Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De hogepriester

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hogepriester

Kleding in de Bijbel [2]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie in de tijd van het Oude Testament de hogepriester ziet, ziet zijn kleding. Het gewaad is een prediking op zich. De Heere Zelf schreef het tot in de kleinste details voor.

D e levende God is een nauwkeurig God. Hij is een God van orde en bij Hem is geen slordigheid. De hogepriester was ook ‘schaduw’ van Christus.

Daarmee is gezegd dat het volle licht valt op een ander, namelijk Christus. Wat over de hogepriester wordt gezegd, ook over zijn kleding, zegt veel over de Heere Jezus Christus, onze enige Hogepriester. Daarom is het goed om bij de verschillende kledingstukken stil te staan.

Efod

Het bovenkleed van de hogepriester is de efod, geborduurd in vier kleuren: wit, hemelsblauw, purper en scharlakenrood. De kleur wit heeft te maken met reinheid.

De HEERE neemt geen genoegen met onzuiverheid. Hij is de volmaakte God en alleen het volmaakte is Hem aangenaam.

Blauw ziet op de hemel, de woonplaats van God. De hogepriester beeldt uit dat de God van

Israël de God van de hemel is. Daar is Hij en daar schittert Zijn heerlijkheid. God is niet de God van beneden, maar van boven.

De kleur purper heeft te maken met een stof die geweldig kostbaar was. Deze stof werd alleen gedra-gen door koningen en welgestelde mensen. Er is wel eens gezegd dat purperen kleding niet zozeer in Israël werd gedragen, maar vooral bij de volkeren buiten Israël. Denk eens aan Lydia, de purperverkoopster, uit Filippi. De God van Israël is de God van de ganse aarde.

De kleur scharlaken komt juist wel voor onder Gods volk. Het is een kleur die nogal eens voorkomt in verband met de zonden van Israël. Wie kent niet de woorden van Jesaja: Al waren uw zonden als scharlaken…

Schouderstenen

Op de beide schouders draagt de hogepriester edelsteen. Op elke steen zijn zes namen geschreven, in totaal dus twaalf namen. Het zal duidelijk zijn dat dit het getal is van de twaalf stammen van Israël. De hogepriester droeg het hele volk op zijn schouders. Draagt onze enige Hogepriester, Jezus Christus, niet zo Zijn hele gemeente?

Borstschild

Opvallend is het borstschild dat de hogepriester draagt. Het is vierkant van vorm. Gouden draden lopen door het borstschild heen.

De namen van de stammen van Israël zijn apart op een edelsteen gegraveerd. Ze staan onuitwisbaar voor Gods ogen. Hoeveel te meer nu de Hogepriester onzer belijdenis met Zijn volmaakte offer verschenen is voor Zijn Vader. Hij is het hemels heiligdom ingegaan en Hij draagt allen mee die bij Hem horen. Hij bidt: ‘Vader, Ik wil dat waar Ik ben ook die bij Mij zijn die Gij Mij hebt gegeven.’ Hij leeft om altijd voor hen te bidden. Er zal er niet één ontbreken.

Urim en tummim

In het borstschild zijn twee stenen verborgen: de Urim en de Tummim. De betekenis van de woorden Urim en Tummim gaat in de richting van ‘licht’ en ‘volmaaktheid’. Het gebruik van de stenen heeft te maken met het ontvangen van licht bij beslissingen en om Gods volmaakte wil te kennen. De Israëliet die een belangrijke beslissing moet nemen, gaat naar de hogepriester, die door het gebruik van de Urim en Tummim te weten kan komen wat Gods weg en wil is. God geeft antwoord. Omdat de Hogepriester, Jezus Christus, in de hemel is, mogen wij nu met vrijmoedigheid gaan naar de troon van Gods genade om geholpen te worden.

Christus schenkt Zijn Geest om in alle waarheid te leiden. Allereerst om de weg der zaligheid te zien en te gaan, maar ook om geestelijke inzicht te krijgen in de levenskeuzes.

Mantel

Over de efod heen droeg de hogepriester een mantel. De kleur daarvan is hemelsblauw purper. Onderaan de mantel hangen granaat­appels. Tussen elke granaatappel hangt een gouden belletje. Granaatappelen wijzen op vruchten.

De gouden belletjes geven geluid wanneer de hogepriester aan het werk is. Zal het ook niet zo zijn bij de Heere Jezus? Wanneer Hij aan het werk is, dan is dat merkbaar.

Hoed

De kleding van de hogepriester wordt compleet gemaakt door een hoed (tulband) van fijn geweven linnen. Op de hoed staat: ‘De Heiligheid des Heeren’. Deze woorden staan gegraveerd in een gouden plaat. De hogepriester vertegenwoordigt het volk en in hem staat er een volk dat heilig is voor de Heere. Wat een wonder!

A.L. van Zwet

Volgende week: Verdobbelde kleren.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De hogepriester

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's