Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De opwekking van Lazarus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De opwekking van Lazarus

Bijbeltekst begrepen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lazarus, de vriend van Jezus, is gestorven en begraven. Jezus roept Lazarus terug uit de dood. Maar waar was Lazarus geweest tijdens de dagen van zijn dood?

Het liefste zou ik deze vraag rechtstreeks aan Lazarus hebben gesteld. ‘Lazarus, vertel me eens, wat heb je de afgelopen dagen ervaren?’ In Johannes 11 komt hij helaas niet zelf aan het woord en zo blijft onze vraag onbeantwoord. Zou Lazarus een bijna-doodervaring hebben gehad? Nee, dat lijkt me niet, want hij is meerdere dagen dood geweest en niet voor een korte tijd klinisch dood.
Onze vraag is voluit een dogmatische vraag, die we niet één-twee-drie kunnen beantwoorden vanuit de exegese (uitlegkunde). We gaan daarom op zoek in de Bijbel om zo gaandeweg een antwoord te ontdekken.

Slapen
Wanneer Jezus hoort van Lazarus’ ziekte en overlijden, spreekt Hij in eerste instantie over slapen, vers 11: Lazarus, onze vriend slaapt. In de geschiedenis van het dochtertje van Jaïrus gaat Jezus nog een stap verder. Daar zegt Hij ronduit: zij is niet gestorven, maar zij slaapt (Mark. 5:39; Luk. 8:52). Paulus schrijft meerdere keren over ontslapen als hij het over sterven heeft.
Mede op grond van deze en andere - met name Oudtestamentische teksten - wordt er wel gesproken over de zielenslaap. Tussen onze dood en Jezus’ terugkomst slaapt de ziel. De doden weten niets, aldus Prediker 9:5. En zo is onze vraag snel beantwoord. Lazarus sliep de dood en werd door de Heere Jezus teruggeroepen in het leven. We hoeven dus Lazarus ook niets te vragen, want hij heeft niets te vertellen.

Belijdenis
Dit antwoord heeft in de vorige eeuw nogal wat stof doen opwaaien in de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt. Ds. B. Telder uit Breda verdedigde daar de zielenslaap in de jaren zestig (Sterven ... en dan? 1963). Later volgde het boek van ds. C. Vonk (De doden weten niets, Franeker z.j. 1969) in de Gereformeerde Kerken. Tegenstanders lieten van zich horen omdat de zielenslaap in strijd is met onze belijdenis. In Zondag 22 van de Heidelbergse Catechismus staat dat de ziel na dit leven terstond tot Christus, haar Hoofd, opgenomen zal worden. Het gaat nu te ver om dit bijbels-theologisch grondig te onderbouwen. Kort wil ik hierbij een aantal bijbelteksten noemen, die wel degelijk als onderbouwing van Zondag 22 gezien mogen worden. Wanneer de moordenaar aan het kruis Jezus om genade vraagt, zegt Hij tegen hem: Heden zult u met Mij in het paradijs zijn. Wanneer Stefanus wordt gestenigd, ziet hij de hemel al voor hem opengaan; Jezus staat hem staande op te wachten. Wanneer Paulus in 2 Korinthe 12 vertelt wat hij heeft gezien in de (derde) hemel, dan is dat toch echt een ervaring die meer is dan alleen een droom. Tot slot noem ik Prediker 12. In dit hoofdstuk zegt hij het volgende over ons sterven: het stof keert terug tot de aarde en de geest keert terug tot God, Die hem gegeven heeft. Kortom: door de zielenslaap te verwerpen en Zondag 22 als een bijbels gegeven te zien, is onze vraag opeens weer onbeantwoord geworden.

Doel
Tot slot wil ik de vraag bezien vanuit Hoofdstuk 11 van het evangelie van Johannes. Al direct in het begin is duidelijk dat de dood van Lazarus een speciaal doel dient. In vers 4 staat dat het gebeurt met het oog op de heerlijkheid van God, met als doel dat de Zoon van God erdoor verheerlijkt wordt. Aan het einde van deze perikoop kunnen we lezen dat velen door dit wonder in Jezus geloofden (vers 45). Jezus heeft zich in deze geschiedenis bekend gemaakt als de Opstanding. Hij is sterker dan de dood. Dit geldt ook voor de geschiedenis van het dochtertje van Jaïrus en de jongeling van Naïn.
Wat hebben deze drie personen tijdens deze dagen van dood ervaren? Waren zij - zoals we belijden - terstond bij God in de hemel? Kunnen we zeggen dat ze inderdaad bij God zijn geweest, maar dat Hij hen deze ervaring heeft doen vergeten bij hun terugkomst op aarde? Ikzelf neig naar een ander antwoord. Zou het niet mogelijk zijn geweest dat zij - bij wijze van uitzondering - wel de zielenslaap hebben geslapen, omdat God wist dat zij zouden terugkeren naar het leven hier op aarde? Dan is hun sterven van tijdelijke aard geweest, om daarmee de grootheid van Jezus te tonen aan de mensen.

'Jezus riep met grote stem: Lazarus, kom uit!' (Joh. 11:43b)

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 augustus 2008

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

De opwekking van Lazarus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 augustus 2008

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's