Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. J. Flikweert neemt afscheid van Rijssen
Ds. J. Flikweert heeft 30 maart afscheid genomen van wijkgemeente 1 van de hervormde gemeente te Rijssen in verband met zijn vertrek naar Gorinchem. Hij heeft de gemeente van Rijssen vierenhalf jaar gediend. De scheidende predikant bediende het Woord uit Numeri 6:22-27: ‘en de Heere sprak tot Mozes, zeggende: Spreek tot Aäron en zijn zonen, zeggende: Alzo zult gij de kinderen Israëls zegenen, zeggende tot hen: De Heere zegene u en behoede u! De Heere doe Zijn aangezicht over u lichten, en zij u genadig! De Heere verheffe Zijn aangezicht over u, en geve u vrede. Alzo zullen zij Mijn Naam op de kinderen Israëls leggen; en ik zal hen zegenen.’ Het onderwerp voor de preek was: Zegenen met paaskracht.
God zegent zonder uitzondering en zonder selectie vooraf. Dat Israël Gods zegen ontvangt en dat Jezus de discipelen na Pasen zegent met vrede, is verrassend. Wij verdienen namelijk het tegenovergestelde: de vloek. De zegen is doordacht gecomponeerd in drie zinnen. Heel krachtig zegt de Heere: Ik ben bij je en Ik blijf bij je. De hele inhoud van het evangelie wordt met deze zegen op het volk Israël en op de gemeente gelegd. Zo groeten we elkaar elke zondag en in deze afscheidsdienst. Geen wens, maar werkelijkheid, omdat de Heere dit allemaal metterdaad in Christus geschonken heeft en schenkt aan ieder die gelooft. Als Christus zijn Geest uitstort op alle gelovigen, wordt elk gemeentelid bevestigd in het ambt van priester en is geroepen al zegenend in het leven te staan. Wie die vrede van Jezus ontvangen heeft, gaat met die ontvangen zegen de wereld in. Hoe kun je dat? Jezus blaast op Zijn discipelen en vervult ons met de Heilige Geest.

Na de dienst werden ds. Flikweert en zijn gezin toegesproken door burgermeester B. Koelewijn namens de burgerlijke gemeente Rijssen-Holten, door ds. H. Markus namens de werkgemeenschap van predikanten, de classis Almelo en de algemene kerkenraad van de hervormde gemeente en door ouderling G. Aaftink namens de wijkkerkenraad en de wijkgemeente.

Ds. J. de Jong bevestigd in Ede
Zondag 30 maart is ds. J. de Jong, komend uit Sliedrecht, bevestigd als dienaar van het Goddelijk Woord in de hervormde gemeente van Ede. De tekst voor de bevestigingsdienst, geleid door zijn oud-mentor ds. J.R. Volk uit Den Haag, was Handelingen 4:33a: ‘En de apostelen gaven met grote kracht getuigenis van de opstanding van den Heere Jezus.’ De bevestigingsdienst had als thema De opstandingskracht in de prediking. De gemeente groeit en bloeit door de opstandingskracht van Christus, zoals een boom door de kracht van het wortelstelsel. Zij haalt die kracht dus niet uit zichzelf of uit predikers. Christus zendt Zijn dienaar tot getuigenis van het evangelie, waar de gezondene ook zelf alles in heeft gevonden, opdat doden horen de stem van de levende God en die ze gehoord hebben, zullen leven! Aan de krachtige getuigenis van de apostelen gaat het gebed van de gemeente vooraf. Een belangrijke taak voor de gemeente, waarop de Geest wordt gegeven en het Woord van God met vrijmoedigheid wordt gesproken.

De tekst voor de intrededienst was 1 Petrus 2:6: ‘Daarom is ook vervat in de Schrift: Ziet, Ik leg in Sion een uiterste Hoeksteen, Die uitverkoren en dierbaar is; en: Die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden’, met als thema De Eerste-steenlegger’ Als we de christelijke gemeente beoordelen naar wat we zien, krijgen we niet zo’n positief beeld. Gods Woord begint echter bij wat het hart gelooft en belijdt. Petrus beschrijft de christelijke gemeente als een huis met levende stenen, gefundeerd op de Hoeksteen Christus, door God geroepen uit de dood. Dat is voor iedereen nodig, of we nu binnen de gemeente opgroeien of erbuiten. Die roep tot levensheiliging is elke dag zichtbaar. Dit brengt strijd met zich mee, roept soms ergernis op, mensen stoten zich aan die Hoeksteen. De Hoeksteen werkt ook samenbindend: haakse muren worden vastgehecht. Wie door Zijn genade in dit levende gebouw is ingevoegd, zal niet beschaamd worden.
Ds. D.C. Floor sprak namens de werkgemeenschap en het ministerie van predikanten en als consulent een welkomstwoord.
Ouderling M. Burggraaf deed dit namens de algemene kerkenraad, de classis Ede en de colleges van diakenen en kerkrentmeesters.
Ouderling P.W. Treffers verwelkomde ten slotte ds. De Jong en zijn vrouw namens de wijkkerkenraad en wijkgemeente 5.

