Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Graankorrel of zoutkorrel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Graankorrel of zoutkorrel

TWINTIGJARIGE THGB EN HAAR TOEKOMST [1]

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Missie volbracht?
Op zaterdag 24 september vierde de Theologische Hogeschool van de Gereformeerde Bond 'Johannes Calvijn' (THGB) haar vierde lustrum ofwel twintigste verjaardag. In verschillende bijdragen werd aandacht gegeven aan de actuele missie van de THGB voor kerk en school. Indertijd is het begonnen in Zeist met de bekende catechetencursus onder leiding van dr. H. Bout. Om die cursus te kunnen voortzetten is in 1985 de THGB opgericht, een hogeschool voor de opleiding van godsdienstleraren, waar ook de opleiding voor kerkelijk werkers ondergebracht kon worden. In 1992 gingen de THGB en de sociale academie De Vijverberg' (nu de Christelijke Hogeschool Ede) een samenwerkingsverband aan. De naam van de THGB, 'Johannes Calvijn' is enkele jaren later in de statuten, na goedkeuring door het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond, toegevoegd.
De THGB is weliswaar samenwerkingsverbanden met de CHE aangegaan en bevindt zich daarbinnen als een radertje in een groot uurwerk. Maar als zodanig is de THGB toch van wezenlijke betekenis voor de identiteit van het 'christelijk kenniscentrum' dat zich in Ede steeds meer profileert. Het blijft de THGB gaan om 'hoger onderwijs beoefenen in reformatorisch perspectief, in een voortdurend bijbelse bezinning op het inhoudelijke van de kerkelijk werker en de godsdienstleraar.' Het is waar, de THGB levert in direct bestuurlijke zin steeds meer in. Licenties voor het geven van onderwijs worden overgedragen aan de CHE, administratief wordt de ene na de andere taak bij de THGB afgebouwd en aan de CHE toevertrouwd. Begrijpelijk dat bij menigeen de vraag opkomt of de THGB nog aan een volgend lustrum zal toekomen. Het lijkt een afkalvend eilandje dat binnen afzienbare tijd in de CHE-golven verdwenen zal zijn. Sommigen stellen zelfs de vraag of de THGB zichzelf niet beter met dankbaarheid kan opheffen. Wat zij bereiken wilde, is bereikt: levenskrachtige, bijbelgetrouwe opleidingen tot kerkelijk werker en godsdienstleraar. Welnu, mission completed. Het is mooi geweest en we kunnen er op gepaste wijze een punt achter zetten.

Droom van de studieleiders
Toch is er dan sprake van een misverstand. Het is bij de CHE nooit de intentie geweest om kleinere organisaties op te slokken, zodat deze zouden opgaan in een grootste gemene deler of gevulde algemeenheid. Vanuit de CHE wordt de THGB, evenals bijvoorbeeld de Wittenberg, de Evangelische Theologische Hogeschool (ETH) en de Evangelische Theologische Faculteit (ETF), voor de uitdaging gesteld om de eigen identitaire inbreng in het grote geheel zo goed mogelijk gestalte te geven. Voor de THGB krijgt dit krachtens de historie een bijzonder accent voor de zaterdagopleidingen Godsdienst Pastoraal Werk (GPW) en Leraar Godsdienst en Levensbeschouwing (GL,1e en 2e graad), die samen met de CHE worden verzorgd, terwijl in de voltijdse opleiding de THGB zijn inbreng blijft leveren samen met de CHE en de Wittenberg'
Dit wordt stevig verankerd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Daardoor kan in de toekomst niet alleen het bijbelgetrouwe, maar ook het gereformeerde karakter van deze opleidingen gehandhaafd blijven. Dat is van groot belang, waar naar onze overtuiging rijke schatten te vinden zijn in de gereformeerde traditie. Op het bestuur en de directie van de THGB, alsmede op docenten die zich verbonden weten met het belijden waar de THGB voor staat, rust in dezen de verantwoordelijkheid om de gelegenheid die de samenwerking met de CHE biedt met beide handen aan te grijpen. Organisatorisch doet de THGB stappen achteruit, inhoudelijk blijft hij voluit meedoen en wordt de uitdaging alleen maar groter. Misschien kunnen we het zo zeggen: organisatorisch is de THGB als een zaadkorrel die zichzelf opheft in de aarde, inhoudelijk als een zoutkorrel die zich krachtig meedeelt binnen het geheel. De droom van de vroegere studieleiders ds. C. den Boer en ds. H.J. de Bie kan onder Gods zegen ook in de toekomst verder in vervulling gaan. Ds. De Bie schreef in 1998: 'Toen ds. C. den Boer en ik met het opstarten van de THGB begonnen, hadden we een droom. We droomden van een plek waar in de verwarring van deze tijd de theologie op het niveau van hoger onderwijs zou worden beoefend in reformatorisch perspectief. God, in Zijn genadige goedheid, heeft die droom in vervulling doen gaan.'

