Wachten voor occultofobie
DUIVELUITDRIJVING [ 3 ]
Hoe komt het dat iemand bezeten, dat wil zeggen onder invloed van een of meer demonen, is? Is daar een bepaalde oorzaak voor aan te wijzen? De vraag wordt veel gesteld. En het antwoord vaak gauw gegeven.
Ik moet zeggen dat ik met die vraag en het antwoord erop moeite heb. Ze zijn namelijk niet in de Bijbel te vinden. We krijgen uit het evangelie veel meer de indruk dat het om diep ongelukkige mensen gaat, en niet dat er sprake is van een bepaalde oorzaak of schuld. Toch worden in veel lectuur dikwijls oorzaken genoemd. Het zou vooral een oorzaak zijn dat iemand occult belast zou zijn en zich beziggehouden zou hebben met occulte zaken.
Betekenis
De vraag is: Wat is occult? Is daar wel een duidelijk rechtlijnig antwoord op te geven? Vaak wordt verwezen naar Deuteronomium 18:9v, waar gesproken wordt van waarzeggerij, toverij, achtgeven op bepaalde tekenen (van de wolken of vogelgeluiden) om aan de hand daarvan voorspellingen te doen.
We moeten echter goed zien wat de achtergrond van de daar genoemde zaken is. Die is namelijk het contact zoeken met geesten of goden en niet met de Heere. Dat is afgoderij. Daarom wordt het ook de gruwelen der volken genoemd. Israël moest luisteren naar de profeten; zij gaven de boodschap van de Heere door.
Luisteren naar heidense openbaring en niet naar Gods openbaring was een miskennen van de Heere en de Heere een gruwel. Daarom zegt de Heere ook dat Hij een profeet (bedoeld is: profeten) zal verwekken; die zullen aan het volk openbaren wat de Heere hen gebieden zal (vs. 17).
We vinden in Deuteronomium 18 geen verwijzing naar demonie. Evenmin als er in het evangelie, als er sprake is van demonen(uitdrijving), een verwijzing is naar zaken die in Deuteronomium 18 genoemd worden. We lezen ook niet dat Jezus een bezetene bestraft of vergeving van zonden aanzegt. Als er sprake zou zijn geweest van zondige praktijken, zouden we dat toch zeker kunnen verwachten en zou Jezus de omstanders ernstig gewaarschuwd hebben zich niet met de gruwelen der volken in te laten. Jezus zegt het wel tegen de overspelige vrouw: ‘Ga heen en zondig niet meer’ (Joh. 8:11). En tegen de verlamde man in Kapernaüm zegt Hij: ‘Zoon, uw zonden zijn u vergeven’ (Mark. 2:5). Iets dergelijks lezen we niet bij een bezetene.
We lezen wel dat Jezus de boze géésten bestraft (Mark. 1:25; Luk. 4:41), maar we lezen geen bestraffing van mensen of verwijzing naar hun verleden. Ook de slavin met de waarzeggende geest in Filippi (Hand. 16:16-18) wordt door Paulus niet bestraft om het hebben van die geest. Paulus werpt de geest uit omdat hij ontevreden is (herziene Statenvertaling: zich eraan ergerde) dat het meisje hen vele dagen nariep dat zij dienstknechten van de God, de Allerhoogste waren.
Ervaringsverhalen
We moeten oppassen te gauw aan occultisme te denken. Opvallend is dat dat in veel lectuur over demonen(uitdrijving) wel gebeurt en dat er dan vooral sprake is van ervaringsverhalen. Dat is echter interpretatie op grond van inside information, zoals dat wel genoemd wordt. Bovendien staan tegenover de ervaringsverhalen van de enkele ervaringsverhalen van de ander. Laten we aan de ene kant alert zijn als het gaat om zaken die de Bijbel duidelijk afwijst, maar ons aan de andere kant wachten voor occultofobie (neiging om achter veel dingen het occulte of de duivel te zien; ik las het woord in het kwartaalblad voor evangelische theologische bezinning Soteria).
Voorgeslacht
Moeite heb ik ook met de constatering dat bezetenheid het gevolg zou zijn van het feit dat iemand uit het voorgeslacht zich beziggehouden zou hebben met occulte zaken of met andere religies. Derek Prince noemt bijvoorbeeld banden met het hindoeïsme, het boeddhisme, de vrijmetselarij of de mormonen, en heeft, schrijft hij, ‘zelfs ontdekt dat daardoor baby’s al gedemoniseerd zijn vóór ze uit de moederschoot zijn gekomen’. Ook daar gaat het meestal om ervaringsverhalen. Niet dat er geen erfelijke belasting kan zijn of bij bijvoorbeeld psychische zwakte of depressiviteit niet bepaalde lijnen door een familie heen kunnen lopen. Maar dat is wat anders dan occulte belasting.
De enige bijbelse verwijzing naar zonden van het voorgeslacht zou de toevoeging bij het tweede gebod kunnen zijn, dat de Heere de misdaad van de vaderen bezoekt aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die Hem haten (Ex. 20:5). Maar in het tweede gebod gaat het om beeldendienst en wordt duidelijk dat de Heere op geen enkele wijze af te beelden is door de gedaante van een mens, dier, vogel of vis (Deut. 4:16-18). Zouden we, als het om occulte zaken of andere religies zou gaan, de toevoeging niet veel eerder bij het eerste gebod van afgoderij verwacht hebben?
