Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schort voor Adam en Eva

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schort voor Adam en Eva

Kleding in de Bijbel [1]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe is het weer, wat is de mode? Vooral deze twee dingen bepalen wat we vandaag aantrekken. Maar er gaat nog iets aan vooraf. Dat we elke dag de kledingkast opendoen, is omdat naaktheid schaamte oproept.

N adenken over kleding in de Bijbel is niet zonder risico. Het kan snel tot conflictstof worden. Wat mag wel, wat mag niet? Er zijn heel wat christelijke gezinnen waar kleding op deze manier meer dan eens aan de orde komt. Er zijn ook christelijke gemeenten waar het ‘decorum’ verschillende opvattingen kent. Wat is de christelijke levensstijl als het gaat om de kleding?

Voor de één is het geen punt en voor de ander is het de punt op de i. Met de teksten die gevonden worden kunnen we dan elkaar om de oren slaan.

Zo heeft Paulus het niet gedaan. Als hij in 1 Korinthe 11 gaat spreken over de hoofdbedekking van de christenvrouw, zegt hij in 1 Korinthe 10:33 dat hij dit doet om het voordeel te zoeken van velen, opdat zij mochten behouden worden. Hij spreekt met de liefde van Christus over een gevoelig punt. Hij doet dat met het oog op het behoud van velen.

Paulus bedoelt: wij moeten bij alles wat we zeggen en doen Christus en elkaar niet verliezen. Dat is een geestelijke insteek. We laten op deze wijze dit onderwerp uit de Bijbel tot ons komen en zetten het in het licht van de omgang met God.

Geen schaamte

We beginnen waar de Bijbel begint. In Genesis 2:25 wordt gesproken over de mens in de staat der rechtheid. Met nadruk staat daar: zij waren beiden naakt en zij schaamden zich niet. De mens die recht stond voor God had geen kleren nodig om zijn naaktheid te bedekken. God had een welgevallen aan de mens zoals hij daar stond en de mensen hadden dat ook aan God en aan elkaar. Voor de zondeval was er perfecte harmonie. In de kanttekeningen van de Statenvertaling staat dat zij niets ‘oneerlijks’ aan hun lichamen zagen en niets onreins aan hun zielen voelden.

We kunnen ons dat niet meer indenken. Calvijn schrijft: ‘Wij kunnen geen naakt mens zien zonder schaamte. Ja, zelfs ieder schaamt zich over zijn eigen naaktheid, al zijn er geen anderen bij.’ Hij verzucht: Waar is de adel waardoor wij uitmuntten? Wat zou Calvijn zeggen van onze tijd, nu velen de schaamte voorbij zijn?

Ogen geopend

De mens heeft in het paradijs gezondigd tegen Gods gebod. Eén van de ingrijpende gevolgen was dat de ogen van Adam en Eva werden geopend en ze zagen dat zij naakt waren. Nog voordat God iets heeft gezegd, is er het besef van naaktheid. Het geweten klaagt hen aan.

Het beeld van God is geschonden. De mens is niet meer zoals God heeft bedoeld. Ze kunnen elkaar en God in hun naaktheid niet meer recht in de ogen kijken en onder ogen komen. Er is een bedekking nodig.

Schort

In de werkelijkheid van de schaamte gaat de mens proberen zich te bedekken. Adam en Eva maken zich schorten van bladeren. Het gaat niet om de bedekking van het hele lichaam, maar om de schaamdelen. Maar dat voldoet niet. God gaat voor hen een bedekking maken. In Genesis 3:21 staat dat God voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen maakt. Het gaat om dierenvellen. Daarvoor is minstens één dier geslacht.

Bedekking van de schuldige mens voor God betekent: verzoening. God bedekt met het resultaat van het offer. Daar zit een diepe gedachte achter. De mens kan alleen een bedekking voor God hebben door het offer. Hier loopt de lijn naar het offer van Jezus Christus. Zijn offer is een bedekking waardoor wij zonder schaamte – een beschuldigend geweten! – voor God kunnen staan.

Blijvende herinnering

Voor ons begrip heeft kleding niet met verzoening te maken. We kleden ons naar de weersomstandigheden. We kleden ons naar wat de mode is. Hoe exclusiever, hoe duurder. De buitenkant zegt daarmee nog niet altijd wat de binnenkant is.

Wanneer we de kleding op de geestelijke merites beoordelen, dan gaat het van binnenkant naar buitenkant. Die zijn in de Bijbel één. Wie van binnen weet dat de naaktheid voor God bedekt moet worden, zal ook naar buiten ‘maatkleding’ zoeken. Kleding is daarom een blijvende herinnering aan de zondeval en de zonde. Opvallend genoeg spreekt de apostel Paulus over het ‘aantrekken van Christus’ en daaraan verbindt hij de oproep om ‘het vlees niet te voeden tot begeerlijkheden’ (Rom.13:14). Binnenkant en buitenkant vragen om bijbelse vulling. Gekleed gaan zodat er geen schaamte zal zijn. Voor God en de mensen niet.

A.L. van Zwet

Volgende week: het kleed van de hogepriester.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Schort voor Adam en Eva

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's