Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hervormde gemeente Soest krijgt Johanneskerk
De hervormde wijkgemeente van bijzondere aard, deel uitmakend van de protestantse gemeente te Soest, beschikt weer over een eigen kerkgebouw. Sinds augustus 2008 gebruikt de hervormde wijkgemeente van bijzondere aard te Soest de voormalige Joanneskerk aan de Willaerstraat 51. Dit gebouw is, nadat de rooms-katholieke parochie het verliet, eigendom geworden van de burgerlijke gemeente te Soest. De hervormde wijkgemeente heeft enkele weken geleden de huurovereenkomst afgerond met de gemeente Soest om het gebouw te kunnen huren. De wijkgemeente krijgt hiervoor een eenmalige financiële bijdrage van de Hervormd Gereformeerde evangelisatievereniging te Soest. Deze bijdrage stelt de gemeente in staat het kerkgebouw de komende tien jaar te huren.
De kerkenraad heeft samen met de wijkgemeente een nieuwe naam vastgesteld voor het gebouw. De kerk zal voortaan bekend staan als de Johanneskerk. De wijkgemeente zelf zal dan bekend staan als de hervormde wijkgemeente wba Johanneskerk te Soest. De kerkenraad gaat zich nu richten op de invulling van de predikantsvacature.

Ds. N. Noorlander neemt afscheid van Zalk en Veecaten
In de middagdienst van zondag 19 april nam ds. N. Noorlander afscheid van de hervormde gemeente van Zalk vanwege zijn vertrek naar Zegveld. Ds. Noorlander, die deze gemeente vierenhalf jaar diende, koos als tekst voor zijn afscheidspreek 1 Korinthe 13:13a. ‘En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie.’

Een periode van verbondenheid is voorbij, maar fundamentele factoren blijven. Geloof, hoop en liefde blijven, ze zijn ook blijvend. Drie is in de Bijbel een belangrijk getal. Ds. Noorlander trok lijnen naar de Drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest, de drie ambten; Koning, Priester en Profeet, de drie stukken in de Heidelbergse Catechismus: ellende, verlossing en dankbaarheid. Er is wel verdriet om elkaar los te laten, maar deze drie blijven: geloof, hoop en liefde, alle drie. De meeste van deze is Gods liefde, die blijft en is blijvend. Ds. Noorlander riep de gemeente op om trouw te blijven onder het Woord, de onderlinge bijeenkomsten en de sacramenten niet te verzuimen.

Ds. Noorlander werd toegesproken door wethouder J. Kattenberg namens de burgerlijke gemeente Kampen, door ds. K. Timmerman als consulent, namens werkgemeenschap van predikanten en de classis Kampen, en door ouderling A. van de Weerd namens kerkenraad en gemeente. Hij liet de predikant Psalm 121:4 toezingen. Als laatste sprak ds. Noorlander nog een dankwoord. Na het zingen van de verzen 5, 6 en 7 van de avondzang legde hij voor het laatst als predikant van Zalk en Veecaten de zegen op de gemeente.

Ds. H.J. van der Veen doet intrede in Sliedrecht
Op zondag 19 april werd ds. H.J. van der Veen bevestigd als predikant van de hervormde gemeente te Sliedrecht, wijk 4. Hij is gekomen van Putten.
De bevestigingsdienst werd geleid door ds. J.T. Maas te Polsbroek. De tekst was 1 Korinthe 15:20: ‘Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden dergenen die ontslapen zijn.’ De prediking van het paaswonder weerspreekt de dwaling dat er geen opstanding is. De opwekking van Christus is niet te bewijzen, maar wordt verkondigd. De nieuwe predikant brengt een bekende boodschap. De weg tot behoud wordt geproclameerd, en deze prediking is niet zinloos. Wie in Christus gelooft, zal Hem, de Eersteling, volgen, door de dood heen. Hij is de enige hoop. Zo mag het Woord ontvangen worden, door te zien op Christus.

Voorafgaand aan de intrededienst werd ds. Van der Veen toegesproken door wethouder J.P. Tanis, consulent ds. W. van Weelden, ds. A.H. Groen en ouderling J. Braaksma.

