Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een uitgietplaats

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een uitgietplaats

Meditatie – 1 Samuel 1:15b

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er lopen in onze tijd nogal wat ouderen en jongeren vast. Er is leegheid en eenzaamheid, tot in huwelijken toe. Er is dringend behoefte aan een luisterend oor: iemand die er echt voor je is en je begrijpt. Daar ligt vaak het begin van verandering.

'Maar ik heb mijn ziel uitgegoten voor het aangezicht des HEEREN.'

Er doet zich aan het begin van het boek Samuel een weinig rooskleurige situatie voor. In Israël heerst grote wetteloosheid. Een ieder doet wat goed is in zijn ogen. Het is de HEERE echter Die gedenkt aan Zijn Verbond. Hij zoekt het gezin van de Leviet Elkana op. Daar ‘rommelt’ het ook.

Twee vrouwen
Twee vrouwen had hij: Hanna en Peninna, de één kinderloos, de ander met kinderen. Het was een kruis voor iemand in het Oosten toen, maar ook nu.
Meer vrouwen geeft sowieso geen rust en vrede. Het geeft verbittering en verwijdering. Het verscheurt en verdeelt. Een tweede in het spel, al dan niet opgedaan via een datingsite, gooit het huwelijks- en gezinsleven omver.
Het raakt in het gezin van Elkana aan de wortel van het leven: het dienen van de HEERE. Elke jaarlijkse tocht naar het heiligdom te Silo zou een feest moeten zijn, maar het is een kwelling. Peninna buit het uit om Hanna de voet dwars te zetten (vers 6). Ze raakt haar daarmee in het hart van de omgang met de HEERE. Ze gooit haar voor de voeten dat God niet meer naar haar omziet.
Dat is toch het ergste wat kan gebeuren: als je ‘gepakt’ wordt in je eigen huis maar ook in je woon- of werkomgeving, ‘gepakt’ op je relatie met de HEERE. Dat doet vreselijk pijn, zeker als dat van mensen komt die dichtbij je staan.

Onbegrepen
We krijgen het gevoel dat Elkana haar ook niet écht aanvoelt. Hij is er wel voor haar, maar lijkt haar niet goed te begrijpen (vers 7). Het isoleert Hanna nog meer; en het gebeurt ook nu: mijn man, mijn vrouw is er wel voor me maar begrijpt me niet. Ook in het heiligdom wordt ze niet begrepen. Priester Eli houdt haar voor een beschonken vrouw. Zelfs híj is geestelijk de kluts kwijt. Maar dan kan Hanna vrijmoedig antwoorden: ‘Ik ben niet vol van wijn maar vol van nood. Ik heb mijn ziel uitgegoten voor het aangezicht des HEEREN.’
Bij niemand kan ze terecht maar de HEERE is er wél! Hanna weet Hem hier heel concreet en levend aanwezig! Hier zoekt ze Hem terwijl de toestand in Gods huis beneden alle heiligheid is. Toch gelooft ze dat Hij er nog is en Zich laat vinden. Dat is wel een heel groot wonder: het volk trekt zich van de HEERE af, maar de HEERE heeft Zijn handen nog niet afgetrokken!
Hanna heeft Hem ontmoet. Ze is onder Zijn ogen geweest. Er is als het ware nog ‘heilige grond’ overgebleven in het heiligdom. De HEERE ziet er nog in gunst en genade neer. Hij is er! Is dat niet bidden? Komen voor het aangezicht des HEEREN, heilige grond betreden, zich bevinden in Zijn levende tegenwoordigheid, in het besef dat Hij u ziet en hoort en er voor u is in Zijn Zoon Jezus Christus?

Uitgietplaats
Hanna stort haar hart voor Hem uit, haar ziel giet ze uit, echt een Psalmwoord. Ik gedenk daaraan en stort mijn ziel uit in mij (Ps. 42:5). Stort uw hart uit voor Zijn Aangezicht (Ps. 62:5). Uitstorten geeft de hoge nood aan. Er zit zoveel vanbinnen. Dat moet eruit. Niet voor het oog van heel de natie, zoals bij Emo-TV, maar onder vier ogen, onder het oog en aan het oor van Hem. Het is een emmer overvol gedachten en verdriet (vers 16). We mogen ook vertalen dat ze zichzelf uitstort voor de HEERE. ’t Is alsof er wat breekt, bij Hem kan ze héél haar hart kwijt! Het is alsof de HEERE er Zelf toe nodigt … en dat doet Hij ook. We zijn zo geneigd dingen op te kroppen en het zélf uit te boksen of te druppen en miezerig te zijn in ons gebed, als een fijne motregen. Heeft het niet te maken met vertrouwen, met mijn (ver)houding tot de HEERE? Hoe meer ik Hem liefheb, des te meer ik van mijn hart geen moordkuil maak.
De Heere Jezus is ons erin voorgegaan. Hij stortte Zijn hart ook uit om ons door Zijn Geest te leren en te oefenen in het uitstorten. 'Werp al uw bekommernis op Hem'; 'Laat al uw begeerten en smeken bekend worden.'
Wie zo zijn of haar hart uitgiet, krijgt teruggegoten: al wat nodig is, om verder te kunnen!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 2008

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Een uitgietplaats

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 2008

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's