Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De zoom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zoom

Kleding in de Bijbel [6]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De geschiedenis van de vrouw die twaalf jaar last had van bloedverlies is en blijft bijzonder. Zij was het die zei: Indien ik maar Zijn klederen mag aanraken, zo zal ik genezen.

D e vrouw raakte de zoom van Zijn kleed aan. Dat was een belijdenis van haar geloof. De Heere Jezus Zelf zet het aanraken van Zijn kleed in het licht van het reddende geloof: ‘Uw geloof heeft u behouden.’ Wat was er zo bijzonder aan de zoom? Het is de uiterste hoek van het kleed dat Joodse mannen dragen: een mantel met kwasten in de hoeken.

Merkkleding

Wie de mode wil volgen draagt merkkleding. Meestal niet van goedkope makelij, al schijnt er kaf onder het koren te zitten. Namaak is nauwelijks van echt te onderscheiden. Zo gaat het dus ook buiten de kerk… En er schijnt ook heel wat onderbetaalde arbeid aan ten grondslag te liggen. Ik vraag me af: wat zou een profeet als Amos zeggen van al dat statusgedoe? Hoe dan ook, veel mensen zijn vaak gebonden aan merkkleding. Het geeft status.

Het is echter op uitdrukkelijk bevel van de HEERE geweest dat de mannen van Israël ‘gemerkte’ kleding droegen. Aan de kleding kon worden gezien dat je behoorde bij het volk van God. Zo lezen we in Numeri 15 dat de Heere tot Mozes zegt: ‘Spreek tot de kinderen Israëls en zeg tot hen dat zij zich snoertjes maken aan de hoeken van hun klederen, bij hun geslachten; en op de snoertjes van de hoek zullen zij een hemelsblauwe draad zetten. En hij zal u aan de snoertjes zijn, opdat gij het aanziet en aan al de geboden des Heeren gedenkt en die doet; en gij zult naar uw hart en naar uw ogen niet sporen, die gij zijt nahoererende; Opdat gij gedenkt en doet al Mijn geboden en uw God heilig zijt.’

Aan de hoeken van de kleding zaten dus kwastjes (snoertjes) met een hemelsblauwe draad erin geweven. De kwastjes symboliseerden de beloften en geboden van God en de blauwe draad was een voortdurende oproep om de beloften des HEEREN voor ogen te houden en Zijn geboden te doen.

Jezus’ kleding

De Heere Jezus droeg kennelijk

ook zo’n Joods kleed. De snoertjes aan de uiteinden van Zijn kleed herinnerden Hem steeds aan het doen van de wil van Zijn Vader. Het is indrukwekkend om te bedenken dat voor Hem bui-

tenkant en binnenkant één waren. Van Hem gold: Ik draag uw heil’ge wet Die Gij de sterv’ling zet In ’t binnenst ingewand.

Hij sprak: ‘Mijn spijs is dat Ik doe de wil van Hem die Mij gezonden heeft en Zijn werk volbrenge (Joh.4:34). Dat geheim zat als een blauwe draad verweven in Zijn woorden en daden. Omdat Jezus Christus de geboden van God volbrengt, is er zaligheid van rampzalige zondaren. Zo kan er kracht van Hem uitgaan wanneer de bloedvloeiende vrouw de kwasten van Jezus’ kleed aanraakt. Het is de kracht van Zijn verzoenend en verlossend werk.

Laten we niet vergeten: door de aanraking van het kleed maakt de bloedvloeiende vrouw Jezus onrein! Hij laat Zich onrein maken, opdat Hij de onreinheid meedraagt tot in de vloek van het kruis. Hij schenkt deze vrouw – en een ieder die door het geloof tot Hem vlucht – reinheid en daardoor de vrede met God.

Ander mens

Wie heeft Mij aangeraakt? Die vraag klonk toen de zoom van het kleed werd aangeraakt. De Heere Jezus weet wie Hem nodig heeft en een beroep doet op Zijn genade en kracht. Hij stelt die vraag nog. Telkens als gepreekt wordt wan-

delt Christus door Zijn Woord en Geest onder ons. De zoom van het kleed gaat aan ons voorbij wanneer de beloften van het evangelie worden verkondigd. Daarbij mag een evan-

geliedienaar in de volmacht Gods permissie (toestemming) geven aan zondaren om Hem aan te grijpen door het geloof. Wie door de Heilige Geest tot Hem komt zal Hij verlossen. Terstond! Daar zit geen seconde tussen. Wat een gezegende kerkdienst hebben we als we al luisterend naar het evangelie de zoom van Jezus’ kleed aanraken. Je wordt er een ander mens van: een gered mens! In elke prediking klinkt de vraag: Wie heeft Mij aangeraakt?

A.L. van Zwet

Volgende week: Kleding voor mannen en vrouwen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De zoom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's