Ternauwernood zalig
Bijbeltekst begrepen
In 1 Petrus 4:18 krijgen we de indruk dat Gods genade mondjesmaat wordt uitgedeeld; het heil is maar voor een enkeling. Als de rechtvaardige al ternauwernood zalig wordt, waar zullen dan de goddeloze en de zondaar verschijnen?
De kerkelijke traditie waarin wij leven bepaalt in sterke mate hoe ruim of hoe nauw het evangelie tot ons komt. In het boek Knielen op een bed violen van Jan Siebelink is het aanbod van genade voor de hoofdpersoon Hans Sievez wel erg klein en aangevochten. In de moderne hoek van de kerk lijkt de vraag ‘Hoe vind ik een genadig God?’ bijna onbelangrijk. Hoe zit dit met ons? Of beter gesteld: wat zegt Gods Woord hier over? Belangrijk bij een tekst als 1 Petrus 4:18 – en dat geldt voor alle teksten – is dat we goed kijken naar het verband waarin we deze tekst tegenkomen. In de verzen 12 tot en met 19 van hoofdstuk 4 gaat het over het lijden van een christen. Dit lijden bracht verwarring onder de christenen. Hoe zit dit? Is ons niet verkondigd dat door te geloven in Jezus Christus er een nieuw leven aanbreekt? In het slot van de brief gaat de apostel Petrus dieper in op deze vraag. Het lijden omwille van Christus moeten ze duiden als een vuurgloed, die hen op de proef stelt. Dat kan zwaar en moeilijk zijn, maar dat heeft wel degelijk betekenis. Het bindt hen alleen maar sterker aan de Heere.
Loutering
Petrus noemt ook andere vormen van lijden. Wie bewust zondigt – zoals een moordenaar, een dief of een misdadiger – heeft dat lijden over zichzelf afgeroepen. Dat is loon op de zonde. Hij of zij moet zich schamen! Een christen hoort hier ook ver van uit de buurt te blijven. Hij heeft te leven naar Gods wil om het goede te doen. Maar wanneer een christen lijdt vanwege zijn verbondenheid met Christus, dan hoeft hij zich helemaal niet te schamen. In dit lijden verheerlijkt hij God.
En dan schrijft Petrus in vers 17 dat het nu de tijd is dat het oordeel begint bij het huis van God. Het lijden van een christen is duidelijk een teken van de eindtijd. Het einde aller dingen is nabijgekomen (4:7). God komt in deze tijd met het eindoordeel. Als Christus terugkomt op de wolken, zullen alle mensen geoordeeld worden.
Nu blijkt de tijd voor de eindtijd voor de christenen een louteringstijd te zijn. Deze loutering staat in dit hoofdstuk helemaal in verband met het eindgericht. Het oordeel begint bij het huis van God. Zij die gehoord hebben van Gods liefde en genade zullen eerst ter verantwoording worden geroepen. Daarna zullen ook zij die ongehoorzaam zijn geweest aan het evangelie van God geoordeeld worden.
Grootste cadeau
De grote vraag is nu hoe de rechtvaardige zalig wordt. De rechtvaardige staat hier voor gelovige. Hierbij verwijs ik naar 3:18a: ‘Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen.’ Hoe wordt de gelovige gered uit het oordeel? De gemeente mag zich het huis van God noemen. Zij is Gods eigendom – zij wordt door Hem vastgehouden in de druk van de vervolging, in de brand van het gericht. Vers 18 is een retorische vraag. Het blijkt een citaat te zijn uit Spreuken 11:31, geciteerd uit de Septuagint, de Griekse vertaling van het Oude Testament. Daarmee is ook het accent verlegd naar wat het lot zal zijn van hen die niet willen leven als Gods eigendom. Petrus stelt alleen de vraag. Een antwoord blijft achterwege. En tegelijkertijd is het voor de lezer glashelder. Het behoud voor de gelovige is een groot wonder. Hoe zal het dan zijn met hen die niet willen gehoorzamen?
In ons vers schrijft Petrus dat de gelovige ternauwernood zalig wordt. Daar ligt ook de kern van onze vraag. Het is inmiddels duidelijk geworden wat Petrus hiermee bedoelt. De context heeft haar licht laten schijnen over dit moeilijke vers. De gelovige wordt gered dankzij de Heere Jezus. Enkel en alleen door de opstanding van Jezus Christus zijn de gelovigen wedergeboren tot een levende hoop (1:7). Daar kan hij zelf niets aan toevoegen. Hij krijgt dit als het grootste cadeau van zijn leven. Dat klinkt in alle ernst door in dit vers. Het bijwoord ternauwernood drukt dus het wonder uit van onze redding en niet een mondjesmaat evangelie.
Beschermd
De vraag van Luther hoe wij een genadig God vinden, blijft een belangrijke vraag. Maar laten we deze vraag wel beantwoorden vanuit de tota Scriptura, het hele Woord van God. Op die wijze worden we beschermd voor uitglijders naar rechts en links.
Vragen voor de rubriek ‘Bijbeltekst begrepen’ kunnen worden ingestuurd naar de redactie (adres zie colofon op pag. 11) of gemaild naar geref.bond@tiscali.nl
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 december 2008
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 december 2008
De Waarheidsvriend | 24 Pagina's