Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Fatima als buurvrouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Fatima als buurvrouw

Ds. H. Veldhuizen schrijft over omgaan met moslims

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christenen – en Nederlanders in het algemeen – hebben vaak vooroordelen ten opzichte van moslims, stelt ds. H. Veldhuizen in zijn boekje Christenen ontmoeten moslims. Een gesprek kan dat snel veranderen.

Minister Klink en alle fractievoorzitters in de Tweede Kamer zijn inmiddels eigenaar van de uitgave Christenen ontmoeten moslims, dat heel recent uitkwam. Een cadeautje van de redactie van Artios, de reeks waarin ds. Veldhuizens boekje verscheen en een reactie op de Haagse uitspraak dat de kerken geen bijdrage aan de integratie leveren. ‘Een tegenbewijs’, volgens de emeritus predikant uit Wapenveld.

Is er een onderscheid in hoe de politiek met moslims moet omgaan en hoe de kerk dat moet doen?
‘Ja. De kerk kent als het goed is missionaire bewogenheid, de politiek niet. Den Haag moet wel een positieve insteek ten opzichte van allochtonen hebben, ook ten opzichte van asielzoekers die tussen wal en schip raken. Toch kun je op een gegeven moment wel zeggen: het land wordt vol, wat niet wegneemt dat (moslim)allochtonen die in ons land kwamen onze naasten zijn. Duidelijk is ook dat de overheid de taak heeft extremisme krachtig te straffen.
Ik pleit in mijn boekje voor de ontmoeting tussen christenen en moslims. Wij christenen moeten ons niet afmaken van onze moslims. Door ontmoeting neem je vooroordelen weg en kun je ook wat overdragen. Dat laatste moet gebeuren in de Naam van Jezus Christus.’

Mensen ervaren de aanwezigheid van moslims wel als een bedreiging. U relativeert dat?
‘Mijn stelling is dat we de vreemdeling moeten liefhebben als onszelf, zoals in het Oude en Nieuwe Testament staat. Tegelijk was er in het Oude Testament het verbod om zich te keren tot de afgoden van de heidenen en bijvoorbeeld te trouwen met een niet-Israëliet. Er zijn dus twee lijnen: je naaste liefhebben en je niet door de afgoden van de heidenen laten meeslepen. Ik relativeer de bedreiging, ja.
Tegelijk vraag ik me af of het juist is dat de minaret van een nieuwe moskee in Nederland zo geweldig hoog moet zijn. Die minaret zegt: onze religie is meer dan elke andere. Moet dat zo?’

Wat kunnen christenen van moslims leren?
‘De gemakkelijkheid waarmee een moslim uitkomt voor en spreekt over zijn geloof. Als ik bij moslims eet, mag ik gewoon bidden voor het eten. Ik kan zelfs hardop voorgaan. Bij seculiere mensen is dat anders. Ik was blij als er bij bezoek in het ziekenhuis een moslim op de zaal lag. Dan had je dikwijls een goed gesprek. Een seculiere Nederlander draait in de regel zijn rug naar je toe.

Wat zien moslims van het christelijke Nederland?
Ze schrikken van wat op de televisie komt, van de naaktcultuur en de seksuele moraal. Toen een moslimgezinnetje voor het eerst bij ons thuiskwam, was de eerste vraag: ‘U bent toch dominee? Hoe kan het dat er homo’s in de kerk trouwen?’ Ze zien een verwaterd christendom. Wij moeten ons afvragen of we in onze levenswandel een voorbeeld zijn, ook als het gaat over onze houding ten opzichte van het materialisme.’

Als Ahmed en Fatima je buren worden, hoe kun je het gesprek dan het beste beginnen?
‘Je stapt naar ze toe en zegt: ‘Ik ben jullie buurman/buurvrouw. Jullie zijn moslim, wij christen.’ Iets in die trant. Dan heb je al een gesprek. Evangelisatielectuur werkt niet bij moslims. Je moet in de cultuur van Afrikanen en Arabieren eerst een relatie opbouwen. In de Nederlandse situatie trouwens ook. Dat kan wel twee jaar duren. Op een dag zeg je: ‘Nu moeten we eens om de tafel gaan zitten. Zeggen jullie eens wat jullie geloven, dan vertellen wij wat wij geloven.’
Als je met moslims over het wezenlijke van het werk van Christus praat, ontdek je hoe moeilijk het is om te verwoorden wat je gelooft.
Je buurman vraagt: ‘Waarom is het eigenlijk nodig dat Jezus voor de zonden stierf ? Als ik tot Allah bid, dan vergeeft hij.’ Dan moet jij eens uitleggen waarom Jezus die weg moest gaan. Dat is niet zo makkelijk. Een moslim zegt: Allah is barmhartig, Allah vergeeft. Wij zeggen: God ook. En toch is het nodig dat er Iemand voor onze zonden sterft. Dat vind je in de islam niet, trouwens ook niet in de moderne theologie in Nederland.’

Moslims worden soms bekeerd door een visioen of droom waarin Jezus verschijnt. Hoe moeten we dat zien?
‘In het algemeen moeten we oppassen met dromen en visioenen. Tegelijk is het zo dat de Heilige Geest vrijmachtig is. Hij werkt bijzonder in bijzondere situaties. Het kan zijn dat moslims over Jezus hebben nagedacht, dat ze belangstelling voor Hem hebben. Daar kan een droom uit ontstaan. Over Jezus wordt in de Koran positief gesproken. Hij doet bijvoorbeeld wonderen, Mohammed niet.’

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Fatima als buurvrouw

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's