Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een berg verzetten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een berg verzetten

Bijbeltekst begrepen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een kind droomt er soms van de sterkste man of vrouw ter wereld te worden. Later zal het ervaren dat zijn mogelijkheden beperkt zijn. Maar Christus zegt dat wie gelooft bergen zal kunnen verzetten. Alles is mogelijk?

Het lijkt een aanlokkelijke belofte voor het menselijk verlangen om veel te kunnen. Wat we ook begeren: het zal gebeuren. We hoeven alleen maar te geloven en dan staat Gods almacht tot onze beschikking. Of toch niet? We kunnen het nauwelijks geloven. Misschien hebben we het niet goed begrepen. Maar we willen ook niet over deze bijbeltekst heen stappen.

Bemoediging
Een tekst moet begrepen worden in zijn eigen verband. In dit geval lezen we Markus 11:12-26 als één geheel. De Heere Jezus heeft onderweg in een vijgenboom gezocht naar iets eetbaars. Hij vond echter niets dan bladeren en vervloekte de boom. Vervolgens kwam Hij in Jeruzalem en dreef de mensen uit de tempel. De Heere verweet hen dat zij het bedehuis hadden gemaakt tot een kuil van moordenaars. De vijandschap tegen Hem hing immers dreigend in de lucht. De discipelen zullen de spanning hebben aangevoeld. Hoe zal het aflopen met hun Heiland? ’s Avonds laat verlaat Hij de stad. De volgende ochtend komen ze opnieuw langs de vijgenboom. Die is van de wortel af verdord. Petrus is er zeer van onder de indruk (vs. 21). Jezus’ woord is nu al werkelijkheid geworden.
Dan volgt de plechtige verklaring over het geloof dat bergen verzet. Christus bemoedigt Zijn leerlingen: Heb geloof op God (vs. 22). Ze begeven zich in Jeruzalem in het hol van de leeuw. Schriftgeleerden en overpriesters beramen zich hoe ze Jezus zullen doden. Maar Hij is de Sterkere. Hij zal het laatste Woord hebben. Zijn discipelen staan aan de goede kant. Wanneer ze een berg van ongeloof en haat tegenkomen, hoeven ze de moed niet op te geven. Want in Gods kracht zullen zij heldendaden verrichten. Alles moet wijken voor Christus en voor Zijn Koninkrijk.

Opgetild
De Heere Jezus heeft gezegd dat nooit meer iemand enige vrucht zal eten van de vijgenboom. En het was alzo. Petrus stond versteld. Maar de apostelen krijgen een nog veel grotere macht. Veel meer dan een enkele boom is een hele berg. Als Hij spreekt over ‘deze’ berg wordt meestal aan de Olijfberg gedacht. Misschien wijst Hij zelfs op de tempelberg. Wanneer de apostelen een soortgelijk oordeel zullen uitspreken als de Heere over de vijgenboom, zal dat oordeel eveneens effectief zijn. Wanneer Petrus later Ananias en Saffira bestraft, vallen beiden dood neer (Hand. 5:1-11). Op het woord van Paulus werd Elymas blind (Hand. 13: 9-11).
Nooit in de geschiedenis heeft iemand met een bevel daadwerkelijk een berg in de zee geworpen. Dat zou voor het evangelie ook niet relevant zijn. De Joden gebruiken de uitdrukking ‘een berg verzetten’ als beeldspraak voor het klaren van een zeer moeilijk karwei. In onze Nederlandse taal spreken wij over het verzetten van een berg werk. Of we zien ergens als een berg tegenop.
Wat zal Christus bedoelen met Zijn uitspraak? Wanneer we in Zijn dienst moeilijkheden en tegenstand ontmoeten, zullen die overwonnen worden door het gelovig gebed. Zeker, het zal strijd kosten. De weg achter de Gekruisigde aan is een weg van lijden en verdrukking. Er is volharding nodig. Maar het belangrijkste zijn het geloof en het gebed. Door het geloof worden bergen opgetild en in de zee gegooid. Dat geloof uit zich in het gebed en zal de overwinning behalen.

Grenzen
Om iets van de Heere te ontvangen op het gebed is geloof vereist. De discipelen dachten een groot geloof nodig te hebben en vroegen: Vermeerder ons het geloof. Maar het geloof als een mosterdzaadje zou genoeg zijn (Luk. 17:5-6). De kracht ligt namelijk niet in het geloof zelf, maar in de bodem waarop het staat. In het geloof hecht de zwakke mens zich aan de belofte van de almachtige God.
Het ware geloof zal een eigen richting geven aan het gebed. Het stelt ook grenzen. Wij krijgen niet de vrije teugel om alles van God af te dwingen wat ons goed dunkt.
Maar het ware geloof richt zich naar Zijn wil. Het kan zich alleen maar baseren op het Woord. Door dat geloof zijn de muren van Jericho gevallen, zijn de muilen van leeuwen toegesloten en hebben vrouwen hun doden teruggekregen (Hebr. 11). Maar zal de Zoon des mensen, als Hij komt, wel geloof vinden op de aarde?

Moeilijke teksten?
Struikelt u over de betekenis van een bepaalde bijbeltekst? Zit er voor jou soms een ingewikkelde knoop bij? Laat de schrijvers van de rubriek ‘Bijbeltekst begrepen’ meedenken. Moeilijke teksten zijn welkom via e-mail geref.bond@tiscali.nl of per post (zie het colofon op pag. 9 voor het adres).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Een berg verzetten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 maart 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's