Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Preken voor de vogels

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Preken voor de vogels

Bijbeltekst begrepen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over Franciscus van Assisi wordt verteld dat hij ook voor de vogels preekte. Hij had deze schepselen iets te zeggen over God. Heeft Christus niet bevolen het Evangelie te prediken aan alle creaturen?

Heel de wereld moet weten wat God heeft gedaan. Daarom geeft de Heere Jezus de opdracht het evangelie te prediken aan alle schepselen. We vragen ons af waarom in Markus 16:15 het woord creaturen (of: schepselen) is gekozen en hoe breed we dit moeten opvatten. Is het goede nieuws bijvoorbeeld ook bestemd voor de dieren?

Loven
In het begin zijn de hemel en de aarde geschapen tot eer van God. Legioenen engelen en de ene zon, de witte wolken en stromende regens, bergen en rivieren, bomen en bloemen, vogels en vissen: zij getuigen allemaal van de grootheid van de almachtige Vader. Met Psalm 148 sporen wij alle schepselen aan om de HEERE te loven. Maar de zon zal onze aansporing niet horen. De wolken kunnen niets antwoorden. De bergen verroeren zich niet. De bomen hebben geen keus. Toch leert de Geest ons zingen: ‘Laten zij de Naam des HEEREN loven.’ Hoe dat kan? Zij doen dat naar hun eigen aard.
De mens heeft deze lofzang bruut verstoord. Man en vrouw zijn geschapen naar het beeld van God en zij kregen de heerschappij over heel de aarde. Alles was zeer goed. Desondanks zijn we niet standvastig geweest om onze Schepper als God te eren en te dienen. Wij hebben gezondigd. Daarom drukt Zijn toorn op ons. Laten we niet vergeten dat ook andere schepselen hebben te lijden onder onze ongehoorzaamheid. Want de Heere heeft tot de mens gezegd: 'om uwentwil is de aarde vervloekt' (Gen. 3:17). In de geschapen werkelijkheid is veel ontwricht geraakt.

Goed nieuws
In Zijn wonderlijke goedheid maakte de HEERE direct Zijn reddingsplan bekend. Hij ontvouwt dat in Zijn Woord steeds verder. Wie goed oplet merkt dat de verlossing niet alleen mensen omvat. Ook dieren betraden de ark van Noach. Mede vanwege het vee spaarde God de stad Ninevé (Jona 4:11). Het ganse schepsel zucht en is in barensnood, weten wij. Want het schepsel is nu nog aan de ijdelheid onderworpen, maar samen met Gods kinderen ziet het reikhalzend uit naar de verlossing (Rom. 8:19-22). Door de loutering van het vuur heen zal de Heere alles nieuw maken. We hebben dus goed nieuws, ook voor de vogels. Laten zij de Naam des HEEREN loven!

Geloven
Het is de vraag of Christus dit bedoelt in Markus 16. Dacht Hij bij het woord ‘creaturen’ ook aan de dieren? Een belangrijke regel in de uitlegkunde is dat de exacte betekenis van een woord in grote mate wordt bepaald door het verband waarin het staat. We moeten dus goed naar de context kijken.
Het gaat hier over de opdracht het evangelie te prediken. Een wezenlijk element van deze opdracht is het bevel tot geloof en bekering, met de belofte van vergeving (Luk. 24:47; Joh. 20:21-23, 31). In Markus 16 staat dit in het volgende vers: wie het evangelie te horen krijgt (vs.15), is geroepen te geloven (vs.16). Voor dit antwoord van geloof is verstand en wil nodig. Daarmee heeft God alleen de mens begiftigd en geen andere schepselen.
Hoe zullen de apostelen Jezus’ woorden hebben begrepen? Dat kunnen we nagaan in het boek Handelingen. Petrus spreekt niet met bomen. Paulus verkondigt het evangelie niet aan vogels. Zij dringen bij alle ménsen aan op bekering (Hand. 17:30). Zij prediken de ene Naam die onder de ménsen gegeven is, waardoor wij zalig moeten worden (Hand. 4:12).

Schepsel
Christus heeft in het zendingsbevel de mensen op het oog. Waarom zal Hij hen ‘schepselen’ noemen? Op andere momenten spreekt Hij over de evangelieprediking onder alle volken (Mark. 13:10). God openbaart Zijn heil niet alleen aan het verbondsvolk Israël, maar aan alle volkeren der aarde. Zonder onderscheid moet iedereen het te horen krijgen. Er is geen beperking meer tot het natuurlijk zaad van Abraham. De Heere grijpt verder terug, tot op de schepping. Elk Adamskind is weer bij Hem welkom. Want God zoekt naar wat Hij Zelf heeft gemaakt. Een mens kan ver bij Hem vandaan zijn geraakt. Een mens kan ontzettend slecht zijn geworden. Maar de Heere ziet die mens nog altijd als het werk van Zijn hand. Laat dan elk schepsel horen dat er een weg terug is.

Vragen voor de rubriek ‘Bijbeltekst begrepen’ kunnen worden ingestuurd naar de redactie (adres zie colofon op pag. 17) of gemaild naar geref.bond@tiscali.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 oktober 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Preken voor de vogels

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 oktober 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's