Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. Niels de Jong, missionair predikant in Rotterdam, deed onderzoek onder jonge protestanten en hun kerk in de stad, aangeduid als de Young Urban Protestants (YUP) als alternatief voor Young Urban Professionals. De resultaten van het onderzoek onder vijf groeiende stadsgemeenten met meer dan 50 procent jongeren tussen 20 en 35 jaar, bracht hij samen in magazine YUP (uitgave IZB). Van elk van de predikanten bij de betreffende gemeenten een uitspraak:

• Ds. Arjan Markus (Jacobikerk, Utrecht)
De kerkdiensten worden gekenmerkt door rust en soberheid. In onze diensten en activiteiten willen we voldoen aan de kwaliteitseisen van veelal hoger opgeleide twintigers en dertigers. Als het om preken gaat, dan willen ze wel een goed verhaal, waardoor ze verrast worden, iets nieuws horen, iets wat hen helpt om te blijven geloven. Bij niet-kerkelijke zoekers zie je ook dat je kwaliteit moet bieden. Ze verwachten dat je met kennis van zaken spreekt. Je moet er blijk van geven de theologie te kennen, en de wereld waarin zij leven.

• Ds. Piet de Jong (Pelgrimvaderskerk, Delfshaven)
Toen ik hier begon, in 1992, waren er gemiddeld zo’n 140 kerkgangers; slecht 25 van hen behoorden tot de leeftijdscategorie twintigers/dertigers; veelal studenten en net afgestudeerden. Maar ik weet nog goed dat ik na een paar weken tijdens de preekvoorbereiding dacht: preek je voor die 25 jonge mensen of voor die grote groep 50-plussers? Binnen een minuut had ik besloten: ik ga voor die 25. Die instelling heb ik vanaf dat moment bij elke preek gehad. Hoe kan ik hen aanspreken? Als je die insteek kiest, levert dat voor ouderen geen probleem op, zo is me opgevallen. Vijftig- plussers kunnen heel goed met jonge mensen meegaan, maar jonge mensen zullen nooit met oude mensen meegaan.

• Ds. Henk de Graaff (De Samaritaan, Rotterdam)
We hebben ons de afgelopen jaren sterk afgevraagd hoe we als een levende gemeente dienstbaar zouden kunnen zijn aan de stad. Dat heeft geleid tot allerlei missionair werk, in de wijk rondom het kerkgebouw, naast het werk dat we doen vanuit wijkhuis ‘De Bron’. Ik hoop dat we blijven wie we zijn. Ik ben misschien nog wel het meest bang voor slijtage, of dat er toch een stuk zelfgenoegzaamheid, lauwheid of gemakzucht in sluipt. Dat we gaan denken wel op eigen krachten te kunnen gaan draaien en daardoor minder afhankelijk worden van God.

• Ds. Carol van Wieren (Nieuwe Kerk, Utrecht)
Er zitten veel hoger opgeleiden in de gemeente. Dat brengt met zich mee dat we ook verhoudingsgewijs veel doorstroom kennen. Zodra mensen afstuderen en elders een baan krijgen, zijn ze weer weg. Of ze vestigen zich hier, krijgen kinderen, groeien op een gegeven moment uit hun woning en trekken dan alsnog weg. (…) De onderlinge verbondenheid komt door de doorstroom wel onder druk te staan. Maar dat wordt weer gecompenseerd door de verbondenheid die men tijdens een kringavond ervaart. We moedigen mensen ook aan om deel te nemen aan een kring, want dat is de ideale plek om die verbondenheid te vervaren. Van de ongeveer 450 betrokkenen zitten er wel 250 op een kring. We hebben ca. 25 kringen momenteel.

• Ds. Bas van der Graaf (Jeruzalemkerk, Amsterdam)
De gemeente draagt meer de trekken van een gemeenschap dan van een instituut. De gemeente heeft hierdoor ook behoorlijk wat dynamiek. Dat is een voordeel, zeker voor de twintigers en dertigers. Heel belangrijk voor het gemeenschapsgevoel zijn de kringen. (…) Het is lastig dat je van een deel van de bezoekers niet weet of ze er echt bij horen. Toch proberen we het te zien als een kans. Die dynamiek zie je ook in het Nieuwe Testament en past misschien ook wel bij het lichaam van Christus in het Nieuwe Testament. Een kwestie is wel steeds het lidmaatschap. We experimenteren wat met een onderscheid tussen deelnemers en betrokkenen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's