Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. S.A. Doolaard neemt afscheid van Besoyen
Ds. S.A. Doolaard heeft zondagmiddag 21 oktober afscheid genomen van de hervormde gemeente van Besoyen (stadsdeel van Waalwijk). Hij was daar bijna vijf jaar geleden als kandidaat bevestigd. In de afscheidsdienst was de aanvangstekst uit Johannes 15:5: ‘Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.’

De prediking had het thema In Christus geteeld, naar aanleiding van 1 Korinthe 4:15. Ds. Doolaard, oud-boomkweker van beroep, legde een verband tussen telen op het land en het geteeld zijn in Christus, de Heiland. De apostel Paulus gebruikt een beeld van de plantkunde. De één plant en een ander geeft water. God geeft de groei.
De planters en natmakers zijn instrumenten (medearbeiders) in de handen van God, ze zijn tot niets in staat zonder God. Eigen teelt komt niet tot groei. De broeders en zusters in de gemeente worden één plant met Christus (de stam) in kruisiging en opstanding (we worden als het ware vergroeid). Om onze zonden is Hij verwond en ook wij worden afgesneden van ons oude leven. Deze twee delen worden tot één gemaakt, zodat het leven van de één stroomt door de Ander. Zoals een plant geënt wordt. Dan brengen wij vruchten voort.

Aan het einde van de dienst werd de afscheid nemende predikant toegesproken door de consulent ds. M.J. Tekelenburg uit Sprang, die sprak namens classis en werkgemeenschap, door ds. G. Csik, de predikant van de zustergemeente Tôn uit Slowakije en door scriba H.S. Spuijbroek, namens gemeente en kerkenraad. De gemeente zong ds. Doolaard staande Psalm 121 vers 2 en 4 toe. Ds. Doolaard gaf na zijn dankwoord en het zingen van Gezang 78 (waar het gaat over het groeien en bloeien en over Christus die de wijnstok is) voor de laatste keer als eigen herder en leraar de gemeente de zegen mee.

Ds. J Harteman doet intrede in Kampen
Ds. J. Harteman werd zondag 26 oktober bevestigd als predikant van wijkgemeente 2 van de hervormde gemeente te Kampen. Dr. C.A. van der Sluijs leidde de bevestigingdienst. Hij preekte over 1 Korinthe 9:26: ‘Om het Evangelie wil ... kamp ik, niet als de lucht slaande.’
Het thema van de intrededienst was Heeft preken nog zin?, vanuit Romeinen 1:16 en 17. De nieuwe predikant van Kampen, de 139e in rij, begon de preek met de opmerking dat wij ons om veel dingen kunnen schamen. Niets is erger dan het schamen voor het evangelie, het is Christus verloochenen. Het evangelie uitdragen, prediken, is ons door Jezus Zelf opgelegd. Het evangelie is een kracht. Het Griekse woord voor kracht is dynamiet. Daarmee breng je iets tot ontploffing. De Bijbel noemt zo’n ontploffing: uit de macht van de duisternis trekken. God roept zondaren uit de dood, uit de greep van satan. Het dynamiet van het evangelie is niet om te vernielen, maar tot behoud en zaligheid. Voor wie is dit evangelie? De tekst zegt ‘voor een ieder die gelooft’. Niemand wordt uitgesloten. Geloven is capituleren voor God, ons toevertrouwen aan Christus. Zijn verzoenend sterven geeft rust aan ons hart. Paulus zet het in de goede volgorde: eerst de Jood en ook de Griek. ‘Want de rechtvaardigheid van God wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof.’ Niemand kan voldoen aan Gods gerechtigheid. Totdat we ontdekt worden dat het is door Christus’ gerechtigheid.
Op Golgotha is waarneembaar dat God de zonde niet tolereert, maar zien we ook Gods liefde. God schenkt vrijspraak aan allen die in Hem geloven.

Na de preek werd ds. Harteman toegesproken door wethouder M. Markusse namens de burgerlijke gemeente en ds. T. Eijsenga namens de AK, classis en werkverband. Ds. G. de Fijter sprak een kort woord als consulent van wijk 2 en ouderling E. Palland heette namens de kerkenraad predikant en gezin Harteman een welkom in Kampen toe. Hij verzocht de gemeente ds. Harteman de zegenbede uit Psalm 134 vers 3 toe te zingen. Wijk 2 was vacant na het vertrek van ds. Koppelman in juni 2006.

