Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wandelen naar de Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wandelen naar de Geest

Meditatie: Romeinen 8:1

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de voorgaande hoofdstukken van de Romeinenbrief heeft de apostel duidelijk verwoord wat het betekent wanneer een zondaar door het geloof in Christus weer rechtvaardig voor God kan staan. Onlosmakelijk verbonden daaraan is een nieuwe wandel door de Geest.

(…) die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.'

Wie wandelt er nog tegenwoordig? Wandelen is iets anders dan lopen. Lopen doe je om ergens te komen, maar wandelen heeft meer een doel in zichzelf. Wanneer je wandelt, doe je dat voor je rust, voor je ontspanning of om gewoon maar eens in jezelf bezig te kunnen zijn. In de Bijbel wordt geschreven over wandelen met God. Daaronder mag worden verstaan een leven met God. Henoch wandelde met God, wat betekent dat hij dagelijks met God leefde. In onze tekst wordt ook gesproken over wandelen. Maar je kunt daar blijkbaar op twee manieren wandelen: naar het vlees of naar de Geest. Paulus zet die twee zaken tegenover elkaar.

Heiligmaking
Nu, schrijft Paulus, wanneer je op Golgotha bent geweest, wanneer je ontvangen hebt van die genade voor jouw arme zondaarsleven, wanneer je omarmd hebt die Middelaar Gods en der mensen, wanneer die Heiland je lief is geworden in Zijn borgtochtelijk werk, wanneer die Christus het centrum van je leven is geworden, wanneer die Jezus ook voor jou alle schuld betaald heeft, wanneer jij nu niet meer in de verdoemenis hoeft te komen door het offer van Christus, dan kun je toch niet meer naar het vlees wandelen. Dan kun je toch niet meer in de zonde leven, niet meer wandelen naar het vlees.
Dat betekent niet meer gericht zijn op je eigen ik. Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook uzelf heilig in al uw wandel; omdat er geschreven is: 'Wees heilig, want Ik ben heilig.' De apostel schrijft hier dus over heiligmaking in ons leven.
Niet meer wandelen naar het vlees betekent dus niet meer hangen aan de werken van het vlees, je niet meer laten leiden door zondige praktijken. Je komt ze in alle brieven van Paulus wel tegen, voorbeelden van die werken van het vlees.

Ander leven
U bent toch in Christus! Of niet? Zo schrijft Paulus. Wanneer ik op Golgotha ben geweest en door het geloof die Zaligmaker heb omhelsd, dan heb ik ontdekt dat Hij daar ook heeft gehangen voor mij, dan kan het niet anders dan dat dit een ander leven met zich meebrengt. Niet meer leven naar het vlees, maar wandelen naar de Geest. Dat is heel wat anders. De zonde haten en vlieden, en nu het goede zoeken, het leven naar de Geest.
Dat is wat anders dan een zondeloos leven. Dat is wat anders dan een heilig boontje worden. Dat is wat anders dan het altijd allemaal zo goed weten. Het is het leven vanuit Christus in de praktijk brengen.
Wandelen naar de Geest is dan ook weer voortdurend steunen op Christus. Dat is dagelijks schuilen bij het kruis van het Lam, opdat wij steeds meer geworteld worden in de liefde van Christus.
Wandelen naar de Geest, dat is een leven waarin de strijd wordt aangebonden tegen de werken van het vlees. Wandelen naar de Geest is ook beschaduwd worden door de werken van de Geest, om nu te leven aan Zijn hand, van stap tot stap.
Wandelen naar de Geest, dat is leven vanuit het kruis en opstanding van Christus, heen levend naar de grote toekomst die aanstaande is, naar die grote dag waarop ik Hem ontmoeten zal. En dan voor eens en voor altijd met Hem te mogen zijn.
Dat is wandelen naar de Geest.

Geen prestatie
Wandelen door de Geest is dus geen prestatie van onszelf. Zeker worden wij opgeroepen om heilig te leven. Zeker worden wij vermaand om ons te onthouden van de zonden. Maar dat kun je niet in eigen kracht. Heiligmaking is vrucht van de Geest. Het is geen werk van doe-het-zelvers. In eigen kracht kun je dat niet, het is enkel vrucht van Christus’ werk. Daarom is een wandel in de Geest ook juist steeds meer in Christus geworteld worden. Steeds dichter naar Hem toe leven. Het steeds meer verwachten van Zijn werk in ons leven. Het steeds meer verwachten van het Woord en de Heilige Geest.
Leven, wandelen naar de Geest betekent geen volmaakt leven. Het betekent dat je niet meer in de zonde kunt leven. Wandelen naar de Geest, dat is wandelen met Gods Woord. En zo vanuit de Geest gevoed worden. Nemen wij de tijd om te wandelen?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Wandelen naar de Geest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 juni 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's