Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus als Messias

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus als Messias

Volgens evangelisten is kruisweg kenmerk

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik verkondig u grote blijdschap, namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus de Heere. Het geboortekaartje dat de engel afgeeft in Efrathas velden is tevens een visitekaartje. Een persoonlijke en dringende uitnodiging om van Jezus diensten gebruik te maken.

De heerlijke titels van het geboren Kindeke staan garant voor de veelkleurige en overvloedige genade die Hij biedt: Zaligmaker, Christus, Heere. Wat houdt de naam Christus in? Kerstfeest betekent: de Messias is gekomen. Dat belijden we als christelijke kerk. Het Joodse volk helaas (nog) niet.

Ramshoorn
Een beroemd verhaal illustreert dat. Na de verwoesting van de tempel in het jaar 70 werd de sjofar opgeborgen. Die ramshoorn, waarmee altijd het nieuwe jaar werd ingeluid, kreeg een plek in een grot in de buurt van Jeruzalem. Als er weer op die sjofar geblazen zou worden, zou dat, zo geloofde men, betekenen dat de Messias gekomen was.
Op een zekere dag vonden een paar spelende kinderen de bewuste sjofar. Eén van hen blies er op. Het geluid was tot ver in de omtrek te horen. Twee leerlingen van een Joodse rabbi snelden dan ook naar hun meester met de tijding: de Messias is gekomen! De rabbi liep naar het raam, keek naar buiten en ontwaarde een heleboel ellende. Toen schudde hij het hoofd en zei: ‘Onzin, de Messias is nog niet gekomen. De wereld is nog niet verlost.’
Is de reactie niet herkenbaar? Lijkt de gebrokenheid die we zien en ervaren het heerlijk heilsfeit van Kerst niet te logenstraffen? Breekt het blijde kerstfeestgevoel niet stuk op de harde en rauwe werkelijkheid? Niet als we het juiste zicht krijgen op de Messias en Zijn rijk.

Eigennaam
De naam Christus is de Griekse vertaling van het Joodse woord Messias. In de mond van de apostelen wordt die naam zelfs tot een eigennaam. Zodat we spreken over Jezus Christus, in één adem. Met liefde, want onder de beademing van de Heilige Geest wordt die eigennaam ons zo eigen als de naam van onze geliefde(n).
Overigens komen we de letterlijke benaming ‘Messias’ slechts twee keer tegen in onze vertaling van het Nieuwe Testament. De Samaritaanse vrouw zegt in het gesprek bij de Jakobsbron: ‘Ik weet dat de Messias komt.’ (Joh. 4) Maar Andreas is haar geestelijk al ver vooruit. Hij belijdt: ‘Wij hebben gevonden de Messias’ (Joh. 1), in het Grieks overgezet ‘Christus’, licht de evangelist Johannes toe.

Heilsstaat
De geloofsreactie van Andreas laat zien hoezeer die messiasverwachting leefde onder de vromen van die dagen. De verwachting van het messiaanse rijk ligt diep verankerd in het Oude Testament. Messias, die benaming betekent ‘gezalfde’.
De verwachte Messias zou zodanig gezalfd zijn, toegerust zijn met de Heilige Geest, dat Hij zou zorgen voor geestelijke en stoffelijk heil, ja een heilsstaat. Met name Jesaja, de profeet met de glimlach, heeft daarvan geprofeteerd. Denk maar aan het vrederijk van Jesaja 11 en bijvoorbeeld ook de profetieën in Jesaja 35 en 61. In de psalmen wordt blij gezongen van de messiaanse vredevorst, die zou komen om de armen te helpen, een die recht en vrede zou verschaffen (Ps. 72).
In dat opzicht stelden Israëls koningen echter bitter teleur. Het loopt uit op een messiaans fiasco. De messiasverwachting leek dood te lopen in de sterven van koning Zedekia en de verbanning van het volk. Hing de komst van de Messias niet aan een zijden draadje?
Maar het bleek het dikke onbreekbare koord van Gods trouw te zijn. De Heere had immers beloofd dat Davids troon eeuwig zou zijn (2 Sam. 7)? Aan die trouw ontvonkte telkens weer de messiaanse toekomstverwachting.

Op een ezel
Over hóe de Messias zou verschijnen, waren meningen onder de Joden in Jezus’ dagen verdeeld. Sommigen meenden dat Hij zou komen op de wolken als een vorst, indien Israël zich goed gedraagt. Maar als er geen verdienste is, dan zou de Messias intocht doen rijdend op een ezel. Beschamend en beschuldigend is dan ook dat Hij later Jeruzalem binnenrijdt op een ezel.
Omdat wij zo schuldig staan voor God en de heerlijkheid van God missen, daarom komt de Messias zonder gedaante of heerlijkheid. Hij slaat de kruisweg in met het oog op verloren zondaren. De vier evangelisten schetsen die gang als kenmerkend voor Zijn messiaanse weg.
Paulus zegt dat Hij niets anders verkondigd heeft dan Jezus de Messias en Die gekruisigd. De kern van het messiaanse geloofsleven is dan ook: als arme zondaar in deze Messias je eeuwig behoud en hoogste rijkdom vinden. Dat maakt blij!