Eerste christenen
Als de oorzaak van bezetenheid contacten van het voorgeslacht met heidense religies of occulte zaken zouden zijn, hoe zit het dan met de eerste christenen, die voor een groot deel een heidense achtergrond hadden? Velen leefden in een heidense omgeving vol afgoderij. Velen waren ook getrouwd met een ongelovige, heidense man of vrouw, wat ongetwijfeld allerlei afgodische contacten met zich mee bracht.
Zo schrijft Paulus dat een christen niet (meer) kon deelnemen aan heidense offermaaltijden, die hij tafelen en drinkbekers der demonen noemt (1 Kor. 10:21). Maar Paulus overtrekt het niet. Enkele verzen verder zegt hij dat men al wat in de vleeshal verkocht wordt (bedoeld wordt: vlees dat aan de afgoden geofferd is) kan eten zonder navraag te doen, om des gewetens wil (vs. 25). Men zou toch, als ik Derek Prince en anderen goed beluister, verwacht hebben dat Paulus daar ernstig tegen zou waarschuwen?
In 1 Korinthe 7 schrijft Paulus zelfs dat de ongelovige man of vrouw geheiligd is door de gelovige vrouw of man, en dat hun kinderen heilig zijn (vs. 14). Dat is wat anders dan dat de ongelovige of de kinderen occult belast zouden zijn door het voorgeslacht.
In het Nederlands Dagblad (23-06- ’07) las ik: ‘Hoe meer er over de mogelijkheid van occult belast zijn gepraat wordt en dat er zoiets als de ‘generatievloek’ zou bestaan waardoor een kind occult besmet kan zijn via de ouders of grootouders, hoe meer labiele of gemakkelijk te beïnvloeden mensen zullen denken dat hun problemen of de problemen van hun kind hierdoor veroorzaakt worden. Van voorgangers mag een blijde boodschap verwacht worden, maar hier worden mensen bang gemaakt.’
Alternatieve geneeswijzen
In veel lectuur over demonen(uitwerpen) wordt gezegd dat bepaalde alternatieve geneeswijzen een invalspoort voor demonen kunnen zijn. Ook daar heb ik mijn vragen bij. Is dat iets dat we in het evangelie lezen? Men begrijpe mij goed: niet dat ik alle alternatieve geneeswijzen voor mijn rekening zou willen nemen. Maar ik zou ze ook niet alle willen afwijzen. En ik zou zeker niet willen zeggen dat ze een invalspoort voor demonen zijn. In mijn boekje Hoe occult is occult? (1994) schreef ik: ‘Kwalijk acht ik de verdachtmakende voorbeelden in het boekje Ontmasker de duisternis in de alternatieve geneeswijzen: Een man, die zachtmoedig en rustig was, veranderde na een consult aan een iriscopist in een driftkop die zijn vrouw sloeg, zijn kinderen tergde en aan de alcohol verslingerd raakte. Een jongeman genas door iriscopie, maar door de occulte binding kon hij de Bijbel niet meer lezen, niet meer luisteren naar een preek (hij voelde dan een fysieke pijn) en niet meer bidden; hij raakte aan de drank verslaafd en kreeg depressies en zelfmoordneigingen. Zulke voorbeelden zijn mijns inziens kwalijker dan de iriscopie zelf, zo die al kwalijk is.’
Toch oorzaken?
Als ik de Bijbel goed lees, denk ik dat het beter is eventuele oorzaken van bezetenheid meer in het materialisme, dat ook onder ons groot is, te zoeken. Lezen we niet dat de satan in Judas voer (Joh. 13:27), terwijl even later van hem gezegd wordt dat hij de beurs had (vs. 29) en in 12:6 dat hij een dief was? Lezen we van Ananias niet dat de satan zijn hart vervuld had (Hand. 5:3), juist als het ook gaat om geld en bezit? Heeft Jezus niet vele malen gesproken over de gevaren van het materialisme (de rijke man, dwaas, jongeling) en gezegd dat de verleiding van de rijkdom als doornen en distels het evangelie verstikken? (Matth. 13:22). Zegt Paulus niet dat wie rijk willen worden in verzoeking vallen en in een strik en in veel dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen verzinken in verderf en ondergang (1 Tim. 6:9)? Ik denk ook aan polarisatie, twist, onverdraagzaamheid en scheuringen binnen de gemeente, terwijl Jezus in het hogepriesterlijk gebed bad: ‘opdat zij allen één zijn’ (Joh. 17:21). Of aan de tijdgeest die we allen inademen, terwijl Jezus in hetzelfde gebed bad: ‘Ik bid niet dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart voor de boze’ (vs. 15).
We zullen niet naar oorzaken speuren en zeker niet moeten aankomen met ervaringsverhalen. We zullen ons wel dienen te wachten voor materialisme, polarisatie, twisten, de tijdgeest en, laat ik het toch maar noemen, occulte zaken als invalspoort voor de duivel of demonen. En we zullen als het om demonie gaat dichtbij de bijbelse gegevens moeten blijven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2007
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2007
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's