Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Febe, vooraanstaande vrouw

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Febe, vooraanstaande vrouw

Medewerkers van Paulus [5]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rondom Paulus komen we zeker 25 namen tegen van mannen die als medewerkers aangesproken worden. Van andere broeders lezen we alleen de naam of worden groeten overgebracht. Van een zestal zusters horen we van hun betrokkenheid.

V aak wordt in het Nieuwe Testament de naam genoemd van een broeder of zuster die Paulus weliswaar kende, maar van wie wij niet veel weten wat betreft zijn of haar betrokkenheid bij het zendingswerk. Zeker zullen allen die de Heere Jezus hebben liefgehad ook in Gods Koninkrijk aan het werk geweest zijn, dat kan niet anders. Van anderen lezen we nadrukkelijk dat zij medewerkers zijn, ook al weten we niet altijd veel van hen. Zo iemand was Febe, één van de genoemde vrouwen. Ze wordt maar één keer genoemd, in Romeinen 16:1, hoewel die ene tekst veel over haar zegt.

Omdat hij zelf nooit getrouwd is geweest, is Paulus vaak afgeschilderd als een vrouwenhater. Niets is minder waar, hij zet de vrouw niet in een bepaalde hoek. Zoals anderen broeders genoemd worden – en gezien de context van die tijd in meerderheid op de voorgrond – zo worden de vrouwen gewoon zusters genoemd. ‘Onze zuster’ noemt Paulus Febe. Er spreekt een hartelijke verbondenheid uit, maar ook een diep geestelijke band. Broeders en zusters in Christus.

Dienares

Febe woonde in Kenchreeën, een plaats op tien kilometer ten oosten van Korinthe, vanwaar werd afgevaren naar Klein-Azië of verder. Aan het strand van Kenchreeën heb ik zelf enkele keren gestaan, er zelfs overnacht. Het liet een diepe indruk achter. Vanaf deze plek verliet Paulus Griekenland, moest hij door het water heen waden om in de boot te komen en vertrok naar Efeze. Hij zal er niet alleen gestaan hebben, gemeenteleden van Kenchreeën hebben hem uitgeleide gedaan.

En dan denk je: hier heeft dus ook Febe gestaan, die een belangrijke plaats innam. ‘Dienares’ wordt ze genoemd, de vrouwelijke vorm van het woord dat we kennen als diaken. Voor sommigen een reden om hieraan een ambtsvisie te ontlenen, maar dat is te kort door de bocht. Anderen worden ook dienaren genoemd of zijn dienend bezig zonder dat het direct een ambtelijke functie betreft.

‘Voorstandster’

Febe was dienend bezig. Verwar dat niet met een soort dienstmaagd die voor Paulus koffie schonk. Nee, zij is een ‘voorstandster’ voor velen geweest, een vooraanstaand persoon in de gemeente.

Letterlijk betekent dat: vooraan staan, leiden, leiding geven, bijstand verlenen, tot een voorbeeld zijn, actief in het helpen, zorgen voor. Het ‘zorgen voor’ kan betrekking hebben op de opzieners van de gemeente (1Tim.3:4), maar ook veel algemener op de zorg voor anderen.

Het gaat om een vooraanstaande plaats, ook in de zorg om het heil van de ander. Dat kan op velerlei gebied geweest zijn. Zeker in de context van die tijd mag allereerst gedacht worden aan hulp aan armen en zieken. Paulus geeft aan dat ze niet alleen voor anderen zo hulpvaardig is geweest maar ook voor hemzelf. De HSV heeft dit vertaald met ‘bijstand verlenen, zich over anderen ontfermen’. Toch is ze meer dan een hulpje van de vrouwendienst. Ze is iemand met gaven (in Rom. 12:8 heeft Paulus het zo ook concreet benoemd).

Godsgeschenk

In hoeveel gemeenten worden vrouwen niet heel actief betrokken, niet alleen bij dienende taken als de zorg voor hulpbehoevenden, maar ook bij het bezig zijn met het Woord? Ik denk aan betrokkenheid bij catechese, evangelisatiewerk, clubwerk.

Ze wordt niet voor niets in Romeinen 16 als eerste genoemd. In vers 2 lezen we ook een aanbeveling aan de gemeente Rome. Zij moeten haar ‘in de Heere ontvangen’. Haar als een Godsgeschenk zien en haar bijstaan waar nodig. Waarschijnlijk is zij ook degene geweest die de brief heeft bezorgd in Rome. En tegelijk zal zij daar werkers in het Evangelie ondersteunen. Daarin heeft ze haar sporen verdiend. Wie nog eens zeggen wil dat de vrouw in het Nieuwe Testament achtergesteld wordt...

M. Aangeenbrug

Volgende week het laatste deel van deze serie: Apollos.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Febe, vooraanstaande vrouw

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 september 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's