Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Looft de HEERE!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Looft de HEERE!

Meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Looft den Heere, alle heidenen; prijst Hem, alle natiën! Want Zijn goedertierenheid is geweldig over ons, en de waarheid des Heere is in der eeuwigheid! Hallelujah!' (Ps. 117:1- 2)

Als we de woorden lezen van deze kleinste Psalm onder de Psalmen, wordt één ding wel duidelijk. De schrijver is vól van de HEERE. Hij heeft de aanwezigheid van God blijkbaar heel sterk ervaren in zijn eigen leven. En nu kan hij het niet laten om daarvan te spreken. Hij kan er alleen maar van jubelen! Hij wil niets liever dan met een luide roepstem andere mensen oproepen zijn God en HEERE te loven en te prijzen. Die roepstem gaat over de landsgrenzen heen. Hij ziet ál de heidenen, die hun afgoden dienen. Mensen die buigen voor beelden en offeren aan goden, die door mensen zijn gemaakt en bedacht. En de Psalmdichter kan het niet laten om juist ook die mensen, die eigenlijk in zo'n diepe armoede leven, op te roepen. Om hen te nodigen. 'Looft de HEERE, alle heidenen; prijst Hem, alle natiën!' Ja, we zien hier een zendeling aan het werk. Een zendeling die weet dat zijn God, de God van Israël, Zich niet beperkt tot Israël alleen. Nee, een ieder die Hem vreest, mag deel hebben aan de weldaden die de HEERE geeft aan Zijn kinderen. De weldaden die Zijn Zoon Jezus Christus heeft verworven met Zijn offer aan het kruis. De weldaden die Hij vrijelijk uit kan delen door Zijn opstanding uit de doden. Dan maakt het niet meer uit of het gaat om iemand uit Israël of iemand uit een heidens land.
Maar u kunt zich voorstellen dat de grote roepstem van de psalmdichter niet voldoende is. Als een zendeling in onze tijd mensen in andere landen alleen maar op zou roepen om God te loven en te prijzen, zou hij vreemd aangekeken worden. Want die zendeling kan dat nu wel zeggen, maar wie is die God dan wel? En wat voor een God is dat, waar hij het over heeft?
Wel, Psalm 117 is heel erg kort. Maar woorden over wie en hoe God is, ontbreken er toch echt niet aan. Daar worden zelfs de meeste woorden aan besteed. 'Want Zijn goedertierenheid is geweldig over ons.' Gods goedheid, Gods barmhartigheid is geweldig over ons. Ja, Gods omzien naar ons mensen is 'overweldigend'. God overweldigt ons met Zijn goedheid. Hij buigt Zich tot ons. Hij pakt ons beet. Hij overwint ons verzet tegen Hem. En Hij; verslaat ons in al onze zonde en zwakheid.
Als wij proberen weerstand te bieden, maken wij geen schijn van kans. Tegen Gods goedertierenheid kunnen wij niet op. Als de HEERE in ons gaat werken, haalt Hij ons volledig onderuit. Dan verliezen we het. We worden klein en nietig gemaakt. Maar daar staat een groot iets tegenover. En dat is de goedertierenheid, de genade van de HEERE. Dat wijst ons toch wel heen naar Jezus Christus. Zijn lijden en sterven aan het kruis was een ondergang, als we er met menselijke ogen naar kijken.
Maar het was toch een overwinning. De duivel werd verslagen. Jezus kon het uitroepen: 'Het is volbracht!' Maar het wijst ons ook heen naar de opstanding. Jezus Christus overwon de dood. God is een goedertieren God. Hij liet Zijn Zoon het werk voleindigen. Die wonderlijke daden van Christus mogen voor ons de weg naar de zaligheid zijn.
'Gods goedheid eindigt nimmermeer, Zijn Woord wordt altoos trouw volbracht, tot in het duizendste geslacht.' Wel, in het sterven van Jezus Christus, en in Zijn opstanding zien we hoe Gods Woord wordt volbracht. De lang beloofde Messias vervulde datgene wat al zoveel jaren voor Zijn komst was voorzegd. God is niet alleen een goedertieren God. Nee, Hij is ook een getrouwe HEERE. Hij komt Zijn Woord en Zijn beloften na. De psalmdichter zegt het: 'De waarheid van de HEERE is in der eeuwigheid!' De trouw van de HEERE vergaat niet. De HEERE komt niet terug op Zijn beloften. Wat Hij gezegd heeft, zal Hij ook doen. In het Nieuwe Testament zien we de vervulling van Gods aloude beloften. Het Nieuwe Testament is het bewijs van Gods trouw. Dat mag voor ons een grote troost zijn. Want al de beloften, die de HEERE in Zijn Woord heeft doen uitgaan, gelden dus ook voor het heden. We mogen alles doortrekken naar onze tijd. Al de beloften blijven bestaan van nu tot in der eeuwigheid. Al de beloften blijven gelden voor de volken in deze wereld. U hoort misschien wel de vele rijke beloften in uw hart klinken.
'Opdat eenieder die in Hem gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.' Als u die beloften hoort, ontvangt u daar nu de zekerheid van Gods trouw bij. Zijn Woord wordt altoos trouw volbracht!
Wat een wonderen lezen we in deze heel kleine psalm. Hij laat ons ten volle Gods goedheid en trouw zien. Deze woorden mogen voor u gaan leven. Voor het eerst, of opnieuw. U wordt gewezen op de goedertierenheid van de HEERE. U wordt gewezen op Zijn trouw in alle opzichten. Daar mag u ook op pleiten. Steeds weer opnieuw. En als u dan net als de psalmdichter overwonnen wordt door de goedertierene en getrouwe God, mag u het met hem meezingen. Looft de HEERE en prijst Hem! Ja, HaIIeIujah, lof zij onze God en HEERE, van nu tot in der eeuwigheid!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 2006

De Waarheidsvriend | 25 Pagina's

Looft de HEERE!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 2006

De Waarheidsvriend | 25 Pagina's