Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoop en liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoop en liefde

MEDITATIE: ROMEINEN 5:5

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De betekenis van het bijbelse woord hopen is anders dan van het woord hopen dat wij tegenwoordig gebruiken. De bijbelse hoop is vast en zeker, omdat ze verankerd is in de liefde van God!

'En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest, Die ons is gegeven.'

De belijdenis van de gave van de Heilige Geest is het sluitstuk van een machtige opsomming. Een gouden keten vol zegeningen heeft de apostel voor ogen gesteld: vrede bij God, roem in de verdrukking, bevinding, en hoop die niet beschaamt. Dit alles wordt afgesloten met de liefde van God, die in onze harten is uitgestort door de Heilige Geest.
De liefde van God verbindt de laatste en de eerste schakel van de gouden keten van het heil aan elkaar. Alles wat is gezegd ligt ten diepste verankerd in de liefde van God. Hier valt op dat de liefde van God en de Heilige Geest bij elkaar horen. Enerzijds is de gave van de Heilige Geest liefdesgave van de Vader en de Zoon. Anderzijds doet de Heilige Geest de onuitsprekelijke en heerlijke liefde van God kennen.

Concrete liefde
Niet voor niets wordt hier het woord ‘uitstorten’ gebruikt. Het is een pinksterwoord bij uitstek. Dat geeft aan dat het niet gaat om vage liefde, maar om concrete liefde. Door de Heilige Geest komt het volle zicht op de liefde van God in Christus. Daar gaat het om wat God heeft gedaan om zondaren te redden.
De liefde van God is samengevat in het feit dat Christus te Zijner tijd voor de goddelozen is gestorven. Gods liefde heeft zich getoond in de daad. Zo heeft Hij laten zien dat Zijn liefde geen bedrog is. Gods liefde is waarheid. Door de Heilige Geest wordt deze waarheid vastgemaakt in ons hart. Dat maakt het innig en persoonlijk.
Het hart is de kern van ons bestaan. Misschien slaat iemand de schrik om het hart. Zal zijn hart het voorwerp zijn van de liefde van God? Ja, waar het hart leeft van Christus' verzoeningswerk komt ook de volle kennis van de liefde van God.
De Heilige Geest leert mij zien dat ik in Christus geliefd ben. Met en in deze liefde leeft de hoop!

Geloof, hoop en liefde
In dit gedeelte gaat het over het drievoudig snoer van geloof, hoop en liefde. Het zijn en blijven de drie gezellinnen op de pelgrimsreis, die onafscheidelijk verbonden zijn. Zo waarachtig en werkelijk de liefde van God is, zo vast en zeker is de hoop.
De hoop die leeft van de liefde is geen leugen. Wanneer de liefde vast ligt in God, ligt ook de hoop vast. Wanneer Paulus zegt dat de hoop niet beschaamt, dan bedoelt hij daarmee dat de hoop niet bedriegt. We kunnen ook zeggen: de hoop laat het niet afweten! Omdat de liefde van God gaat tot het einde, gaat ook de hoop tot het einde, dwars door de verdrukkingen en aanvechtingen heen.

Lijdzaamheid
Het leven van het geloof is meer dan eens een leven van hoop tegen hoop. De vijandschap van de duivel, de wereld en ons eigen vlees houden niet op aan te vechten. De liefde en de daaraan verbonden hoop staan voortdurend onder druk. De verdrukkingen beschadigen echter de liefde Gods en de hoop niet. Integendeel, ze worden door de verdrukkingen steeds meer bevestigd.
De verdrukking werkt lijdzaamheid: het geloof klemt zich steeds vaster aan Christus, Die ons zo uitnemend heeft liefgehad.
De lijdzaamheid werkt bevinding: de zekerheid van de liefde Gods in Christus komt steeds duidelijker en vaster te liggen.
De bevinding werkt hoop: wat God heeft beloofd is reeds nu geloofsbezit en geeft geloofservaring. Deze hoop is geen illusie die voor een ogenblik in een dromenland voert. Wat een ontnuchtering wanneer mensen ervaren dat hun hoop niet uitkomt. Het kan zijn dat een lezer bij het lezen van deze woorden weet waar het over gaat en zucht: 'Waar is mijn hoop, mijn moed gebleven?' God wil hoop geven, die door het geloof is verankerd in Zijn liefde. Gelovigen hoeven het niet met een ‘misschien’ te doen. Het is beter om niet met een ‘misschien’ de toekomst tegemoet gaan. Er is meer! Er is hoop waar Gods liefde garant voor staat. Gelovigen mogen daarmee leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Hoop en liefde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's