Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gesneden om het Koninkrijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gesneden om het Koninkrijk

BIJBELTEKST BEGREPEN

4 minuten leestijd

Deze keer een vraag over het huwelijk naar aanleiding van Mattheüs 19:12. Wat is de betekenis van de woorden 'en er zijn gesnedenen, die zichzelf gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen'?

BIJBELTEKST BEGREPEN

Vooraf wil ik de opmerking maken dat het niet de bedoeling van deze rubriek is om in te gaan op de vele pastorale vragen die op het terrein van huwelijk en echtscheiding liggen. Ik geef een mogelijke verklaring van genoemde woorden.

Aanleiding
De Heere Jezus is in debat met de Farizeeën over huwelijk en echtscheiding. Ze zijn tot Hem gekomen met de vraag: 'Is het een mens geoorloofd zijn vrouw te verlaten, om allerlei oorzaak?' De Heere Jezus grijpt in Zijn antwoord terug op de schepping. 'Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.' Dus geen echtscheiding om allerlei oorzaak. 'Maar Mozes dan', zo reageren de Farizeeën, 'waarom heeft Mozes dan geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten?' De Heere Jezus corrigeert hen. 'Mozes heeft de scheidbrief niet geboden, maar dit toegelaten vanwege de hardigheid van uw harten, maar van het begin is het alzo niet geweest.' Dan spreekt hij die radicale woorden uit: 'Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een ander trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel' (vers 9).
Er is al veel te doen geweest over deze woorden, maar duidelijk is dat Jezus hier de onverbreekbaarheid van het huwelijk leert. Is er hoererij in het spel, dan is het huwelijk gebroken, maar in alle andere situaties is het huwelijk onontbindbaar. Van een reactie van de Farizeeën op dit woord van Jezus lezen we niet. Wel die van de discipelen. Zij menen dat als de zaak er zo voorstaat, het beter is om niet te trouwen. Het geven van de scheidbrief vinden zij in bepaalde omstandigheden blijkbaar toch wel nuttig.

Jezus' antwoord
De Heere Jezus gaat aan Zijn discipelen duidelijk maken, hoe het toch mogelijk is dat man en vrouw het met elkaar volhouden in het huwelijk. Hij leidt Zijn antwoord in met de woorden: 'Niet allen vatten dit woord, maar dien het gegeven is.' Dit woord' ziet op wat Hij in vers 9 zegt over het niet verlaten van zijn vrouw. Dit woord vatten niet allen. 'Vatten' heeft hier niet de betekenis van 'begrijpen', maar 'je moet aan dit woord in je hart plaats geven'. Maar wie kan dit? Aan wie dit gegeven wordt. Helaas, niet allen sluiten dit woord van de Heere Jezus in hun hart.
Aan wie wordt dit gegeven? Dat maakt Jezus in een raadselachtige spreuk duidelijk. Er zijn namelijk drie soorten gesnedenen (ontmanden, eunuchen):

De eerste soort zijn degenen die vanaf de geboorte een lichamelijke afwijking hebben en dus geen kinderen kunnen verwekken. Zij mochten in Israël wel trouwen, maar zo'n huwelijk lag dan wel moeilijk.
De tweede soort zijn degenen die opzettelijk onvruchtbaar zijn gemaakt. Bijvoorbeeld mannen die in een harem werkten. Zij mochten in Israël niet trouwen.
De derde soort zijn degenen die zichzelf vrijwillig gesneden hebben.

Niet letterlijk
Bedoelt de Heere Jezus dit letterlijk? Dat kan de bedoeling niet zijn. Dat zou Hij verboden hebben. Wie zijn deze gesnedenen? Velen menen: het zijn degenen die vrijwillig ongetrouwd blijven vanwege een taak in het Koninkrijk van God.
Toch is het de vraag of de Heere Jezus hen op het oog heeft. Want het probleem in ons tekstverband is niet het vrijwillig ongetrouwd blijven vanwege een roeping in het Koninkrijk van God, maar: hoe houd je het huwelijk vol met alle spanningen die zich kunnen voordoen? Het gaat om de onverbreekbaarheid van het huwelijk.
En tegen deze achtergrond zijn de derde soort gesnedenen degenen die omwille van het Koninkrijk der hemelen niet uit elkaar gaan. Zij verloochenen zichzelf om Gods Koninkrijk, zij snijden zich in eigen vlees. Want echtscheiding past niet bij de stijl van dit Koninkrijk. Bij de stijl van Gods Koninkrijk past de onontbindbaarheid van het huwelijk.
Is dit mogelijk? Jezus eindigt Zijn spreuk opnieuw met de woorden: 'Die dit vatten kan, vatte het.' Wie in geloof aan dit Mijn Woord plaats geeft, zal de kracht ontvangen om elkaar trouw te blijven. Want het is Pinksteren geweest. De Heilige Geest is uitgestort en wil wonen in harten van zondige mensen. Hij schrijft Gods wet in de harten, ook het zevende gebod. De tekstwoorden zien dus op huwelijkstrouw in geloof. Wie dit woord van Jezus vat, leert in eigen vlees. snijden, leert zichzelf verloochenen om het Koninkrijk der hemelen.

P.J. Teeuw

Vragen voor de rubriek 'Bijbeltekst begrepen' kunnen worden ingestuurd naar de redactie (adres zie colofon op pag. 14) of gemaild worden naar geref.bond@tiscali.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 2007

De Waarheidsvriend | 22 Pagina's

Gesneden om het Koninkrijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 2007

De Waarheidsvriend | 22 Pagina's