Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heiligen die zijn opgewekt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heiligen die zijn opgewekt

BIJBELTEKST BEGREPEN [ 2 ]

3 minuten leestijd

Een lezeres vroeg naar het verstaan van Mattheüs 27:52-53. Er is hier sprake van heiligen die werden opgewekt en die na Jezus opstanding verschenen zijn in de heilige stad.

Het was deze lezer opgevallen dat over deze woorden niet of nauwelijks wordt gepreekt, in tegenstelling tot de omringende teksten (het gescheurde voorhangsel en de belijdenis van de hoofdman). Tevens is ze benieuwd of de medewerkers aan deze rubriek er zelf wel eens over gepreekt hebben.

Zwaar om te verstaan
Om met het laatste te beginnen: zelf heb ik mij er ooit eens op Goede Vrijdag aan gewaagd. Blijkbaar durfde ik het niet aan om alleen over genoemde teksten te preken, want als preekstof had ik de verzen 50-54 gekozen. Dat hangt uiteraard samen met de moeilijkheid van het gebeuren dat Mattheüs (als enige evangelist!) beschrijft.
Verschillende commentaren volstaan met de opmerking dat deze teksten zwaar zijn om te verstaan. In de kanttekeningen van de Statenvertaling wordt er geen woord aan een mogelijke uitleg gewijd, op de aantekening na dat met de heilige stad Jeruzalem wordt bedoeld. Het is duidelijk dat zo’n benadering van de tekst niet voldoet. Het gaat bovendien om het geopenbaarde Woord van God, waarin Hij ons iets te zeggen heeft. We zullen proberen om toch wat helderheid te krijgen.

Wat er staat
Toen Jezus stierf, beefde de aarde en scheurden de rotsen. Het gevolg was dat de graven geopend werden, en veel lichamen werden opgewekt. Er staat nadrukkelijk bij dat het heiligen betrof die ontslapen waren. Behalve van een opwekking was er ook sprake van een verschijning aan velen in Jeruzalem. Wanneer? Na Zijn (= Jezus) opstanding. Een eerste vraag is natuurlijk wie die ‘heiligen’ waren? Het ligt het meest voor de hand om te denken aan nieuwtestamentische gelovigen, die tijdens hun leven in de heilige stad bekend waren. Mensen als Zacharias, Elizabet, Simeon, Anna, en Johannes de Doper. In ieder geval zijn het er ‘velen’ geweest!
Hun opwekking onderstreepte dat Jezus als Overwinnaar de dood is ingegaan. Volgens vers 52 zijn zij op Goede Vrijdag opgewekt, terwijl ze volgens vers 53 pas na de opstanding van hun Zaligmaker zijn verschenen. Hier ligt een lastig punt. Waar waren zij in de tussenliggende tijd? Bovendien is het een vraag waar zij uiteindelijk na hun verschijning gebleven zijn?

Aan de andere kant van de dood
Zonder op alle vragen een exact antwoord te vinden, kan het wel helpen als we ons realiseren dat deze heiligen aan de andere kant van de dood zijn opgewekt (evenals hun Meester). Ze zijn niet teruggekeerd in dít leven, zoals Lazarus, die later opnieuw is gestorven en begraven. Dat betekende dat hun lichamen verheerlijkt zijn opgewekt, met als gevolg dat hun bestaanswijze anders was dan voor hun dood. Zoals de Heere Jezus na Zijn opstanding maar zó verscheen en ook weer verdween, zo ook deze heiligen. Het woord ‘verschenen’ in vers 53 duidt erop dat zij niet voor iedereen zichtbaar zijn geweest. Heel bewust hebben zij zich aan bepaalde mensen (vélen maar liefst) vertoond. Als getuigen van Gods macht over de dood. Wat is er daarna met hen gebeurd? Volgens sommige uitleggers zijn de Schriftgegevens té summier om deze vraag te kunnen beantwoorden. Volgens anderen zijn de opgewekte heiligen rechtstreeks in Gods heerlijkheid opgenomen, zodat ze nu reeds (lichamelijk) bij Christus zijn.

Boodschap
De boodschap die van dit gebeuren uitgaat, is duidelijk: dood en graf zijn overwonnen. Terwijl het ook een profetie van de opstanding der doden is aan het einde van de tijden. Voor wie in Christus is ontslapen, zal het een opstanding ten Leven zijn.

J.C. Schuurman

‘En de graven werden geopend, en vele lichamen der heiligen, die ontslapen waren, werden opgewekt; en uit de graven uitgegaan zijnde, na Zijn opstanding, kwamen zij in de heilige stad, en zijn velen verschenen.’ (Matth. 27:52, 53)

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 2006

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Heiligen die zijn opgewekt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 2006

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's