Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De heilige

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De heilige

EIGENSCHAPPEN VAN GOD [8]

4 minuten leestijd

We kunnen ‘heiligheid’ de meest karakteristieke eigenschap van God noemen. Dit houdt in dat andere eigenschappen van de HEERE hun unieke betekenis alleen krijgen in verbinding met Zijn heiligheid. Gods liefde bijvoorbeeld is dus ‘heilige’ liefde.

H et woord ‘heilig’ (kadoosh) verwijst volgens sommigen naar glans, volgens anderen naar apartheid, eigensoortigheid. Gods heiligheid geeft dus aan dat Hij volledig anders is dan wij, onvergelijkbaar. Hij bezit een unieke glans en heerlijkheid, maar ook een volmaaktheid waardoor Hij zonder zonde is.

Afstand en nabijheid

We ontmoeten de HEERE in de Bijbel voor de eerste keer als de Heilige bij de roeping van Mozes vanuit een brandende braamstruik (Ex. 3: 1-5). De afstand tussen de HEERE en een mens wordt hier benadrukt, want Mozes moet zijn

schoenen uittrekken en kan Gods boodschap alleen maar nederig en eerbiedig aanhoren. De verbinding tussen Gods heiligheid en afstand treffen we ook aan bij de roeping van Jesaja tot profeet (Jes. 6: 1-7). De profeet is zo onder de indruk van

Gods heiligheid dat hij vanwege zijn onreinheid denkt te moeten sterven. Hij kan pas op weg gaan als hij gereinigd is van zijn zonde. Toch wordt Gods heiligheid ook verbonden met Zijn nabijheid. Gods openbaring aan Mozes geeft aan dat Hij Israël zal verlossen uit Egypte en vervolgens Zijn tent onder het volk zal opslaan. Jesaja maakt duidelijk dat de Heilige van Israël de Bevrijder van Zijn volk is (Jes. 40vv). Kernachtig is Hosea 11: 9: ‘Ik zal de hittigheid van Mijn toorn niet uitvoeren (…) want Ik ben God en geen mens, de Heilige in het midden van u.’ In dit ene vers komen we het grote wonder van de Bijbel tegen. God kiest er als de Heilige voor om Zijn zondige, afkerige volk niet te vernietigen, maar om in het midden ervan te wonen. Daarin zien we Zijn heilige liefde en barmhartigheid schitteren. Deze komen voluit naar voren in de zending van Zijn Zoon Jezus Christus, de Heilige van Israël in vlees en bloed. Hij is zo anders dan zondige mensen en toch in hun midden.

De Heilige en Zijn volk

Wat betekent Gods heiligheid voor de omgang met Israël en de gemeente? Als de Heilige is de HEERE verantwoordelijk voor de straffen en oordelen die over Israël komen, waarbij we kunnen denken aan de geschiedenis van het gouden kalf (Ex. 32). Als Gods heilige Naam

wordt onteerd door beeldendienst, reageert de HEERE in heilige toorn. Zijn heiligheid betekent dan Zijn straffende gerechtigheid. We zien dit ook in de vroege christelijke gemeente, in de dood van

Ananias en Saffira (Hand. 5). Gods heiligheid komt echter ook naar voren in de straf voor Israëls vijanden en in de redding van Zijn volk. Als de Heilige neemt de HEE- RE geen genoegen met de zonde van Israël, maar zorgt door het oordeel heen voor een tweevoudige verlossing. Eerst geeft Hij Zijn Zoon om verzoening te verwerven. Vervolgens wordt de Heilige (!) Geest uitgestort om een heilig volk te scheppen.

Geloofsleven

Wat betekent de heiligheid van God voor het geloofsleven? 1. Gods heiligheid vraagt diepe eerbied van onze kant. Hoezeer de HEERE in Christus onder ons kwam wonen, hoezeer Hij in Zijn liefde ons nabijkomt, Hij is en blijft de Unieke. Als dit wezenlijke aspect wegvalt, verdwijnen eerbied, ootmoed en verwondering voor de HEERE. Daarmee is dan het eigene van de omgang met God verdwenen…

2. Gods heiligheid roept om toewijding aan Hem: ‘Weest heilig, want Ik, de HEERE uw God, ben heilig.’ (Lev. 19; 1 Pet. 1: 16). Die heiligheid heeft in het Oude Testament betrekking op Israël, maar vaak ook op allerlei voorwerpen van de tempeldienst. In het Nieuwe Testament worden gelovigen ‘heiligen’ genoemd. Ze zijn heilig ‘in Christus’, in de zin dat Zijn volmaakte heiligheid hun in het geloof wordt toegerekend. Deze toegerekende heiligheid dient in de praktijk van elke dag uitwerking te krijgen. Zoals God heilig is, zo dienen christenen afstand te nemen van de zondige uitingen van de wereld en in huwelijk, gezin, werkkring en maatschappij een eigen stijl te vertonen.

Uitzicht

Gods heiligheid wordt dus weerspiegeld in Zijn volk, maar dan wel in voorlopige mate. Helaas lopen de scheuren van onheiligheid nog al te zeer door het christenleven. Straks zal heel de vernieuwde schepping aan de HEERE zijn gewijd en zal op de bellen van de paarden staan: ‘De HEERE heilig.’ (Zach. 14) Dan zal de heilige God als nooit tevoren in het midden van Zijn volk wonen. Stof tot eeuwige vreugde en aanbidding!

R.W. de Koeijer

Als opmaat voor de synodevergadering over het spreken over God in de kerk een serie over Zijn eigenschappen. Volgende week het slot: God is liefde.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 oktober 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De heilige

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 oktober 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's