Gereformeerde katholiciteit
Wat houdt nu deze inhoudelijke breng van de THGB concreet in? Het is haar te doen om gereformeerde katholiciteit. Met katholiciteit wordt bedoeld de ruimte van de ene kerk van God die door alle eeuwen en over alle plaatsen verspreid is. De THGB is geroepen zicht te hebben op en gestalte te geven aan deze katholiciteit en wel vanuit een belijnd gereformeerde identiteit in een oprecht oecumenische openheid. Bij oecumene denken we dan aan Efeze 3:18. Samen met alle heiligen de lengte en diepte en breedte en hoogte van Gods liefde in Christus peilen en belijden. Dat is een geweldig hoge roeping, niet te zien als pretentie, maar wél als intentie, in afhankelijkheid van de roepende God.
Wie zit er op de inbreng vanuit de THGB te wachten? Het lijkt alsof de evangelische beweging vandaag de dag veel meer de wind in de zeilen heeft. 'Gereformeerde traditie' - het zou een illusie zijn te denken dat die aanduiding de harten van onze jonge studenten onmiddellijk sneller doet kloppen. Veelal geldt hier: Onbekend maakt onbemind. Er heerst bij vele toch bevlogen en bewogen jongelui die christen willen zijn en die in hun beroepskeuze de mogelijkheden om dienstbaar te zijn in het koninkrijk Gods de doorslag laten geven, toch een haast intuïtieve afkerigheid van dogma's, belijdenisgeschriften en theologische autoriteiten uit het verleden; zoals de reformatoren of de vader van de Dordtse synode. Prof.dr. G.C. den Hertog zegt geen woord te veel als hij wijst op de ver voortgeschreden erosie van het confessioneel zelfbewustzijn (Traditie en vernieuwing, Apeldoornse Studies 46).
Dit is een gegeven dat we realistisch onder ogen hebben te zien. Een van de grote uitdagingen waarvoor ook de THGB staat, is om binnen het onderwijs en de toerusting van jonge mensen duidelijk te maken dat de gereformeerde traditie niet iets uit de oude doos is, maar een voortgaande stroom die sprankelend en fris is, van actuele betekenis, relevant voor hier en nu. We dienen te onderscheiden tussen Traditie en traditie. Het Traditum, de Traditie met een hoofdletter, vinden we bijvoorbeeld in 1 Korinthe 5:1-4. Datgene wat in de katholieke christelijke kerk altijd geloofd en beleden is, het onopgeefbare en fundamentele. Het evangelie zelf is een transculturele boodschap, dus kent een inhoud die overgedragen kan worden in verschillende culturen en contexten. Dat zien we ook al in de Bijbel zelf. Daarin heerst geen uniformiteit, maar er is wel degelijk een eenheid bij de gratie van verscheidenheid.
Zoals iets niet goed is omdat het oud is, zo is het ook niet goed omdat het nieuw is. Niet alleen de overlevering, maar ook de actuele ervaring, het eigentijdse moet kritisch getoetst worden.
Dit is in jeugdwerk en evangelisatiewerk bijvoorbeeld aan de orde ten aanzien van 'culturele werkvormen, in gemeenteopbouw ten aanzien van allerlei concepten van de gemeente,
in pastoraat ten aanzien van benaderingen waar de trialoog (E.S.Klein Kranenburg) verengd wordt tot dialoog (het gaat dan nog wel om intermenselijke ontmoeting, maar de verticale dimensie ontbreekt meer en meer),
in onderwijsvisie wanneer eenzijdig wordt uitgegaan van de zelfontplooiing van de leerling of student en de overdracht van waarheid en wijsheid in gedrang komt,
in geloofsleer wanneer wat ons in deze tijd bezighoudt een filter vormt ten koste van de doorwerking van het geheel van de Schrift, de volle boodschap van al de raad Gods.

C. VAN SLIEDREGT, VOORZITTER THGB, J. HOEK, DIRECTEUR THGB

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Graankorrel of zoutkorrel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's