Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veelbelovend leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veelbelovend leven

MEDITATIE: JEREMIA 29:11

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Stel voor dat je als ballingen ver van huis een brief krijgt namens God. Dan hoop je maar één ding: dat erin staat dat je spoedig terug naar je vaderland mag. Dat valt de Joden in Babel in eerste instantie bitter tegen.

Meditatie: Jeremia 29:11

Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de HEERE. Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven.

D e profeet Jeremia moet trouw Gods opdracht uitvoeren en dat is niet de mensen naar de mond praten, maar Gods boodschap zuiver overbrengen. De Heere God heeft besloten dat het volk Israël vanwege hardnekkig ongeloof en ongehoorzaamheid aan Gods geboden zeventig jaar in ballingschap zal moeten blijven.

De waarheid

De mooi weerprofeten, die het volk troosten met het verhaal dat ze binnenkort, na een jaar of twee ballingschap, weer naar huis zullen mogen, zijn bij het volk populair. Het punt is echter dat God hen niet heeft gezonden. Ze vertellen hun eigen verzinsels. Jeremia op zijn beurt wordt juist door velen gehaat omdat hij een sombere en dreigende boodschap brengt. Maar die boodschap is wel de waarheid. Hij zegt: stel jullie in op een lang verblijf in Babel. Ga daar maar huizen bouwen en wijngaarden planten en huwelijken sluiten en gezinnen stichten. Bid tot God voor het welzijn van Babel, zoek de vrede voor de stad, want in haar vrede zult u vrede hebben. Accepteer dat je generaties lang, wel zeventig jaar, daar zult moeten blijven. Het is niet anders, dat is Gods straf op jullie zonden. Jullie zijn lang genoeg gewaarschuwd, je zult nu de gevolgen moeten dragen van je dwaasheid en onbekeerlijkheid.

Om hulp roepen

En toch, daar blijft het niet bij. Jeremia mag ook vertellen dat God Zijn volk weer genadig zal zijn. God toornt en God straft, maar uiteindelijk wint Zijn barmhartigheid het weer van Zijn toorn. Zo spreekt vers 10 over terugkeer naar Jeruzalem en een nieuw begin. In dit verband klinken dan de woorden waarover we mediteren. God zegt dat Hij zichzelf heel goed bewust is van Zijn positieve plannen met Zijn volk. Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven.

De HEERE is niet – in 2010 nog steeds niet! – op de ondergang van Zijn verbondsvolk uit, maar Hij wil na de donkere nacht van ballingschap weer een nieuw perspectief geven, een hoopvolle toekomst. Dat geldt ook vandaag, na de donkere nacht van Jodenhaat in de Tweede Wereldoorlog en bij alle bittere vijandschap waarmee Joden zich ook nu geconfronteerd zien.

Hoe zal die nieuwe toekomst aanbreken? De ballingen zullen in hun nood tot God om hulp gaan roepen. Ze zullen beseffen dat ze het nergens anders kunnen zoeken dan bij Hem alleen. Zo zal God zich door Zijn volk weer laten vinden en een keer brengen in hun lot. Het zal uitlopen op nationaal herstel, vooral ook op geestelijke wederkeer tot de God van het verbond, dus spiritueel herstel. Zo ging het ooit en zo zal het eens opnieuw gaan als geheel Israël zalig zal worden.

Twee kanten

Er zitten altijd twee kanten aan de boodschap van Gods Woord. Het is geen zoetsappige boodschap van een lievige God, die over zich heen laat lopen. God is de Heilige, die niet met zich laat spotten en die de zondaar straft en oordeelt. De Israëlieten moeten als verdiende straf zeventig jaar in ballingschap. Wij mensen die schuldig voor God staan, verdienen een eeuwige ballingschap. Als God ons geeft wat wij verdienen, zijn we nergens en weten we niet waar we blijven moeten. Maar nu heeft de HEERE een plan gemaakt van verlossing. Hij heeft geen lust in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich zal bekeren en leven. Hij heeft inderdaad ons geluk voor ogen, een hoopvolle toekomst. Dat maakt Hij ons bekend met de hand op Zijn hart als we gedoopt worden in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Gods beloften gaan niet automatisch in vervulling. Er is geen behoud zonder bekering. Het is nodig de HEERE aan te roepen, Hem te zoeken totdat wij Hem werkelijk vinden, Hem leren kennen als onze God, met Wie wij verbonden zijn in leven en sterven, in voorspoed en tegenspoed.

Leven met God is veelbelovend leven. Met God kom je nooit beschaamd uit. Als je Hem zoekt, vind je het ware geluk. Dat is nooit vanzelfsprekend. Het kan alleen om Jezus’ wil, door het wonder van Gods genade. Het lijdt echter bij God geen twijfel dat Hij dit met ons voor heeft.

J. Hoek

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Veelbelovend leven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2010

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's