De tekst tijdens de intrededienst was Johannes 20:26b: ‘En Jezus kwam en stond in hun midden en zei: Vrede zij u!’ De komst van Jezus is de kern van de tekst, maar ook van de Bijbel. Hij kwam in de wereld. Hij gaf Zijn Geest in het hart van de gelovigen. En Hij komt elke zondag onder de prediking van Zijn Woord naar ons toe. En dat terwijl Hij nergens welkom is. De deuren zijn gesloten, nochtans komt Hij, want dat is Zijn opdracht.
De Heere Jezus stond in het midden. Te midden van Zijn discipelen, die ondanks alle verschillen een ding gemeenschappelijk hebben: niemand had verdiend dat Jezus naar hen toekwam. Dat geldt ook ons. De opgestane Heere en Heiland staat midden onder ons, in het gewaad van Zijn Woord. Dat hebben wij evenmin verdiend. Hij spreekt van vrede. Dat is meer dan sjalom. Het is immers Goede Vrijdag geweest en Pasen geworden. De Heere Jezus heeft verzoening aangebracht, Hij heeft de dood overwonnen en het leven verworven. En dat heil deelt Hij na Pasen uit. Verbroken relaties worden hersteld door deze vrede, die alleen bij Hem te vinden is. Door het geloof in Christus, Die onze vrede is, zal de God des vredes met ons zijn.

Wijkgemeente 4 is anderhalf jaar vacant geweest na het vertrek van ds. G.C. de Jong naar Moordrecht.

HGJB leidt vrijwilligers op voor jongerenpastoraat
De HGJB start op 14 mei in Amersfoort een interactieve cursus om vrijwilligers in het jeugdwerk op te leiden tot gecertificeerd kinder-/tienerpastor in hun kerkelijke gemeente. Kinder- en tienerwerkers die de HGJB-verdiepingscursus Jongerenpastoraat volgen, leren signalen te herkennen bij jongeren in hun gemeente die rondlopen met problemen. Ze worden toegerust om pastorale hulp te verlenen, maar ook om hun eigen grenzen te herkennen in de vrijwillige hulpverlening aan kinderen en tieners. Uiteraard wordt er ook veel kennis gedeeld over problematiek rond seksualiteit, kindermishandeling en incest, echtscheiding, pesten en eenzaamheid bij jongeren.
De cursus wordt gegeven door medewerkers van de HGJB en van Chris en telt in totaal vier avonden en een zaterdag. De start is op donderdag 14 mei. Er zijn nog enkele plaatsen vrij. Aanmelden kan via www.hgjb.nl of telefonisch bij de HGJB in Schoonhoven: 0182-383122.

Beklag Bond tegen het vloeken afgewezen
Het Gerechtshof te Amsterdam heeft een beklag van de Bond tegen het vloeken tegen een eerdere uitspraak van het OM afgewezen. De Bond stelde van mening te zijn dat het uitbeelden van Jezus als aangelijnde hond in het RVU-programma God bestaat niet (2005) een uiting is van smalende godslastering.
Het Gerechtshof geeft aan dat het als aangelijnde hond uitbeelden van Jezus Christus niet is aan te merken als het op een verachtelijke of vernederende wijze uitlaten over een God. ‘De programmamakers hebben, gelet op de context van het televisieprogramma, een discussie willen initiëren over godsdienst in het algemeen en God in het bijzonder.’
Ook van discriminatie is volgens het hof geen sprake, omdat de beelden in hun maatschappelijke context gezien moeten worden. De algemene uitspraken gaan niet over één geloof, maar over alle geloven, aldus het hof. De uitspraak stelt de Bond tegen het vloeken zeer teleur. ‘Het toont opnieuw aan dat de feitelijke situatie nu zo is dat indirecte belediging van gelovigen, niet meer kan rekenen op strafvervolging. Dus spot met God en godsdienst kan onder het mom van ‘het initiëren van een discussie’ onbeperkt.’
In de wet is, zodra art. 147 over smalende godslastering daadwerkelijk geschrapt wordt, geen enkel handvat meer om godslastering aan de kaak te stellen. Terwijl juist dat gelovigen het diepst raakt in hun geloofsovertuiging. Bond tegen het vloeken: ‘We willen niet zonodig een omroep bestraft krijgen, maar wij reageren omdat Jezus, Die ons lief is, door het slijk wordt gehaald. Onder het mom van ‘het initiëren van een discussie’ en artistieke vrijheid moeten niet de meest smadende uitingen geaccepteerd worden. Met passie pleiten wij voor een grens van respect en fatsoen, ook in maatschappelijke discussies. Het zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn in een samenleving. Met extreme godslastering drijf je groepen uit elkaar in plaats van ze in dialoog met elkaar te brengen. Volkomen averechts dus en per definitie niet noodzakelijk.’
De Bond tegen het vloeken ziet het wetsvoorstel van minister Hirsch Ballin met spanning tegemoet en hoopt dat de minister pleit voor een concrete begrenzing aan het onteren van God.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's