Ds. S.A. Doolaard doet intrede in Schoonhoven
Ds. S.A. Doolaard is zondag 4 november bevestigd tot predikant van de hervormde gemeente te Schoonhoven. De bevestigingsdienst werd geleid door consulent ds. L. Plug. Als tekst voor de preek had deze genomen 1 Petrus 4:10 en 11.

’s Middags deed ds. Doolaard intrede met een preek over 2 Petrus 1:10. ‘Daarom, broeders, benaarstigt u te meer, om uwe roeping en verkiezing vast te maken; want dat doende zult gij nimmermeer struikelen.’ Het geloofsleven kent de spanning van de roeping en de verkiezing. We zitten rustig in de kerk, we hebben alles uit Zijn hand ontvangen. We zijn geroepen door God, maar zijn we ook verkoren? Wat een spanning kan dat opleveren. Daarom dienen we roeping en verkiezing bij elkaar te houden. God roept ons in Zijn verkiezende liefde en die roeping is vast. Net zo vast als dit kerkgebouw in Schoonhoven, dat al 700 jaar een toonbeeld van Gods genade mag zijn. God geeft ons de ‘gereedschappen’ om onze verkiezing met een ketting aan Christus vast te maken. Daarbij moeten we denken aan: beloften, matigheid, lijdzaamheid en Godsvrucht. Dan mogen we treden in Gods spoor.

Aan het einde van de dienst werd de nieuwe predikant toegesproken door ds. L. Plug namens de classis, hij hoopte op een goede en vruchtbare samenwerking in de persoonlijke sfeer, die al goed is en dateert uit de studententijd, maar ook als buurgemeenten. Ook werd de nieuwe predikant toegesproken door ds. Lorincz Istvan uit de Roemeense zustergemeente Tirgu Mures. Hij gaf als tekst mee Romeinen 13:7 en 8. Met drie kernwoorden: Geven, Schuldig zijn en Liefhebben. Als laatste sprak ouderling D. den Besten namens de hervormde gemeente. Hij liet de gemeente de nieuwe predikant Psalm 90 vers 9 toezingen. ‘Laat Uw werk aan Uwe knechten blijken.‘

HGJB start bezinning rondom traumaverwerking
De HGJB de aftrap gegeven voor het diaconale project Heel ons hart – stralen van liefde over Rwanda. Tientallen gemeenten in het land sluiten aan bij het project om geld op te halen voor de inwoners van Rwanda, ook jongeren, die nog steeds worden geconfronteerd met de gevolgen van de genocide (1994). Hieraan gekoppeld wordt de bezinning in de eigen gemeente op gang gebracht rondom verdriet, traumaverwerking, genezing en zorg voor elkaar.
Centraal in het project Heel ons hart staat Rwanda, het land waar ruim dertien jaar geleden een onbeschrijfelijke genocide heeft plaatsgevonden. Jongeren en ouderen lijden nog steeds aan de traumatische gevolgen en worden dagelijks geconfronteerd met allerlei vormen van verdriet. Juist de kerk kan en wil hen helpen om trauma’s te verwerken, door de pijn en het verdriet aan God en elkaar toe te vertrouwen. Met het geld van de diaconale HGJB-actie kunnen onder andere Ton en Clarinda Niessen door de GZB worden uitgezonden om de Anglicaanse kerk van Rwanda te helpen hun traumaverwerkingsprogramma uit te breiden en er een vervolg aan te geven.
Gemeenten die actie voeren voor Rwanda krijgen vanuit de HGJB toerusting en materialen om ook zelf handen en voeten te geven aan onderling diaconaat. Vragen die hierbij aan de orde komen, zijn: hoe gaan we zelf om met verdriet in ons leven? Op welke manier kunnen we elkaar helpen om pijnlijke situaties van ons leven voor het aangezicht van God te brengen en daarin genezing te ervaren?
Jong en oud in de gemeente kan aan de slag gaan met de HGJB-materialen voor Heel ons hart: er komen presentaties, bijbelstudies, actiematerialen en een preekschets. Nu al is er een projectkrant met uitgebreide informatie beschikbaar. Gemeenten die aan willen sluiten bij het diaconale HGJB-project, zijn in november welkom op één van de informatieavonden. Voor meer informatie: www.hgjb.nl of mail naar heelonshart@hgjb.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 november 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 november 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's