Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloof en praktijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloof en praktijk

‘Mijn leven is voor U’ wil stimuleren tot toewijding

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder de titel ‘Mijn leven is voor U’ verscheen een boekje voor jongeren die belijdenis doen. In deze tijd worden veel belijdenisgeschenken gegeven. Te midden van bestaande uitgaven is dit boekje een welkome aanvulling.

Opvallend is de frisse en directe stijl. De schrijvers zijn met jongeren in gesprek en weten dicht bij hun leven te komen. Het boekje telt tien hoofdstukken waarvan er een op naam van de redacteur P.J. Vergunst staat, terwijl verder de predikanten J. Alma, P.F. Bouter, C.H. Bijl, W.J. Dekker, E.K. Foppen, J. Harteman, H. Russcher, L. Schaafsma en J.A.W. Verhoeven ieder een hoofdstuk voor hun rekening nemen. Hoewel er zoveel verschillende scribenten aan hebben meegewerkt, vinden er nauwelijks overlappingen plaats. En waar dat wel gebeurt, is het niet hinderlijk omdat het een functie heeft. Als uitgangpunt is gekozen voor het formulier dat meestal in belijdenisdiensten gelezen wordt (te vinden in de uitgave met hertaalde formulieren). Bovendien komen ook de belijdenisvragen aan bod. Hoewel het een kort formulier is, worden er wel heldere bijbelse lijnen getrokken, vooral rond de verhouding tussen de sacramenten en belijdenis doen. Dat vinden we in dit boekje terug. Ondertussen blijkt hoe waardevol het gereformeerde geloofsgoed is. Overigens zonder polemisch te zijn; het geheel is positief getoonzet.

Evenwicht
Wat mij in het geheel van de bijdragen vooral treft, is het evenwicht tussen aandacht voor de geloofsinhoud en voor het christelijke leven. Zo wordt er geschreven over ‘Kennis van de waarheid’. In dit hoofdstuk komt het belang van belijdenisgeschriften aan de orde, maar ook de verhouding tot andere godsdiensten. Een ander hoofdstuk gaat in op de vraag wat geloven in de drieenige God voor je betekent. Een derde voorbeeld is het hoofdstuk over ‘Verenigd met Christus’, dat de kern van het geloofsleven raakt. Op een aansprekende manier worden de diepste dingen van het Evangelie jongeren op het hart gebonden. Hoe kun je ooit christen zijn zonder de levende geloofsverbondenheid met Christus?!

Concrete aanwijzingen
Daarnaast wordt er geschreven over de praktijk van het christen zijn (‘God wil geen deeltijdgelovigen’). Dat betekent ook kleur bekennen, zoals het hoofdstuk ‘Belijdenis en zending’ laat zien. In de ondertitel van het boekje wordt aangegeven dat belijden niet vanzelfsprekend is. Dat merk je terdege in contacten met belijdeniscatechisanten en andere jongeren. Jezus volgen gaat niet zonder strijd. Zeker niet in de tijd waarin wij leven. Laten we niet onderschatten wat er op jonge christenen afkomt aan invloeden en verleidingen. Levend geloof kost je iets. De notie van de strijd loopt als een rode draad door alle bijdragen heen. Er wordt gelukkig geen ideaal beeld van een christen geschetst, waarvan een jongere denkt: ‘Het zal allemaal wel waar zijn, maar ik kan er niks mee.’ Belangrijk zijn ook de hoofdstukken over bidden en bijbellezen, de kerk en de sacramenten. Als het om de kerk gaat, wordt de insteek genomen van Góds kijk op de kerk. Ook wordt vanuit de belijdenisvragen benadrukt dat geloof en kerk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Met het oog op de persoonlijke omgang met de Heere worden concrete aanwijzingen gegeven rond het gebed en het lezen van de Schrift. Instructief en verhelderend is ook de bijdrage over het heilig avondmaal, met eveneens concrete handreikingen om de voorbereiding en de zelfbeproeving in te vullen. Het slothoofdstuk is gewijd aan de hoop op Gods toekomst.

Omkeren
Al met al wordt in kort bestek veel geboden. Het boek wil (belijdende) jongeren bemoedigen en stimuleren tot een toegewijd leven, zoals de titel zegt: ‘Mijn leven is voor U!’ Toen ik deze voor het eerst zag, kwam als eerste gedachte naar boven dat je titel ook zou kunnen omkeren. Dan worden het woorden van de Heere Jezus die tegen Zijn volgelingen zegt dat Zíjn leven voor hen is. Het deed me goed dat ik deze notie in het ‘Woord vooraf ’ aantrof. Want dat is wel het diepste geheim van belijdenis doen. Of, zoals in ‘Doop en belijdenis’, het eerste hoofdstuk, duidelijk wordt: ons kleine ja kan alleen steunen op Gods grote ja. Aan het slot van ieder hoofdstuk staan enkele gespreksvragen om het gelezene persoonlijk of in groepsverband te verwerken. Het zal duidelijk zijn dat ik blij ben met deze uitgave. Ik ga onze kerkenraad voorstellen om dit boek als belijdenisgeschenk namens de gemeente aan de nieuwe lidmaten te geven.


N.a.v. ‘Mijn leven is voor U. Belijden dat niet vanzelf spreekt’, door P.J. Vergunst (red.), uitg. Groen, Heerenveen;
120 blz.; € 14,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 2011

De Waarheidsvriend | 28 Pagina's

Geloof en praktijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 2011

De Waarheidsvriend | 28 Pagina's