Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meer snoeien, meer vrucht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meer snoeien, meer vrucht

Geloofsgroei en de prediking [1]

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik ben bekeerd en wil groeien in het geloof, maar ik hoor daar in de prediking maar weinig over, hoor je soms. Maar wat is geloofsgroei? En welke rol heeft de prediking daarbij? Is er ook een moment dat je de bekering achter de rug hebt?

Op de vraag wat geloofsgroei is, geeft de apostel Petrus een duidelijk antwoord. Het is ‘groei in de genade en kennis van onze HEERE en Zaligmaker Jezus Christus’ (2 Petr. 3:18). Johannes de Doper zegt dat ook: ‘Hij moet wassen, maar ik minder worden.’ Zo is het met de Doper ook gegaan. Hij sterft aan zijn eigen wil en verwachtingen. Wordt zelfs onthoofd om het Woord dat hij verkondigt. Maar Jezus krijgt steeds meer aandacht, Zijn invloed neemt toe. Zo is het door God beschikt: ‘Hij moet wassen, maar ik minder worden.’

Snoeien
Jezus spreekt ook Zelf over groei. Het gaat Hem om veel vrucht voor Zijn Vader: ‘Hierin is Mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht draagt’ (Joh.15:8). Jezus vertelt ook hoe dat gaat. Voor groeien, vrucht dragen is ook snoeien en krenten nodig. ‘Alle rank die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg (snoeit) Hij; en al wie vrucht draagt die reinigt (krent) Hij, opdat zij meer vrucht drage’. Groei betekent voor ons enerzijds onze eigen wil verloochenen en anderzijds in de Wijnstok, Christus, blijven en Jezus’ Woord bewaren.
Wie dus met de Heere Jezus verbonden blijft door Hem op Zijn Woord te geloven en Zijn Woord door te geven, die draagt veel vrucht. Dit vruchtbare leven is Jezus’ antwoord op ons gebed: ‘Indien gij in Mij blijft en Mijn woorden in U blijven, zo wat gij wilt zult gij begeren en het zal u geschieden’ (Joh.15:12). Anderen worden zo door ons woord en onze levenswandel voor Christus en de Vader gewonnen. Onze vrucht is uit Christus en tot verheerlijking van Zijn Vader.

Noodzaak
De apostel Paulus schrijft dat aan de dag van onze Heere Jezus een tijd van afval voorafgaat. Met afval bedoelt hij dat de mensheid zich massaal van het geloof, van de Heere en Zijn geboden afkeert.
Helaas is dit uiterst actueel in ons land. Wat is hét middel tegen afval? Geloofsgroei!
Volgens de Hebreeënbrief houdt het lijden om Jezus’ wil niet op. De gemeente wordt er moe van. Zij volhardt niet in het geloof en in de hoop; de gemeente is traag om te horen geworden (Hebr. 5). Afval van de levende God dreigt. De Hebreeënschrijver wijst deze therapie aan: de gemeente heeft vaste spijs nodig, namelijk de prediking van de Hogepriester, Jezus. Hij, de geliefde Zoon van de Vader, is door lijden tot heerlijkheid gekomen. Voor Zijn gemeente is er geen andere weg. Het lijden om het evangelie, als kastijding van de hemelse Vader, is een bewijs van Gods vaderliefde jegens haar. De Vader acht die kastijding nodig, opdat de gemeente deel krijgt aan Gods heiligheid en gelijkvormig aan Christus wordt.
Dit is de weg om niet van het geloof af te vallen: volharding in het geloof en de hoop, groei in de kennis Christus. Het gelovig zien op Hem, 'de overste Leidsman en Voleinder van het geloof' (Hebr.12). Hij heeft Zich door en na intense gebedsstrijd onderworpen aan de wil van Zijn Vader. De apostel zegt: ‘Die voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en de schande veracht en is gezeten aan de rechterhand van de troon van God.’
Het uitzicht op de beloofde vreugde met Zijn gemeente om te delen in Gods heerlijkheid, gaf Hem de kracht om nee te zeggen tegen de verleiding tot afval en om te volharden en te groeien op de weg van de gehoorzaamheid aan Zijn Vader.

Gerijpt christen
De apostel Paulus wordt volgens Efeze 4 met dezelfde vragen geconfronteerd. Gemeenteleden dreigen als onmondige kinderen verleid te worden tot afval van Christus. Wat schrijft Paulus dan? Toerusting, opbouw van de heiligen – de gelovigen – door de ambtsdragers is nodig, ‘totdat wij allen zullen komen tot de eenheid van het geloof van de Zoon van God, tot een volkomen man (gerijpt christen), tot de maat van de grootte van de volheid van Christus’.
Als deze groei in de kennis van Christus niet plaatsvindt en de gemeente niet vaststaat in Christus en niet uit Zijn volheid leeft, wordt zij onherroepelijk een prooi van de dwaalleer. Dus ook hier: op te wassen (groeien) in de kennis van Hem, die het Hoofd is, is nodig. Hoe? ‘Door de waarheid te betrachten in liefde.’

Spot
Ten slotte wijst ons ook de apostel Petrus op de dreiging van de afval. Er zijn spotters die tot de gemeente zeggen dat God nooit ingrijpt, dat Hij hier op aarde geen recht doet, dat er geen oordeel is en dat de belofte van een tweede komst van de HEERE Jezus nooit wordt vervuld.
Petrus onderwijst de gemeente. Als antwoord op de spot schrijft hij: ‘de HEERE vertraagt de belofte niet.’ Wij leven in de tijd van Gods geduld, in het heden van Zijn genade. Hij wil dat wij ons bekeren. Maar de dag van de HEERE komt zeker, als een dief in de nacht. Dan zal deze oude wereld voorbijgaan.
De bruidsgemeente, die dit weet, zal en moet zich op deze dag voorbereiden. Hoe? Door als bruid van Christus te jagen naar een heilig leven, gelijkvormig aan dat van Hem. Ook volgens Petrus is dit dus de therapie tegen de dreigende afval: ‘groei in de genade en kennis van onze HEERE en Zaligmaker, Jezus Christus.' (2 Petr. 3:17, 18).

Scherp
Groei in het geloof betekent dus volgens de apostelen niet dat wij sterker worden. En al helemaal niet dat wij zelfstandiger worden. De groei voltrekt zich in de intieme geloofsomgang met onze Heere Jezus Christus.
Het gaat om een verdiepte kennis van onszelf en van Hem en Zijn wil. Om een toenemende afhankelijkheid van Hem, van Zijn Geest en Woord. Paulus spreekt over een ‘geworteld en opgebouwd worden in Hem’ (Kol. 2).
Deze geloofsgroei gaat altijd samen met een diepe afhankelijkheid van Zijn Heilige Geest in ons gebedsleven. Die Geest eigent ons immers toe alles wat we in Christus hebben. De scherpe prediking van de geboden door onze Heere Jezus in de Bergrede en door Jacobus in zijn zendbrief is ongetwijfeld een uitnemend middel om deze geloofsgroei te bevorderen (zie H.C. zondag 44).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Meer snoeien, meer vrucht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2009

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's