Ds. A. Baas neemt afscheid van Alblasserdam
Zondagmiddag 30 maart nam ds. A. Baas afscheid van de hervormde gemeente (wijk 1) te Alblasserdam. Aan het begin van dienst werd hij toegesproken door ds. W.C.P. Bevelander namens de classis Alblasserdam en de algemene kerkenraad. Vervolgens kreeg ouderling-kerkrentmeester C. Brinkman het woord. Hij sprak namens de gemeente. ‘Zegenbede voor de gemeente’ was het thema van de afscheidsdienst was, met als tekst Hebreeën 13:20 en 21: ‘De God nu des vredes, Die de grote Herder der schapen door het bloed van het eeuwige testament uit de doden heeft wedergebracht, namelijk onze Heere Jezus Christus, Die volmake u in alle goed werk, opdat gij Zijn wil moogt doen; werkende in u, hetgeen voor Hem welbehagelijk is, door Jezus Christus; Die zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.’

Ds. Baas sprak over een paaspsalm en stond stil bij ‘Pasen voor ons 2000 jaar geleden’ (vs. 20) en ‘Pasen in ons 2008’ (vs. 21). In het zenden van Zijn Zoon heeft God vrede gemaakt, vrede gegeven. Hij is uit op vrede; vrede met mensen, vrede in de schepping. Juist tijdens Zijn opstanding blijkt dit werkelijkheid te worden; de vijandschap is tenietgedaan. De zegenbede voor de gemeente gaat uit van het paasfeit. Christus is opgestaan tot onze rechtvaardigmaking. Pasen betekent dat we veel mogen vragen; Hij wil ons de vrede aanbrengen.

Ds. Baas vertrekt naar Apeldoorn. Hij wees de gemeente van Alblasserdam erop dat Gods gemeente nooit vacant is, want ‘Jezus leeft in eeuwigheid. Zijn sjaloom wordt werkelijkheid’.

Ds. J. Alma neemt afscheid van Eethen en Drongelen
Zondag 6 april heeft ds. J. Alma tijdens een middagdienst afscheid genomen van de hervormde gemeenten van Eethen en Drongelen. Deze Brabantse gemeente heeft hij vierenhalf jaar gediend. Ds. Alma aanvaardde het beroep naar de hervormde gemeente van Ameide-Tienhoven.
De tekst voor de afscheidspreek was gekozen uit 1 Petrus 1:8-9. Het thema van de afscheidsdienst was: Uit het zicht met Uitzicht. Afscheid nemen is letterlijk uit het zicht raken. Maar de tekst uit 1 Petrus is bij dit uit het zicht raken een medicijn te noemen voor verlatingsangst. Volgens Petrus mogen we Christus liefhebben terwijl we Hem niet gezien hebben. Door het rechte zicht op Hem, ontvangt dit medicijn een heerlijke bijwerking, namelijk een onuitsprekelijke en verheerlijkte vreugde. De Heere Zelf geeft dan Zijn Goddelijke glans over het menselijke bestaan.

Na de dienst werd ds. Alma toegesproken door de consulent, ds. J. Prosman uit Genderen namens de classis Heusden. Dr. A.F. Troost sprak namens de werkgemeenschap Heusden, terwijl wethouder W. van der Hoeven sprak namens de burgerlijke gemeente Aalburg. Namens de beide gemeenten Eethen en Drongelen voerde diaken A. Rochat het woord. Tijdens deze afscheidswoorden zong het kinderkoor De Fontein uit Genderen een tweetal liederen. Dochter Deborah van ds. Alma verraste het predikantsgezin met solozang ter ere van God. Ds. Alma sprak als laatste woorden van dank.

HGJB en GZB houden samen gebedsweek
Jongerenorganisatie HGJB en zendingsorganisatie GZB doen een oproep om deze week te bidden voor Rwanda. Gebedspunten zijn te downloaden via www.hgjb.nl
Met het diaconale HGJB-project Heel ons hart is een jaar lang de focus gericht op de inwoners van Rwanda die nog steeds worden geconfronteerd met de gevolgen van de genocide (1994). Tegelijkertijd is in Nederlandse gemeenten de bezinning op gang gebracht rondom verdriet, traumaverwerking en genezing. In het kader van het traumaverwerkingsproject van de GZB wordt het echtpaar Ton en Clarinda Niessen DV zondag 20 april in de Jeruzalemkerk in Amsterdam uitgezonden naar Rwanda.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 april 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 april 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's