Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vernieuwd studieverlof

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vernieuwd studieverlof

Permanente Educatie gaat bijna van start

4 minuten leestijd

Het is bijna zo ver dat de nieuwe regeling voor de Permanente Educatie (PE) van start zal gaan en dat roept natuurlijk vragen op. Graag schrijf ik daarom iets over de achtergronden en verdere uitwerking van de PE.

De synode heeft de richting vastgesteld: ‘dat bepalend voor de inhoud van de voortgezette nascholing is wat nodig is voor de beroepsbeoefenaar om deze kerntaken met toenemende deskundigheid en vreugde uit te oefenen en zijn/haar gaven daarin verder te ontwikkelen’. De Commissie voor de Permanente Educatie beseft dat dit meer vraagt dan het versterken en vergroten van de kennis en vaardigheden. Daaraan gaat vooraf dat een predikant of kerkelijk werker niet alleen afhankelijk is van wat hij (zij) weet en kan, maar ook van zijn leven met of vanuit de Heer, van zijn openheid voor wat de Heer in Schriftlezing, in gebed, in het geleefde leven op zijn pad brengt. De commissie schrijft daarom dat het belangrijk is dat binnen de PE ook aan deze kant van predikant en kerkelijk werker wordt gewerkt, geoefend, gecorrigeerd en geïntegreerd. Zij stimuleert het voor erkenning indienen van cursussen, retraites, trainingen die juist dit aspect van het ambt versterken.

Nieuwe begrippen
De invoering van de PE leidt tot veel nieuwe begrippen in het werkzame bestaan van predikant en kerkelijk werker. Competentiegericht leren, persoonlijk ontwikkelingsplan en studiepunten doen hun intrede. Nieuwe begrippen kunnen leiden tot verwarring en soms irritatie. Dat zou jammer zijn. Wat met competentiegericht leren gezegd wil worden, is dat voor de uitoefening van het ambt niet alleen kennis, maar ook vaardigheden en gedrag van belang zijn. Dat studie niet alleen de theorie op het oog moet hebben, maar ook de reële context van de kerkelijke gemeente en de persoonlijke vermogens van de predikant of kerkelijk werker. De Protestantse Universiteit baseert het studieprogramma van theologiestudenten al lange tijd op competenties. Op die competenties richt zich ook de voortgezette nascholing, waarbij de commissie er drie accent geeft: het voorgaan, de pastorale vaardigheden en leiding geven en beleid. Vanuit het besef dat de huidige context veel van de predikant in de eredienst vraagt, dat de vraag van gelovigen naar hulp bij levensvragen nieuwe uitdagingen stelt en dat de missionaire opdracht in deze tijd vraagt om visie en nieuwe vaardigheden.

Ontwikkelplan
Binnen de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt is de PE al eerder ingevoerd. De GKV stelt dat hiermee bereikt kan worden dat gedurende langere tijd verwachtingen van kerkenraad en gemeente overeenkomen met de capaciteiten van de predikant. Het biedt immers de mogelijkheid voor de predikant om zelf het initiatief te nemen om aan te geven waar zijn sterke punten liggen en waar deze ingezet kunnen worden en hoe eventueel aan zwakke punten gewerkt kan worden. In dat kader wordt ook binnen de GKV gewerkt met een persoonlijk ontwikkelingsplan voor een predikant. ‘Veel predikanten werken aan hun levenslange studie door het volgen van congressen of cursussen. Daarbij is het goed om het verband tussen die cursussen duidelijk weer te geven: waarom volgt u als predikant juist deze cursus? Waarom bezoekt u juist dit congres? In een persoonlijk ontwikkelplan kunnen deze cursussen samenhang krijgen en wordt ook zichtbaar waar er nog kennis of vaardigheden versterkt kunnen worden.’

Eigen keuzes
De PE biedt veel ruimte voor eigen keuzes van predikanten. In het aangestuurde deel moet vooralsnog gekozen worden uit het aanbod dat de PThU daarvoor ontwikkelt. In de regel zullen dat cursussen zijn van twee contactdagen, die een totale studiebelasting van 70 uur omvatten. Door dit aaneengesloten te plannen, kan twee weken gestudeerd worden. Soms kan een langere studietijd gepland worden, door bijvoorbeeld aansluitend aan een cursus van de PThU een beroepsverdiepend traject uit de vrije ruimte te plannen. Binnen de vrije ruimte zijn veel mogelijkheden. Predikanten kunnen zelf cursussen voor erkenning indienen. Maar er zijn meer mogelijkheden, zoals het deelnemen aan congressen, seminars en lezingen, intervisie of supervisie, een beroepsverdiepend traject of zelf lesgeven, het ontwikkelen van een nieuwe cursus of publiceren. In bepaalde gevallen kan het geheel of een gedeelte van een periode van PE ook ingevuld worden door het volgen van specifieke opleidingen of specialisaties, promotiestudie of een door de kerk geïnitieerde specialisatie.

Evaluatie
Het zal de komende tijd wennen zijn aan deze nieuwe wijze van studeren, en wellicht zullen bepaalde aspecten anders ingericht moeten worden. Daarom heeft de synode besloten over vijf jaar de regeling te evalueren. Dat om predikanten en kerkelijk werkers zo goed mogelijk in hun roeping te ondersteunen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Vernieuwd studieverlof

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

PDF Bekijken