Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schakels van de heilsorde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schakels van de heilsorde

‘Zicht op reddend handelen van God nodig’

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als je geen zicht hebt op de orde van het heil, verlies je het zicht op het reddend handelen van God in je leven. Met deze uitspraak onderstreept ds. G. Wassinkmaat het belang van het thema dat hij in ‘Orde op zaken stellen’ aansnijdt.

Ds. Wassinkmaat gaat zeker niet akkoord als de vraag klinkt of de orde van het heil wel een aangelegen thema voor 2011 is. ‘Het onderwerp is juist van groot belang. We leven in een tijd van veel kerkelijke verwarring en heilsonzekerheid. Mensen denken verschillend over de inhoud en de beleving van het geloof. Daar komt bij dat er een groot gebrek is aan kennis en inzicht van de Bijbel en de rijkdom van de belijdenisgeschriften. De hedendaagse christen lijkt zich aan te sluiten bij de huidige belevingscultuur. De bijbelse bevinding is echter de ervaring van het geloof dat God precies is zoals Hij Zich in Zijn Woord openbaart. Daarom is het juist in onze tijd nodig dat we ‘blijvend leren’ als het gaat om kennis van de Schrift en de belijdenis vanuit de Schrift. Laten we ons in de gemeente richten op de (geloofs) kennis van de verschillende schakels van de orde van het heil: verkiezing, roeping, wedergeboorte, rechtvaardiging, heiliging en verheerlijking. Waarom? Opdat wij groeien in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus.’

Vaste grond
Dé ontdekking bij het op systematische wijze bezig zijn met de geloofsleer was voor de predikant uit Gameren het zien hoe vaak de Bijbel en de belijdenisgeschriften hierover spreken. ‘Vandaar dat ik op vele bladzijden in Orde op zaken stellen het Woord van God en de belijdenis aan het woord laat komen. Tijdens deze studie ontdekte ik ook hoe geweldig rijk de verschillende schakels van de orde van het heil zijn. Hierover raak je nooit uitgedacht en het overdenken hiervan gaf mij diepe verwondering en intense vreugde. De Heere is oneindig groot en goed! Als je geen zicht hebt op de orde van het heil, verlies je het zicht op het reddend handelen van God in je leven. Juist door het onderzoeken hiervan wil de Heilige Geest je vaste grond onder je voeten geven, reikt Hij stenen aan in het moeras van geloofsstrijd, twijfel en onzekerheid. Zo krijg je houvast, wordt het geloof verdiept en neemt de zekerheid van het heil in Christus toe.’

Over welk van de zes onderdelen van de heilsketen is in de gemeenten het meeste misverstand?
‘Dat kan per gemeente verschillend zijn. In de ene gemeente heeft men bijvoorbeeld een verkeerd beeld van de verkiezing, in de andere van de heiliging. Bij een verkeerd beeld van de verkiezing denk ik aan een antieke kast. Als je een die in een kamer zet, geef je hem een mooie plaats tegen een muur. Maar zet je diezelfde kast voor de deuropening, dan kun je die kamer niet meer in en heb je er alleen maar last van. Zo is het ook met de verkiezing: plaats je die bij de ingang van het geestelijk leven, dan kom je de ‘kamer van het geloof ’ niet meer in. De verkiezing wordt dan een blokkade. Wanneer de verkiezing op de verkeerde plaats (voor de ‘kamer van het geloof ’) gezet wordt, heeft dat grote gevolgen: lijdelijkheid of onverschilligheid.’

Blijvende functie van de wet
‘Daarnaast signaleer ik ook een verkeerd beeld over de heiliging. Je hoort in onze tijd wel: ‘Als je gelooft, heb je niets meer met de wet van God te maken. Omdat Christus de wet vervuld heeft, ben je nu vrij van de wet.’ Daarmee bedoelt men dan dat de wet van God in het leven van een gelovige (bijna) geen rol meer speelt. Als de apostel Paulus gezegd heeft dat we door het geloof gerechtvaardigd worden zonder de werken van de wet, voegt hij er echter in één adem aan toe: ‘Doen wij dan de wet te niet door het geloof ? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.’ (Rom. 3:31)’

Jongeren (en ouderen) hebben het in onze tijd vooral over geloof. Waarom komen we geloof niet tegen in de zes aspecten van de heilsorde?
‘Ik heb overwogen om een hoofdstuk te schrijven over het geloof, maar heb het uiteindelijk niet gedaan en me beperkt tot de schakels van de heilsketen die Paulus noemt in Romeinen 8:30: ‘En die Hij tevoren verordineerd heeft, die heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.’ Hierbij denk ik ook aan 1 Korinthe 1:30, waar Paulus zegt: Maar uit Hem zijt gij in Christus Jezus, Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid, en heiligmaking, en verlossing.’