Voortijdig afgebroken
Dat dit de kern van Jezus’ messiasschap is, blijkt ook tijdens die dienst in de synagoge van Nazareth. Daar citeert Christus een gedeelte uit Jesaja 61: ‘De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd.’ En dan volgt de reeks van weldaden en wonderdaden die de beloofde Messias zou doen. Ten slotte komt Hij met de toepassing: ‘Heden is deze schrift in uw oren vervuld.’ (Luk. 4:21) Wat gezegd wordt over de komende Messias, vindt in Mij zijn vervulling.
Maar wat opvalt, is dat Christus uit dat citaat iets weglaat. Dat Hij het voortijdig afbreekt. Hij verbindt Zijn komst niet met ‘de dag van de wraak van onze God’. Christus komt om verzoening teweeg te brengen. Het oordeel wordt opgeschort. Maar uitstel betekent geen afstel. Daarin ligt een scherpe waarschuwing voor allen die van zo’n Messias niet gediend zijn.

Zichtbaar
De concentratie op deze kern van de komst van de Messias betekent echter niet dat we Zijn werk mogen reduceren tot innerlijk heil en vrede. De vrede op aarde waarover de engelen in de kerstnacht zongen, heeft ook een horizontale dimensie.
Wat is er nu concreet te zien van het messiaanse heil? Zien we niet veeleer het tegendeel? Stervende aidspatiëntjes. Rampen en oorlogen. Misdaad en terreur. Eenzaamheid en gemis. Ziekte en dood. Onenigheid, ook in kerken, families en gezinnen. Zoveel onrecht dat maar niet rechtgezet wordt. En toch zijn er tekenen van hoop. Hier en daar wordt al iets van de contouren van het messiaanse rijk zichtbaar. Daar waar twee kemphanen in de gemeente vrede sluiten. Daar waar een ernstig zieke getuigt van de hoop die in hem is. Waar op het gebed wonderbaarlijke genezing plaatsvindt. Waar een politicus iets bewerkstelligt van een rechtvaardiger samenleving. Daar waar Joden de Messias belijden.
En niet te vergeten: in de vrede, de troost en de kracht die deze Messias je persoonlijk schenkt. De momenten waarin je je verkeerde neigingen mag overwinnen. Weliswaar een klein beginsel van die nieuwe gehoorzaamheid. ‘Ik ellendig mens.’ Maar toch, het onderpand van de Geest in onze harten is het voorschot op de messiaanse toekomst. Dat geeft doffe ogen weer glans. Dat doet over zichzelf bedroefde mensen weer zingen: ‘Ik Heer’ die al mijn blijdschap in u vind, hoop op uw (messiaans) heil met al uw gunstgenoten.’

Nog niet
Non dum, schreef Herman de Man aan het eind van al zijn boeken. Nog niet. Het is nog niet wat het wezen moet. Dat geldt ook in geestelijk opzicht. Maar dat spant dan ook de verwachting. We zien biddend uit naar de massale erkenning van deze Messias door Israël. Met geestelijke voorpret verwachten we de volmaaktheid van het messiaanse rijk.
Christus’ eerste komst is de voorlopige vervulling van de messiaanse beloften. ‘Heden is deze Schrift in uw oren vervuld.’ Voed de messiaanse verwachting door niet je ogen, maar je oren de kost te geven. Door gelovig te horen naar Zijn belofte: ‘Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarop gerechtigheid woont.’ Het beste komt nog. Dan als de laatste sjofar zal klinken (1 Kor. 15:52).

Vreugdevol uitzien
Abraham heeft Christus’ dag gezien en is verheugd geweest. Ook wij mogen vol vreugde vooruitzien naar de volkomenheid van het messiaanse rijk. 'Onze blijdschap zal dan onbepaald, door ’t licht dat van Zijn aanschijn straalt, ten hoogste toppunt stijgen.'
Wat mij betreft mag op Kerstfeest de sjofar geblazen worden. Want de Messias ís gekomen. En in Zijn eerste komst ligt de garantie van Zijn tweede komst. Messias, die naam is naar waarheid mijn Heiland ook waard. Hij zal komen en nieuw maken deez’ aard. Ken je, ken je, die naam nog niet? De naam draagt mijn Messias, mijn lust en mijn lied.
Kerstfeest is voor mij: In de geest knielen bij de kribbe en belijden dat Gij zijt de Messias, de Zoon van de levende God!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 december 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Jezus als Messias

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 december 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's