Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doel van de Heilige Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Doel van de Heilige Geest

Meditatie: 1 Korinthe 12:7

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heilige Geest geeft aan de gelovigen gaven. Hij laat ons zien hoe we met deze gaven zullen omgaan.

Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nut heeft [voor de ander].

D e Heilige Geest werkt door de verkondiging van het Evangelie van Jezus Christus. We zien de uitwerking van het Evangelie. Mensen komen tot bekering en geloof in de Heere Jezus. Ze belijden en volgen Hem als hun Heere. Het werk van de Heilige Geest wordt ook openbaar in de vele gaven die Hij uitdeelt aan de gelovigen. Hij werkt in en door hen met hun gaven. De apostel laat in 1 Korinthe 12:7 zien hoe Hij wil dat we Zijn gaven gebruiken.

Opbouw

Dat de Heilige Geest gaven geeft, was in Korinthe wel duidelijk. Een veelheid van gaven is zichtbaar geworden. Het omgaan ermee leverde problemen op, er ontbrak liefde. De Korinthiërs waardeerden de ene gave boven de andere. De ene was meer van de Heilige Geest dan de andere, zo dachten ze. Ze vroegen zich zelfs af of iemand wel tot het lichaam behoorde als een bepaalde gave ontbrak.

Ze gingen meer letten op de gave zelf en de persoon met die gave, dan op het doel van de gave. Dit kwam het leven van de gemeente niet ten goede. Paulus benadrukt hier het gemeenschappelijke doel van alle gaven. Ze zijn gegeven tot wat nuttig is, wat tot opbouw en stichting van de gemeente is.

Vanuit dit gezichtspunt komt hij tot een andere waardering van allerlei gaven. Uit het vervolg van de brief wordt duidelijk dat Paulus een hoge waarde toekent aan het onderwijzen, het vermanen en het vertroosten. Hij verlangt ernaar dat de gemeente groeit in de kennis en de genade van de Heere Jezus en in de onderlinge liefde. Zo komen de

gaven tot hun doel en recht.

Geheel

We hebben vandaag bezinning nodig op de gemeente en onze plaats daarin. Het gebeurt te vaak dat we

alleen vanuit onze eigen situatie en onze eigen beleving naar de gemeente kijken. Wat heb ik aan de gemeente? We krijgen dan een situatie zoals die in Korinthe werd gevonden. Het geheel van de gemeente en de opbouw van de gemeente krijgen dan onvoldoende aandacht.

We moeten eerlijk erkennen dat niet alles wat gezegd en gedaan wordt in de gemeente ook nuttig is. Door de Heilige Geest komt er oog en hart voor het geheel van de gemeente en het heil van de gemeente. We ontdekken het bijzondere karakter van de gemeente. Christus brengt haar door Zijn Woord en Geest bijeen. Hij doet haar in Zijn verlossing delen. Hij is het Hoofd van Zijn lichaam. Niet mijn wensen, maar de verhoogde Heere Jezus met Zijn Evangelie staat centraal in de gemeente. Wat een wonder dat ik in die gemeente een plaats mag innemen.

Liefde

Wat doen we met onze gaven? Gebruiken wij die ook gewillig en met vreugde tot nut en zaligheid van de andere leden? Dat is de gemeenschap der heiligen!

We krijgen dan wel een heel andere vraag. Niet allereerst wat ík aan de gemeente heb, maar: wat heeft de gemeente aan mij? Bid ik mee? Werk ik mee? Wie kan ik tot zegen

zijn? Hebben we ontdekt hoe verrijkend het is om naar dat ene gemeentelid om te zien en hem of haar bij te staan?

De Heilige Geest leert ons verantwoordelijkheid te dragen voor de gemeente met de leden. Door de Heilige Geest laten we dat niet aan een kleine groep over. De Geest roept ook mij om mijn ene gave te benutten. Niet de gave zelf is het belangrijkste, maar het inzetten ervan. Dit vinden we verwoord in Psalm 122:

Om ’s HEEREN huis, in u gebouwd, Waar onze God Zijn woning houdt, Zal ik het goede voor u zoeken.

J.M. Viergever

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Doel van de Heilige Geest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's