Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Laat God ingrijpen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Laat God ingrijpen

Meditatie: Nehemia 4:4

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mag je bidden wat Nehemia hier bidt? Heeft de Heere Jezus ons niet geleerd om onze vijanden lief te hebben? Hij zegt: Zegen hen die u vervloeken, bid voor degenen die u geweld aan doen. Zijn vloekpsalmen en wraakgebeden niet typisch oudtestamentisch?

Hoor, onze God, (…) en doe hun smaad terugkeren op hun eigen hoofd: geef hen over als buit in een land van gevangenschap.

L aten we beginnen met tegen elkaar te zeggen dat we tussen het Oude en het Nieuwe Testament geen tegenstelling mogen aanbrengen, alsof het Oude Testament ons een God van wraak toont en het Nieuwe een God van liefde.

Ook in het Oude Testament zien we volop Gods genade en barmhartigheid en ook het Nieuwe Testament spreekt van Gods toorn en wraak. Laten we die twee, Oude en Nieuwe Testament, dicht bij elkaar houden.

Verder moeten we Nehemia goed begrijpen. Want wie denkt dat hij uit is op persoonlijke wraak, vergist zich. Niet Nehemia is hier de beledigde, maar de God van Israël. Hem hebben ze getergd met hun spot en laster. Dat kan Nehemia niet verdragen. Hij komt op voor de eer van zijn God. Heilig verontwaardigd is hij. Waarom? Omdat er vurige liefde in zijn hart leeft voor de Heere, voor Zijn dienst, voor Zijn volk en voor Zijn stad. Kennen we daar iets van?

Spot

Eigenlijk is dit gebed hetzelfde als de tweede bede van het Onze Vader.

‘Verstoor de werken van de duivel en alle geweld dat zich tegen U verheft, alsook alle boze raadslagen die tegen Uw heilig Woord worden bedacht’, zegt de Heidelbergse Catechismus over dit gebed.

Óf er in Jeruzalem boze raadslagen beraamd zijn! In hoofdstuk 3 lezen we hoe eensgezind en met hartelijke liefde de bouw van Jeruzalems muren ter hand genomen is. Iedereen draagt zijn steentje bij. Maar de tegenstanders – Sanballat, Tobia en Gesem – zien het met lede ogen aan. Om het werk te saboteren gebruiken ze het wapen van de spot. ‘Denken jullie nu echt dat het jullie lukt de muren te herbouwen? Als er een vos tegenaan springt, stort alles in!’

Spot is een venijnig wapen. Het kan je diep raken. Ook de Heere Jezus heeft ermee te maken gehad. ‘Indien Gij de Zoon van God zijt, zo kom af van het kruis’ (Mat.27:40b).

Boemerang

Hoe reageert Nehemia? Gaat hij schelden? Spot hij terug? Nee, hij gooit een ander, een veel beter wa-

pen in de strijd: het gebed. Hij neemt de toevlucht tot de Heere. Hij legt de spot en de tegenstand in Gods handen.

‘Hoor, onze God’, bidt hij, ‘doe hun smaad terugkeren op hun eigen hoofd: geef hen

over als buit in een land van gevangenschap.’

Nehemia gebruikt hier het beeld van een boemerang. Als je die op de goede manier weggooit, komt hij weer terug. Laat, zo bidt Nehemia, alle kwaad en boze plannen die zij tegen ons hebben gesmeed, henzelf treffen.

Die ‘hen’ zijn Sanballat, Tobia en Gesem met hun kornuiten. Een merkwaardig trio. Normaal gesproken kunnen ze elkaar niet luchten of zien, maar nu weten ze elkaar te vinden in hun verzet tegen het volk van God. Blijkbaar zien ze kans om hun onderlinge verschillen opzij te zetten. We zien dat meer in de Bijbel. Werden Herodes en Pilatus in hun verzet tegen Jezus ook geen vrienden (Luk.23:12)?

Dat is vandaag niet anders. We zien het als het gaat om het Joodse volk. Politieke partijen slaan de handen ineen om alles wat christelijk is schaakmat te zetten. Er is niets nieuws onder de zon.

Is het intussen niet vreemd dat christenen elkaar vaak niet kunnen vinden terwijl dat voor hun tegenstanders wel geldt? Hoe beschamend. Laten we elkaar in deze tijd van secularisatie en kerkverlating meer dan ooit vasthouden. En daar waar al eerder scheuren en breuken

gekomen zijn, zoeken wat ons met elkaar verbindt. We hebben elkaar hard nodig.

Berucht kwartet

Hoe loopt het af ? Gods tegenstanders hebben gelukkig niet het laatste woord.

Op Golgotha heeft Christus alle machten en krachten definitief overwonnen.

Ook dat beruchte kwartet, waar wij zo veel mee te stellen hebben: de zonde, de duivel, de wereld en ons eigen vlees. Het wachten is op de grote dag dat de sjofar, de bazuin zal klinken. Uit de hoogte, links en rechts. Dan rest er niets meer dan te zingen: Heer, dan is Uw pleit beslecht. In en door Hem zijn wij meer dan overwinnaars.

C. Boele

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Laat God ingrijpen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 augustus 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's