Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKING

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

P.J. Stam Het oog omhoog, het hart naar Boven!. Een leven lang leerling van ‘Dominee’ Doctor Willem Aalders Uitg. Het Baken, Katwijk; 472 blz., € 29, 95.

Op 11 juni kwam er een groots werk uit over dr. W. Aalders. Ds. P.J. Stam neemt de lezer in zijn levenswerk mee op een ontdekkingsreis door Aalders’ oeuvre. Hij kiest ervoor om ongeveer dertig boeken en vele schriftelijke publicaties in hoofdlijnen samen te vatten. Het fijne

eraan is dat de auteur de vele boeken op thema structureert. Zo schrijft ds. Stam over Aalders’ waardering van Luther, Israël, kerk en eredienst en de tijdgeest. Ook analyseert hij de theologische verhouding tot onder anderen G. Boer, W. Balke, W.H. Velema en A. de Reuver. Verder komen huwelijk, gezin, overheid en politiek

aan de orde. Ik leerde hieruit vooral dat het dr. Aalders als geen ander oprecht te doen was om heiliging op alle gebieden van het leven. Daarin is zijn wijdse, ‘Geestelijke’ denken in lijn van de Reformatie opmerkelijk. Het gaat in die heiliging om een apocalyptisch tijdsbesef. Een besef van de confrontatie tussen God en mens in oordeel en crisistijd, waarin God Zichzelf onthult en de mens coram Deo (voor Gods aangezicht) staat. Verlossing en heiliging worden ontvangen door verticaal te denken, het hart naar Boven, op Christus, te richten en tot Gods historische handelen op Golgotha. Te vaak belanden mens, kerk en theologie in horizontaal, aards, zakelijk denken. De cultuurcriticus Aalders wil, in een tijd waar God en mens als verbondspartners worden beschouwd (Barth, Miskotte, Buber, Berkhof ), toe naar een dualistische, persoonlijke verhouding tussen God en de wereld. Dat is geen dualisme tussen de schepping en God, maar tussen de gevallen zondige schepping en God, tussen de van God vervreemde geschiedenis en Zijn geopenbaarde historie, tussen vlees en Geest. Daarin is de mens diep afhankelijk van de Heere God en heeft hij Zijn gerechtigheid hard nodig.

Ds. Stam kende Aalders persoonlijk en tekent hem ook zo. Dit werkt vereenzelvigend. Soms lijkt de auteur Aalders te willen samenvatten, maar dan is hij zelf aan het woord. Dat maakt het boek hier en daar subjectief. Dat is op zichzelf gerechtvaardigd, omdat hij vooraf aangeeft te willen beschrijven hoe hijzelf Aalders heeft begrepen. Het werk kan goed gebruikt worden als handleiding bij het lezen van ‘Aalderiana’ en brengt op bewogen, eenvoudige en actualiserende wijze Aalders’ soms moeilijke en abstracte gedachtegoed onder woorden. Wel mis ik in het boek metalijnen, die gedachten vanuit geheel Aalders’ werk met elkaar verweven. Een volgend geschrift zou daarnaast een verrijking zijn wanneer de begaafde doctor uitgebreider in een culturele context wordt geplaatst.

Johan Verboom, Zegveld

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

BOEKBESPREKING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's