Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven uit opgestane Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven uit opgestane Christus

Meditatie: Kolossenzen 3:1

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We hebben weer paasfeest gevierd. De blijde boodschap dat Jezus Christus is opgestaan uit de dood, is weer tot ons gekomen. Dit moet een vervolg in ons leven hebben.

Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand van God.

H et is toch paasfeest in uw leven geworden? , schrijft Paulus met zoveel woorden aan de christenen in Kolosse. Ja, er is wat gebeurd in het leven van die gemeenteleden in Kolosse. Er heeft een opwekking in hun leven plaatsgevonden. Daar heeft de Heere de evangelieverkondiging van Epafras voor willen gebruiken. Christus werkt door Woord en Geest met Zijn opstandingskracht in Kolosse. Zo gebeurt het wonder dat geestelijk dode mensen levend worden en met Christus uit hun doodsslaap opstaan.

Is dat wonder ook al in ons leven gebeurd? We kunnen met open ogen en oren luisteren naar de paasboodschap en toch geestelijk nog slapers zijn, ook al zijn we heel rechtzinnig in de leer. Christus houdt echter aan met kloppen aan de deur van ons hart: ‘Ontwaakt, gij die slaapt, en staat op uit de doden!’

Tot jezelf komen

Wat gebeurt er als we ontwaken uit de doodsslaap en met Christus worden opgewekt? Precies hetzelfde als wanneer we uit de natuurlijke slaap ontwaken. Dan komen we tot onszelf. Waren we eerst afgesloten voor onze omgeving, nu beginnen we weer te leven voor onze omgeving.

Zo is het ook in het geestelijke leven. Het gaat met ons als met die verloren zoon uit de gelijkenis. Hij kwam tot zichzelf. Hij zag zijn ware toestand.

Als wij ook al zo tot onszelf zijn gekomen, zien we de ware toestand waarin we door onze zonde verkeren en schrikken we van onszelf. We krijgen Christus nodig in Zijn volbrachte werk van verzoening. Het is met onze rust gedaan. We zien dat het anders moet in ons leven.

Opstaan

Op ontwaken moet opstaan volgen. Opstaan is vaak moeilijker dan wakker worden. Je wordt soms van het geratel van de wekker wakker maar je slaapt weer verder nadat je de knop hebt indrukt. Zo kan het ook in het

geestelijke leven gebeuren. We komen onder de prediking tot de ontdekking dat we Christus en Zijn opstandingskracht nodig hebben, maar uit de kerk leven we hier weer overheen en slapen we

onze doodsslaap rustig verder.

Opstaan is vaak moeilijk. Kijk maar naar de verloren zoon uit de gelijkenis. Er moest heel wat gebeuren voordat hij zei: ‘Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan.’ Opstaan is de vrucht van de bekering. Waar de Heere door Zijn opstandingskracht leven wekt uit de dood, daar hebben we Christus en Zijn genade nodig en vluchten we naar Hem, die de zonde en de dood heeft overwonnen. We staan op!

Vasthouden

Maar wat moeten we ook dan nog veel leren. Zo is het ook met die gemeenteleden in Kolosse. Dan moet de opgestane Christus ons ook nog vasthouden, anders vallen we weer terug in ons oude leven. Daarom schrijft Paulus hen: ‘Indien u dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen die boven zijn, waar Christus is, zittende ter rechterhand van God.’ Er is het gevaar van dwaalleraars, die zeggen: ‘Willen jullie echte volgelingen van Christus zijn, dan moeten jullie de wetten van Mozes onderhouden en ook de Joodse feesten.’ Zo trekken zij de gemeenteleden af van Christus, gekruisigde en opgestane. Ze moeten juist leren leven uit Christus’ volbrachte werk alleen. Nu komen die dwaalleraars

vertellen dat ze ook zélf nog wat moeten doen voor hun redding en zaligheid.

Paulus ziet het gevaar dat hen bedreigt. Het gevaar van vertrouwen op eigen verdiensten. Daarom laat de apostel horen:

‘Zoek de dingen die boven zijn.’ Dat zijn de schatten die Christus verworven heeft door Zijn lijden en opstanding. Wie met Christus is opgewekt, moet dagelijks door de Opgestane bediend worden. Hij zal met zijn kleingeloof, ongeloof en twijfel het steeds opnieuw zoeken bij Christus, de grote Voorbidder in de hemel.

‘Wilt U Uw werk in mijn leven afmaken? U deed mij opstaan uit mijn zondegraf. U ging ten hemel in als de Eersteling om al Uw kinderen te doen ingaan. Doe ook mij ingaan. Mijn hoop is op U.’

Leven uit de opgestane Christus doet ons door alles heen uitzien en belijden: ‘Uw komst is ’t, die mijn heil volmaakt.’

E.M. Bakker

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Leven uit opgestane Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's