Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Methode doet niets én alles

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Methode doet niets én alles

JONG IN DE KERK [3]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe bereik je jongeren in de gemeente? Is aanpassing aan hun levenswereld en taal gewenst of moet de bijbelse boodschap juist scherper worden gebracht? Over deze vraag schrijven HGJB-directeurds. H.J. van Wijnen en drs. H.F. Massink, gemeenteen kerkenraadslid in Houten, elkaar vier keer. Vandaag de derde brief.

Beste Henk,

D ank voor je brief waarin je mij dieper bevraagt op de betekenis van methodiek. Laat ik gelijk maar aansluiten bij jouw vraag hoe methode en inhoud zich tot elkaar verhouden. Je maakt het heel concreet: ‘Hoe helpt de methode om de verzoening in het bloed van Christus betekenis te geven aan jongeren? ’

Ik geef ik een tweeledig antwoord. In de eerste plaats zou ik zeggen: niets. De methode geeft geen betekenis aan de verzoening door het bloed van Jezus Christus voor jongeren. De grond van de verzoening ligt alleen in het lijden en sterven van Jezus Christus. Maar tegelijkertijd zou ik willen zeggen: alles. Als het gaat om de toepassing in het concrete leven van mensen van deze boodschap is de methodiek de weg waarlangs die plaatsvindt. Het is de weg die de Heilige Geest gebruikt om mensen – die uit zichzelf niet in staat zijn te geloven – te laten geloven.

Zoals Herman van Wijngaarden en ik onlangs in het boekje Gereformeerd? Ik? hebben beschreven, betekent gereformeerd zijn altijd ‘met twee woorden spreken’. Zodra we maar één invalshoek of één uitgangpunt centraal stellen vliegen we uit de bocht. Ook nu zou ik willen zeggen dat inhoud en methode niet los te koppelen zijn. Een preek is ook methodiek. Met andere woorden: de waarheid is niet los verkrijgbaar. Ik kan wel op mijn studeerkamer zeggen dat ik van mijn vrouw houd, want dat is de waarheid. Maar deze waarheid betekent helemaal niets als ik het niet tegen haar zeg en het haar laat merken. Waarheid moet in praktijk gebracht worden. Dat is geen relativering van de waarheid, nee, dat is een tóepassing van de waarheid, met maar één doel, en dan spreek ik Paulus na: ‘opdat de waarheid van het Evangelie bij u zou verblijven’ (Gal.2:5).

In de eerste plaats wordt ons mens zijn bepaald door het geschapen zijn door God, naar Zijn beeld (Gen.1). Direct daarna weten we dat de mens is aangetast door de zonde (Gen.3). De methode sluit aan bij dat geschapen zijn, bij de mens met zijn gevoel, zijn verstand en zijn wil. Aansluitend bij het geschapen zijn mogen we, geleid door de Geest, heen wijzen naar de genade als Gods antwoord op de zonde. Heel concreet: hoe zien wij een jongere in de eerste plaats? Als een theologische defini­ tie – namelijk zondaar – of als een geschapen mens? Als mijn vrouw mij ‘schat’ noemt, doet zij geen theologische ontkenning van mijn zondaar zijn. Op dezelfde manier is het goed om tieners positief aan te spreken in het jeugdwerk, omdat we – als het goed is – als gemeente om hen geven. Hét voorbeeld van hoe inhoud en methode zich tot elkaar verhouden, is de komst van Jezus naar deze wereld. Jezus als dé Waarheid (inhoud) werd concreet mens en paste Zich – zonder zonde – helemaal aan, aan de leef- en belevingswereld (geschapen zijn) van de mensen (methode).

Ik waardeer het dat je de zorg uitspreekt als je schrijft over de popularisering van de inhoud en het daarmee gepaard gaande verlies van de oorspronkelijke betekenis en scherpte. Je zegt het niet met zoveel woorden, maar hiermee bedoel je waarschijnlijk ook verschillende uitingen van de HGJB. Hier zitten we denk ik dan ook bij de kern. Jij zegt popularisering van de inhoud, ik zeg methodiek. Jij zegt verlies aan oorspronkelijke betekenis en scherpte, ik zeg het laten aansluiten van de oorspronkelijke betekenis, inclusief de scherpte, bij het leven van de jongeren.

Dit is een spannend proces, waarbij we heel alert moeten zijn dat we de inhoud niet aanpassen. Ik zeg zeker niet dat we daar, ook als HGJB, nooit fouten in maken. Maar om bij voorbaat een gebruikte methode voor jongeren te bestempelen als popularisering van de inhoud is een categoriefout en doet ten diepste onrecht aan de intentie en de motivatie van het werk van de HGJB. Je mag best weten dat het ons binnen de HGJB en ook mij persoonlijk pijn doet als daaraan getwijfeld wordt. Het raakt ons als het vertrouwen in de HGJB als organisatie weg is, onder een kille afwijzing van een gebruikte vorm onder het mom van ‘het is een aangepaste inhoud’. We blijven putten uit het Evangelie als dé inhoud en blijven bidden om de Geest voor goede methoden en vormen, gebaseerd op de belofte dat de Geest met onze geest (en die van onze jongeren) mag getuigen dat wij kinderen Gods zijn (Rom.8:16).

Ik ben erg benieuwd naar je reactie!

Hartelijke groet,

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Methode doet niets én alles

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's