Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. L. Schaafsma bevestigd te Baarn

Ds. L. Schaafsma is op zondag 7 maart bevestigd als predikant van de hervormde wijkgemeente Calvijnkerk in Baarn. Ds. Schaafsma is voormalig zendingspredikant voor de GZB in Malawi.

De bevestigingsdienst werd geleid door dr. J. Kommers uit Lelystad. De tekst voor de prediking was Johannes 14:12-14: ‘…wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen…’ Volgens dr. Kommers geeft deze tekst aan het werk van een predikant én gebed een eenheid zijn. ‘Ons werk is door het gebed verbonden aan de Naam van Jezus. We spreken Zijn Woorden en handelen in Zijn Naam. Hierdoor mogen we ons werk in de juiste proporties zien.’

In de intrededienst preekte ds. Schaafsma over Johannes 15:5c: ‘Zonder Mij kunt u niets doen.’ Het thema was ‘Afhankelijkheid om vrucht te dragen’. ‘Zoals een rank niet zonder wijnstok kan, kan een christen niet zonder Jezus’, aldus ds. Schaafsma. ‘Jezus zegt: ‘Blijf in Mij’, want los van Jezus kunnen we niets doen. Wat we dan moeten doen? Niets, enkel vertrouwen, ons overgeven en geloven dat onze kracht uit God is. Wel volharden! Dan zijn wij als christenen ook te herkennen. Hoe? Door onderlinge liefde in gemeente, gezin en tussen vrienden, door onze blijdschap en doordat we de geboden bewaren.’

Na de preek werd ds. Schaafsma toegesproken door ds. W. Schaap namens de algemene kerkenraad van de hervormde gemeente van Baarn, door ds. B. Borger namens de classis Amersfoort en door scriba M. van Brummelen namens de kerkenraad en gemeente van de Calvijnkerk.

In een persoonlijk woord, waarvan ds. Schaafsma ook een deel in het Fries en in het Engels sprak, zei hij te hopen dat ‘vrede, aangename rust en milde zegen’ hem in Baarn ten deel zullen vallen.

De wijkgemeente Calvijnkerk is een jaar vacant geweest.

s. J. Veldhuijzen neemt afscheid an Putten

Op zondag 28 februari nam ds. J. Veldhuijzen afscheid van wijkgemeente 1 van de hervormde gemeente van Putten. Ds. Veldhuijzen diende deze gemeente ruim 22 jaar en is per 1 maart emeritus predikant. In de afscheidspreek in de Oude Kerk legde hij nog eens de nadruk op de diepe inhoud van de zegenbede die aan het einde van elke kerkdienst aan de gemeente wordt meegegeven. Aan de hand van 2 Korinthe 13: 13 ontvouwde hij de drie delen van die zegen: ‘De genade van de Heere Jezus Christus en de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest, zij met u allen. Amen.’

Vele genodigden en gemeenteleden waren aanwezig. Zij werden allen door de scheidende predikant hartelijk bedankt voor alles wat zij voor hem betekend hebben in zijn ambtelijke loopbaan en in zijn persoonlijk (gezins)leven.

Bovenal dankte hij God. Ziende op zijn eigen tekortkomingen moest hij ootmoedig zeggen: ‘Heere, treed niet in het gericht met Uw knecht’, en alleen alle eer aan zijn Zender toeschrijven. Naar Puttense gewoonte werd hij namens alle geledingen toegesproken door de voorzitter van de algemene kerkenraad, ouderling dr. A. Mosterd, die ook mw. D.M. Veldhuijzen-Meeuse in zijn toespraak betrok en hen vervolgens de verzen 2 en 6 van Psalm 147 liet toezingen.

Ds. J. Veldhuijzen werd op 17 januari 1979, na eerst een aantal jaren gewerkt te hebben bij de overheid, verbonden als predikant aan Wijngaarden. Na deze gemeente diende hij vervolgens die van Ridderkerk (Drievliet) en als derde en laatste was hij vanaf 18 oktober 1989 aan de Puttense wijkgemeente 1 verbonden. Hij blijft in Putten wonen en nog enkele dagdelen als bijstand in het pastoraat werken.

Fam. Visscher uitgezonden naar Indonesië

In de morgendienst van zondag 28 februari zijn Chrisjan en Marieke Visscher met hun drie kinderen vanuit de hervormde gemeente van Oude Tonge (in samenwerking met GZB en OMF én met steun van de Emmaüskerk te Middelharnis) uitgezonden naar Indonesië. De plaatselijke predikant, ds. P.M. van ’t Hof, leidde het eerste deel van de dienst. De tekst van de prediking was Johannes 15:5b, met als thema ‘Blijvend in Hem verbonden’. In het Schriftgedeelte staat Jezus voor Zijn zware gang naar Gethsémané. Jezus gaat Zijn missie van het verlossingswerk volbrengen. Voordat Hij gaat lijden en sterven wijst Hij Zijn discipelen op hun taak om dit evangelie door te geven. Deze missie gaat door tot op de dag van vandaag. Gaat heen in de wereld en draag veel vrucht. Heengaan, omdat God roept, en vrucht dragen door in Hem te blijven, als ranken verbonden in de ware wijnstok. De vrucht is hier de uitbreiding van Gods koninkrijk.

