerp nogal heftig reageert tijdens de avond. Het rondje wel en wee kan ook gebedspunten opleveren die tijdens de voorbede aan de orde kunnen komen. Een rondje wel en wee kan aanleiding zijn voor onderlinge hulp en bijstand of, in overleg met of op verzoek van de deelnemer een verwijzing naar pastorale zorg.

Afsluiting van de kringavond
Neem voldoende tijd voor de afsluiting van de kringavond. Er zijn allerlei verschillende manieren om deze afsluiting te organiseren. De volgende elementen kunnen in een afsluiting aan de orde komen
- lofprijzing en dankzegging; in combinatie met een lied of meerdere liederen;
- voorbeden n.a.v. gebedspunten;
- moment voor stil gebed;
- (gezamenlijk) Onze Vader;
- zegenbede en beamen met Amen, amen, amen.

Lofprijzing en dankzegging
- We prijzen God om wie Hij is en loven Zijn Naam;
- We prijzen Hem als Schepper en Heere van ons leven;
- We prijzen Hem voor Zijn trouw en genade in Christus;
- We danken God voor Zijn aanwezigheid;
- We danken God voor Zijn openbaring, Zijn Woord;
- We danken God voor de ontmoeting met elkaar. Vooraf aan dit moment van lofprijzing en dankzegging kan een lof- en danklied worden gezongen.

Voorbeden
Vooraf kan door de kringleider om gebedspunten worden gevraagd. Denk hierbij ook aan zaken die tijdens het rondje wel en wee aan de orde zijn gekomen. Deze gebedsintenties kunnen van persoonlijke aard zijn. Er kan ook worden gebeden voor de gemeente, de kerk van Christus, noden dichtbij en ver weg. Er kan gekozen worden voor een gebed door de kringleider zelf, die naar aanleiding van de ingebrachte gebedspunten deze vervolgens uitspreekt en brengt voor Gods aangezicht. Er kan ook gekozen worden voor een open kringgebed. De kringleider vraagt aan de deelnemers, wie voor welke gebedsintentie wil bidden. Er zijn allerlei variaties mogelijk.
Van belang is de gebeden kort te houden. Een mogelijkheid is ook om af te spreken wie tijdens een volgende bijeenkomst de voorbeden wil doen. Niets is verplicht! Spontaniteit is belangrijk. Laat de groep een duidelijke keuze maken op welke wijze de afsluiting zal plaatsvinden en leg dit met elkaar ook vast. Steeds kiezen voor een andere vorm werkt verwarrend en maakt onrustig, tenzij opnieuw over de vorm van gebed gesproken wordt en er andere keuzen worden gemaakt. Dit kan bijvoorbeeld heel goed, als de groep met elkaar al een eind op weg is, elkaar beter heeft leren kennen en er veiligheid en vertrouwen is gegroeid.

Moment van stil gebed
Belangrijk is hiervoor een bepaalde tijd af te spreken. Het is storend als iemand nog bidt of mediteert en het moment van stil gebed abrupt wordt onderbroken door over te gaan naar de afsluiting. Maak duidelijk dat tijdens het moment van stil gebed, niemand verplicht is voor zichzelf te bidden. Men kan ook gewoon stil zijn, mediteren, een tekst lezen, overdenken wat bespoken is. De overgang naar de afsluiting kan ook ingezet worden door zacht muziek aan te zetten of te laten spelen (gitaar, fluit, piano, orgel e.d.)

Onze Vader
De gebeden kunnen worden afgesloten met het (gezamenlijk) bidden van het Onze Vader. Als dit bij de deelnemers moeite oplevert, kan dit gebed ook worden uitgesproken door de kringleider of degene die de voorbeden leidt.

Zegenbede
De groep gaat naar huis. Vol gedachten, overwegingen, vragen! Voor een ieder is dit heel persoonlijk, heel verschillend. Het kan ook zijn dat mensen het moeilijk vinden weer naar huis te gaan vanwege eenzaamheid, problemen thuis, op het werk of andere zaken die als een grote last worden ervaren. Bemoedigend kan het zijn om ter afsluiting van de avond de zegenbede uit te spreken. Dit kan door de kringleider gebeuren of door iemand die de voorbeden heeft verzorgd. Hierna kan de groep dit gebed beamen met het zingen van het amen.

Amen, amen, amen!
Dat wij niet beschamen
Jezus Christus onze Heer,
Amen, God uw naam ter eer!

A. PETERS, BARNEVELD

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Leiding van Hogerhand

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 mei 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's