Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verkeerd of bekeerd

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Verkeerd of bekeerd

MEDITATIE: HANDELINGEN 2:40

4 minuten leestijd

Werft de kerk? Of stoot zij mensen af? Ga de wereld in, maar neem afstand van ... Dat lijkt tegenstrijdig. Gaat het toch samen? In Petrus' pinksterpreek vinden we het antwoord: duidelijke lijnen trekken en blijven bij het hart van 'de prediking, namelijk behoud door het geloof in Christus alleen.

‘Wordt behouden van dit verkeerd geslacht ... ’

Hoogmoedig? Ja, die indruk kun je wel wekken. 'Ik sta aan de goede kant en al die anderen dwalen.' Afschrijven dus. Radicaal.
Maar wacht even alvorens Petrus ervan te betichten dat hij zijn oordeel al te snel gereed heeft. Zeker, hij had zijn woordje altijd gauw klaar, maar wat is er ook alweer gebeurd, een paar weken geleden? Daar in de zaal van de hogepriester? Stond Petrus toen zelf aan de goede kant?

Verkeerd
Wat is dat: tot een verkeerd geslacht behoren? We moeten daarbij denken aan een struik, die helemaal vergroeid is. Zo wordt die struik niet van de een op de andere dag. Daar gaat een lange tijd overheen.
Over wie gaat in de bovenstaande tekst het eigenlijk? Over goddeloze mensen? Over die spotters? Ja, die leven heel erg verkeerd. Ze gaan de verkeerde kant op en als dat zo blijft, eindigt hun weg in het verderf. Heel hun leven is vergroeid door zonde en afkeer van God.
Maar Petrus gaat dieper spitten. Er kan veel meer verkeerd, vergroeid zijn. Ook in het leven van de vrome mens. Als je er niet van weten wilt dat je alleen als een goddeloze gerechtvaardigd kunt worden. Als je meent wel behouden te worden, omdat je vroom en onberispelijk leeft. Soms zelfs goed bedoeld. Maar je kunt er de dood niet mee aan. Je kunt er niet mee voor God verschijnen. Maar wat is er dan zo verkeerd? Dit: zo'n vrome mens wil ten diepste niet leven uit het werk van Christus. Zijn vroomheid is vergroeid tot hoogmoed. Hij wil zelf wat zijn voor God en zo zijn zaligheid verdienen. En als dat je uit handen geslagen wordt, kom je in het geweer.

Vervreemd
Daar moet je afstand van nemen. Maar is dat niet hoogmoedig? Ga je je dan niet boven een ander verheffen?
Wijst Petrus die weg? We weten wel beter. Hij trekt zich niet terug in een isolement. We lezen al in het volgende hoofdstuk dat hij samen met Johannes 'gewoon' weer naar de tempel gaat. Hij keert de mensen, die hij zo ernstig heeft aangesproken, niet de rug toe. En tóch. Als het je werkelijk om Christus te doen is, dan komt er een gevoel van vervreemding. Als je zucht onder de last van je zonde. Als je jezelf als een goddeloze leert kennen. Wanneer je hart schreit tot God. Als dood en hel je aangrijnzen. Wanneer de wet van God je aanklaagt en je jezelf moet veroordelen.

Te veel wijn
Zulke mensen waren er toch, op de Pinksterdag? Verslagen? Diep in het hart geraakt? En als je dan geen weerklank vindt? De één zegt: 'Ze hebben te veel wijn op.' De ander zegt: 'Doe niet zo moeilijk. Neem het niet zo zwaar op.' En dan hoor je weer: 'Je moet veel vromer leven, dan kom je er wel.' Maar geeft dat werkelijk troost in het hart? Wordt een verloren mens daar echt mee geholpen? De pinkstergeschiedenis leert anders.

Verlost
Daar staat Petrus, te midden van al die mensen. Zijn scherpe, ontdekkende woord brengt mensen in nood. En die nood doet roepen: 'Wat moeten wij doen om zalig te worden?'
Dan gaat de discipel Jezus aanprijzen. En het geloof in Hem. Er is geen heerlijker werk dan die dierbare Borg aan zondaren te verkondigen. Om Zijn zondaarsliefde voor te stellen. Om te mogen zeggen dat Hij het verlorene zoekt.
En dan toch die scheiding? Maar laten we goed luisteren naar wat Petrus zegt. En we letten ook op wat hij niet zegt. Niet: 'Ga maar boven die mensen staan. Kijk maar uit de hoogte op hen neer.' Petrus gebruikt een bewogen uitdrukking: 'Wordt behouden van dat verkeerd geslacht.' Opvallend is dat Petrus in de gebiedende wijs spreekt: 'Wórdt behouden'. Het is een opdracht.

Bidden
Als je het denken van dat geslacht navolgt, dan ga je verloren. Als je, vroom of goddeloos, buiten Christus leeft, ga je de eeuwige ondergang tegemoet. Maar als je je ervan losmaakt, word je behouden.
Dat wil dan niet zeggen dat hun nood je niet meer raakt. Integendeel. Dan gaan we bidden of dat verkeerd geslacht ook bekeerd wordt. En dus behouden! Rond de prediking van het evangelie raken het ontvluchten van het kwade en het zoeken van de zondaar met elkaar verweven. Bent ú ook verlost?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2007

De Waarheidsvriend | 22 Pagina's

Verkeerd of bekeerd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2007

De Waarheidsvriend | 22 Pagina's

PDF Bekijken