Ds. S.J. van der Vlies verzorgde namens de GZB de uitzending van Chrisjan en Marieke en de kinderen. Zij zullen missionair werk gaan verrichten voor de protestantse kerk van Noord- en Midden Java, de GKJTU. Ds. Van ’t Hof zond de familie Visscher daarna uit namens de hervormde gemeente van Oude Tonge. Aan de handoplegging werd behalve door ds. Van ’t Hof en ds. Van der Vlies deelgenomen door ouderling J. Sprong van de plaatselijke hervormde gemeente, ouderling J. van der Knaap van de Emmaüskerk uit Middelharnis en OMF-directeur W. van Dis.

Na de handoplegging werd het gezin Visscher staande door de gemeente Psalm 67:1 toegezongen, waarna nog enkele toespraken volgden. A.J. Heij benadrukte als voorzitter van de thuisfrontcommissie dat de gemeente rondom het uitgezonden gezin Visscher zal staan en bedankte ook de Emmaüskerk te Middelharnis voor haar steun en de goede contacten.

Kand. M. van Dam bevestigd te Hagestein

Kand. M. van Dam is zondag 28 februari in de ochtenddienst bevestigd tot predikant van de hervormde gemeente te Hagestein. Ds. M.J. Tekelenburg uit IJsselstein, met wie hij als missionair werker in Sprang bijna twee jaar samenwerkte, leidde de bevestigingsdienst, met als tekst Jesaja 40:9: ‘Zie, hier is uw God!’ Ds. Tekelenburg vergeleek het werk van een predikant met iemand die richting wijst. Hij benadrukte dat ds. Van Dam in Hagestein is geroepen om te wijzen op God en ook op het Paasoffer. Niet alleen van de kansel, maar ook in het dorp.

Daarnaast vergeleek hij het werk van een predikant met dat van een herder. Van Dam mag herderlijk op God en Zijn Zoon wijzen. Hij eindigde met de woorden ‘De God van je doop is getrouw, Hij zal het doen!’

Behalve ds. Tekelenburg namen aan de handoplegging deel ds. W.J. Dekker, ds. A. Stijf, ds. M. van Leeuwen en ds. A.W.J. Theunisse.

In de middagdienst deed ds. Van Dam intrede met de tekst uit 1 Petrus 1:23-25, met als kerngedeelte ‘Het levende en eeuwig blijvende Woord van God’, dat ds. Van Dam gebruikte om de vraag ‘Wat is het geheim van het Woord van God? ’ uit te werken. Hij begon de kinderen uit te leggen dat de Bijbel van alle spullen in de kerk het belangrijkste is. ‘Ook niet-christenen weten wel dat de Bijbel geen hype is. Het geheim van het Woord van God is dat het levend en eeuwig blijvend is, net als God Zelf. Het Woord van God brengt ook iets teweeg. Het is heel radicaal. Petrus schrijft dat men opnieuw geboren wordt. Verwonderd mogen we zijn als wij dat ook zijn, erg is het als we dat nog niet zijn. Ook dan mag ik u aanspreken met het Woord van God’, aldus ds. Van Dam. Hij eindigde met de woorden van Psalm 56:5.

Tijdens de dienst werd ds. Van Dam namens de classis toegesproken door W. de Jong. Deze sprak wegens ziekte van de consulent ook namens de ring en het werkverband van predikanten en heette ds. Van Dam welkom binnen deze verbanden. Ouderling-kerkrentmeester L.D. Meijers sprak namens kerkenraad en de gemeente.

Pro Rege stelt studiebeurs beschikbaar

Het Studiefonds Pro Rege stelt jaarlijks voor recent afgestudeerden in het wetenschappelijk onderwijs enkele studiebeurzen beschikbaar voor een aanvullend jaar christelijke filosofie en/of ethiek. Deze verdiepende studie mag niet een vervolg zijn op of in het verlengde liggen van het voorgaande reguliere studieonderwerp en dient te worden afgesloten met een academisch erkend certificaat. Het is niet uitgesloten om een studiebeurs aan te vragen voor een meer omvangrijke studie in christelijk denken inzake maatschappij, politiek, wetenschap, techniek en economie. De doelstelling en verdere informatie kan worden opgevraagd bij het secretariaat van het Studiefonds Pro Rege.

Aanvragen dienen voor 31 maart ingediend te zijn bij het bestuur, tezamen met een motivatie voor het verzoek gelet op de doelstelling van het studiefonds, een curriculum vitae, aanbevelingsbrief van academisch werkzame begeleiders, persoonlijke studieprestaties (cijferlijst e.d.) en budgetvoorstel met daarin specificatie van de kosten voor het studiejaar. Secretariaat: G.J. ten Ham, Postbus 20, 6740 AA Lunteren, studiefonds@filternet.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's