Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gekomen om te herscheppen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gekomen om te herscheppen

Het loopt Hem nooit uit de hand

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dit heeft Jezus gedaan als begin van de tekenen. Johannes 2:1-12

De tekenen die Jezus gedaan heeft, laten zien wie Hij is en waarom Hij naar de aarde is gekomen. Ze vragen om geloof.

Johannes vertelt in het eerste hoofdstuk dat het Woord, waardoor God alles geschapen heeft, vlees is geworden. Zo komt de Schepper op bezoek bij Zijn schepselen. Verhuld in het vlees; in een menselijk lichaam. De Zijnen herkennen Hem niet en ze nemen Hem niet aan. Blijkbaar is er heel wat nodig een mens te laten geloven dat Jezus de Zoon van God is. Daarom heeft Jezus tekenen gedaan. Johannes de evangelist vertelt dat Jezus vele tekenen gedaan heeft. Hij heeft ze niet allemaal opgeschreven. Johannes heeft er zorgvuldig zeven uitgekozen. Een mooi en vol getal.

Begin
Het eerste teken doet de Heere op een bruiloft. Wat heeft Hij daar te zoeken? Wanneer we ons bedenken dat Hij, de Bruidegom, Zijn bruid komt werven, dan is een bruiloftsfeest de juiste gelegenheid Zijn eerste teken te verrichten. De juiste tijd is niet Maria’s tijd, maar Jezus’ tijd. Zo zal alles op Zijn tijd gebeuren. Het loopt Hem nooit uit de hand. Zo gebeurt alles nu nog steeds op Zijn tijd. De terechtwijzing van Jezus wekt bij Maria verwachting. Dat blijkt uit wat ze tegen de knechten zegt. Het kan in ons leven zomaar anders gaan. Op Zijn tijd verricht Jezus vervolgens Zijn eerste teken. Johannes gebruikt hier, net als in het eerste vers van zijn Evangelie, het woordje begin. Hij doelt daarmee op de schepping. Dat mooie begin is door ons mensen snel bedorven. Nu schept het Woord weer een nieuw begin. Dit eerste teken is veelzeggend. Het is ook het oerteken. Alle andere vloeien hieruit voort. Als je begrijpt waarom Jezus dit hier doet, dan begrijp je al Zijn tekenen.

Betekenis
Wat heeft dit te betekenen? Jezus maakt van water wijn en zo redt Hij het feest. Dat is natuurlijk fijn voor het bruidspaar en voor de gasten, maar wat wil Jezus hiermee zeggen? Bij ieder teken is het zo dat er een betekenis achter ligt. Het gaat er dus niet in de eerste plaats om dat er weer voldoende wijn is. Jezus laat iets anders zien. Hij toont op die manier Zijn heerlijkheid. Hij laat zien wie Hij is en waarom Hij gekomen is. Wat gebeurt hier welbeschouwd precies? De wijn is op. Het feest is eigenlijk voorbij. Hoe profetisch. Het tekent de toestand van de wereld waarin Hij gekomen is. Immers: door de zonde is het feest voorbij. Jezus vraagt de knechten om de lege reinigingsvaten met water te vullen. Dat is veel werk. Waarom schept Hij de wijn niet uit niets? Zo is het toch ook bij de schepping gegaan? Hij schept geen wijn, maar Hij verandert water in wijn. Hij schept niet, maar Hij herschept. Hij is niet gekomen om de wereld en de mens te vernietigen om daarna een nieuw begin te maken, maar om alles te herscheppen. Een kreupele kan weer lopen en een blinde kan weer zien. Lazarus, die gestorven is, leeft weer. Ze zijn herschapen. In hoofdstuk 3 lezen we dat deze herschepping de hele mens betreft. De mens is vlees. Hij is dus door en door zondig. Jezus is gekomen om de mens te herscheppen. Het duister moet uit ons leven verdwijnen. De mens moet opnieuw geboren worden. Zo laat Jezus zien wie Hij is en wat Hij komt doen. Hij is het Woord, door Wie alles geschapen is. Hij is nu gekomen om de schepping te vernieuwen.

Geloof
Ieder mens heeft te maken met Christus de Scheppingsmiddelaar. Hij komt naar Zijn eigen mensen. Je hebt echter niet automatisch deel aan de Heilsmiddelaar. Dat vraagt geloof. Het resultaat van dit teken is dat de discipelen geloven. Misschien is dat wel het grootste wonder. Het teken vraagt wel dat je er met gelovige ogen naar kijkt. Anders is het slechts een goocheltruc. Door zo naar het teken te kijken, wordt het geloof versterkt. Ze ontvangen genade op genade en geloof op geloof. Johannes heeft daarom zorgvuldig zeven tekenen uitgezocht en beschreven. Wanneer we op de juiste manier naar deze tekenen kijken, ontdekken we wie Jezus is en wat Hij doet. Dat verdiept ons geloof. Jezus heeft dit teken in Kana gedaan, zodat ook wij nu geloven dat Hij het Woord is. Hij is gekomen om ons leven te herscheppen. Wanneer wij geloven, hebben we leven in Zijn Naam.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 februari 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Gekomen om te herscheppen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 februari 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's