Levensvraag
‘Wel loopt door heel het boek de rode draad van het geloof. Van elke schakel geldt dat je er alleen door het geloof deel aan krijgt. In het eerste hoofdstuk staat dat niet alle mensen zalig worden maar alleen zij die in Christus geloven. Geloven is: je overgeven aan God in Christus en gaan in Zijn wegen. Het is de Heilige Geest, Die dat in je werkt. In het hoofdstuk over de verkiezing kun je lezen dat we alleen door het geloof in Christus kunnen weten dat we uitverkoren zijn. Daarom moeten we onszelf niet onderzoeken of we uitverkoren zijn, maar of we in Christus zijn. In het hoofdstuk over de wedergeboorte zeg ik dat je niet van wedergeboorte kunt spreken buiten het geloof in Christus om. Het nieuwe leven is nooit los van Christus te verkrijgen. Een kenmerk van de wedergeboorte is dan ook het geloof in de Heere Jezus Christus. Vooral in het hoofdstuk over de rechtvaardiging komt het geloof ter sprake. Hoe kom ik in een rechte verhouding tot God te staan? Op deze belangrijke levensvraag is maar één antwoord mogelijk: ‘sola fide’, alleen door het geloof. Een wezenlijk kenmerk van het geloof is dat het rust in Christus alleen. Het gaat erom dat je in geloof opziet naar het kruis van Golgotha en zo het wonder ervaart dat God je rechtvaardig verklaart door het bloed van Jezus Christus.’

Op wie richtte u zich tijdens het schrijven en hoe denkt u er dat dit boekje het beste gebruikt kan worden?
‘Orde op zaken stellen probeert een bijbels antwoord te vinden op onder meer de volgende geloofsvragen: Hoe werkt de Heilige Geest het geloof in je hart? Kun je weten dat je uitverkoren bent? Wanneer weet je dat je zonden vergeven zijn? Wat houdt een heilig leven in? Ik richt me dan ook op mensen die met deze vragen bezig zijn en verlangen naar kennis van de heilsorde en (geloofs)zicht op de weg die God met hen gaat. Hierbij denk ik ook aan hen die (geestelijk) leiding geven in de gemeente, zoals ambtsdragers, catecheten, leidinggevenden in het jeugdwerk. Persoonlijk vind ik het van groot belang om in deze tijd zicht te hebben op de inhoud van het ware geloof en de ontwikkelingen die de geloofsbeleving beïnvloeden.’

Jaarthema
‘Omdat elk hoofdstuk afgesloten wordt met een aantal gespreksvragen, is Orde op zaken stellen zowel geschikt voor persoonlijk gebruik als voor behandeling in groepsverband. Ik denk bijvoorbeeld aan een bijbel- of gesprekskring. Een gemeente zou ook kunnen kiezen voor een jaarthema, bijvoorbeeld de orde van het heil. Gedurende het winterseizoen kan er dan op de verschillende kringen met elkaar nagedacht worden over de schakels van de heilsorde. Daarnaast kan het ook gebruikt worden voor de opening van een (kerkenraads) vergadering.’

Over welk deelthema van de orde van het heil wilt u met het oog op de kerk en de gemeenten verdere studie maken?
‘Deze uitgave is voor mij een eerste aanzet tot een diepere doordenking van de heilsorde. Graag zou ik me nog meer willen verdiepen in de betekenis die de heilsorde door de eeuwen heen heeft gehad en hoe deze een blijvende plaats kan houden in de toekomst. Concreet denk ik dan aan de vragen: Hoe functioneerde de heilsorde in de kerkgeschiedenis? Hoe functioneert deze nu? Hoe kan deze van betekenis blijven in de toekomst? Want ook in de toekomst is een bijbelse doordenking van de orde van het heil voor een gezond geestelijk leven naar Schrift en belijdenis onmisbaar. En de vraag is dan: hoe kunnen we in prediking en pastoraat, bij catechese, jeugd- en verenigingswerk, de orde van het heil aan de orde (blijven) stellen?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Schakels van de heilsorde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's