Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Krank van liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Krank van liefde

MEDITATIE: HOOGLIED 5:8B

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij hebben in de achterliggende weken gezien dat Jezus de eer van God is. Het uitgaan tot en het omhelzen van Jezus is de wedergeboorte. Hij is ook gegeven tot heiliging. Een leven met Hem is een vruchtbaar leven. Waar Jezus komt, brengt Hij alles mee. Waar Hij heen gaat, is alles weg. Kunt u zich voorstellen wat het is om krank te zijn van liefde?

'Wat zult gij Hem aanzeggen? Dat ik krank ben van liefde.'

In Hooglied 2:5 was de bruid ook krank van liefde. Toen verkeerde zij in de gemeenschap met haar Liefste. Nu is zij weer krank van liefde, omdat zij door eigen schuld haar Bruidegom is kwijt geraakt. In beide gevallen is zij vol van Hem, Die haar eerst heeft liefgehad. De liefde van Christus noopt altijd tot wederliefde.
Hoe is dat met u, lezer? De kerk bruist van activiteiten. Wij zijn vol van de dingen die voorbijgaan. Veel 'gelovigen' beleven hun geloof in heel concrete zaken, die met heiliging te maken zouden hebben. Maar de animo rondom de Zaligmaker van zondaren, rondom Hem Die ons kocht met Zijn bloed, is vaak zo ontstellend laag.

Ootmoedig
De bruid is zo vol van verlangen naar haar Liefste dat ze er ootmoedig van is. Als de dochteren van Jeruzalem haar Bruidegom vinden - dat is een zaak van gebed en allerminst een vanzelfsprekende zaak - dan moeten zij namens haar Hem een boodschap overbrengen. Zij is ziek. Zij is helemaal ontsteld. Zij kan niet verder leven zonder Christus.
Als een van uw vrienden toegang wordt vergund aan het Hemelhof, wat moet hij dan namens u aan de Koning zeggen? Sela! Beantwoordt die vraag eens voor uzelf!

Heerlijk doel
Let eens op Maria Magdalena bij het lege graf van Jezus (Joh. 20). Bij haar is het waar: 'U dan die gelooft, is Hij dierbaar.' Wij kunnen Maria niet van ongeloof betichten. Integendeel! Zij is krank van liefde. Haar liefde was groot, want haar was veel vergeven. Zij kon het op het bed van zorgeloosheid en traagheid niet langer uithouden. Zij bleef standvastig bij het graf. De liefde kon de plaats waar Jezus gelegen had, niet verlaten.
'Volgt haar geloof na, aanschouwend de uitkomst van haar wandel!' Ons hoog en heerlijk doel behoort te zijn: Jezus te zoeken en te vinden, om in Hem gevonden te worden.
Hoe lang is het geleden dat u Hem gezien hebt? Wie kan zeggen Hem drie dagen met angst gezocht te hebben (Luk. 2:48)?
Dit is toch het exclusieve van het ware geloof en de ware Kerk. De bruid voelde het grote verlies in Jezus te verliezen. Maar het lijkt wel alsof de kerk op volle toeren doordraait zonder Jezus te missen! Er zijn er die niet eens smart hebben in het missen van Jezus. Maria Magdalena had Zijn lijden en sterven gezien en nu was haar Heere weg.
Toen u op Jezus zag, wat deed u dat toen? Neemt het gezicht van Jezus u nu niet in? Of heeft u nog nooit op Hem gezien? Zou u niet alles willen geven om in gemeenschap met Hem te leven? Paulus achtte alle dingen schade en drek om de uitnemendheid der kennis van JezusChristus. Waarover gaan onze gedachten? Naar wie gaat ons hart uit? Weet u van het onderscheid tussen de afwezigheid en de tegenwoordigheid van Jezus? Of gaan uw wereldse zaken boven de tegenwoordigheid van Hem? Is er gebrek aan waakzaamheid? Ook de lampen van de wijze maagden gingen uit. Hoogmoed, geestelijke luiheid en geringschatting van de genietingen van Jezus, doen Hem weggaan. Maar als Hij weggaat, laat Hij wel iets na (Hgl. 5:5).

Fundament
De Bruidegom Zelf heeft Zich doodgeliefd voor Zijn zwarte bruid. Onbegrijpelijk wonder! Hij rust niet voordat al de gegevenen van de Vader Thuis zijn. Hij laat Zijn bruid nooit los. Ten diepste is zij daarom krank van liefde.
Het ware geloof is niet zonder gevoel. Maar de krankheid van de bruid bestaat niet alleen uit gevoel. Er zijn ervaringen die niets met het geloof te maken hebben, denk maar aan de verrukkende profetie van Bileam of aan het hartontroerende afscheid van Orpa. Een christen kent droeve gevoelens over de zonde en gevoelens van vreugde en verwondering over de genade. Het fundament van de vreugde ligt in Christus. Wie op dat fundament gebouwd is, weet van een verbroken hart. Die weet dat de zonde hem de dood is geworden. En die weet dat zijn hart met een unieke blijdschap is vervuld (Ps. 4). Wat heeft u de Bruidegom te zeggen?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 augustus 2007

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Krank van liefde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 augustus 2007

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's