Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dingen van de Vader

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dingen van de Vader

Meditatie: Lukas 2:49

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Bijbel zegt weinig over de jeugd van Jezus. Mensen hebben er daarom volop over gefantaseerd. Ze zien hem als een wonderkind. Zo laten ze Hem twaalf mussen van klei maken. Hij klapt in de handen en zegt: ‘Vlieg!’ En daar gaan ze.

En Hij zei tegen hen: Waarom hebt u Mij gezocht? Wist u niet dat Ik moet zijn in de dingen van mijn Vader?

W at Lukas schrijft is veel rijker. Zoals in onze tekst. Het loopt tegen Pascha. Jozef en Maria gaan het vieren in Jeruzalem. Jezus gaat mee. In de tempel staat Hij vooraan, zo kan Hij het goed zien. Er wordt een lam geslacht. De priester giet het bloed uit bij het brandofferaltaar. Het lam verbrandt op het altaar. Jezus ziet door de Heilige Geest dat zo’n lam naar Hem wijst. Hij is immers het Lam van God. Hij gaat de zonde van de wereld wegdragen. Hij gaat Zijn volk verlossen van zonde en schuld, de verzoening tot stand brengen.

Na het feest gaan Jozef en Maria terug naar huis. Jezus blijft achter, Hij is geboeid door de liefdedienst van Zijn Vader. Jozef en Maria ongerust, ze zijn Jezus kwijt. Overal doen ze navraag. Nee, niemand heeft Hem gezien. Zou Hij in Jeruzalem zijn? Ze gaan Hem in de stad zoeken, wel drie dagen. Tot ze Hem vinden in de tempel.

Waarom?

Hier is Jezus op Zijn plaats. Als twaalfjarige zit Hij in het midden van de leraren. Hij vraagt én luistert. Hij ontvangt inzicht in de Schrift. Door de Geest neemt Hij toe in wijsheid. Zo treffen Maria en Jozef hun Jezus aan. Maria’s moederhart is verslagen. Ze zegt: ‘Kind, waarom hebt U ons zó gedaan? Zie, Uw vader en ik hebben U met angst gezocht.’ Jezus geeft hen dan een hemelse les: ‘Wat is het dat u Mij gezocht hebt? Wist u niet, dat Ik moet zijn in de dingen van Mijn Vader? ’

Waarom zegt Jezus dit? Opdat Maria Hem niet alleen ziet als haar eerstgeboren zoon, maar ook als Gods eniggeboren Zoon. Als haar Zaligmaker, die haar brengt in de dingen van de Vader. Maria is vanuit zichzelf niet in de dingen van de Vader. Wij zijn dat evenmin. In het paradijs was dat wel zo. De dingen van God hadden daar het hart van Adam en Eva. Maar sinds de ongehoorzaamheid van de mens tegen God is dat anders. Nu trekt ons hart naar de dingen van de zonde, de duivel, onszelf. Schijnvroom of goddeloos, we zijn zonde. Sinds de zondeval zijn de dingen van God voor ons niet aantrekkelijk.

Met liefde

Voor Jezus zijn ze dat wel. Hij komt, als de laatste Adam, alles van de eerste Adam overdoen. Jezus moet zijn in de dingen van de Vader, zodat de Vader eer ontvangt en de kerk zaligheid. Jezus’ ‘moeten’ is niet tegen wil en dank; Hij is er met liefde in, zoals nu in het Huis van de Vader. En ook als Hij de kinderen zegent, de weduwen en wezen helpt, melaatsen geneest, hongerigen brood geeft, treurenden troost, bevrijdt uit de macht van de zonde en de schuld vergeeft. Hij is in die dingen wanneer Hij de zonde wegdraagt en de schuld betaalt. In Zijn bitter lijden en sterven. In de hof en aan het kruis. Hier brengt Hij het offer voor de schuld: Zijn leven. Zo is Hij een barmhartig en getrouw Hogepriester.

Aan de voeten

Jezus zat aan de voeten van de leraren om toe te nemen in wijsheid, genade en grootte. Als ik niet wil en kan komen in de dingen van de Vader, moet ik gaan zitten aan de voeten van Jezus. Als ik me goed thuis voel in mijn dingen, moet ik gaan zitten aan de voeten van de beste Leraar. Om zaligheid te ontvangen: vergeving van zonden en vernieuwing van mijn verdorven leven. Zitten we in het geloof aan Zijn voeten?

Jezus geeft ons een nieuwe liefde: te zijn in de dingen van de Vader. Uit genade zeggen we het: ‘Wist u niet dat ik moet zijn in de dingen van mijn Vader? ’ Vanuit Hem verlangen we naar het huis van de Vader, het Woord, de dag, de dienst, de kinderen van de Vader, naar de Vader Zelf. In Zijn huis, de kerk, willen we niets missen. Zoveel als er te horen, te zien, te proeven is over Jezus de Zaligmaker. Al meer leven we onze verlorenheid en verdorvenheid in. Al meer wordt Hij onze Zaligmaker. Ja, Hem belijden we voor God en mensen, in woord en wandel. Waar ons leven Jezus is, wordt sterven winst. In de hemel zijn we volmaakt in de dingen van de Vader.

J. Prins

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De dingen van de Vader

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's