Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toevlucht onder vleugels

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toevlucht onder vleugels

Naomi kan genade niet weg houden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De HEERE, de God van Israël, onder wiens toevlucht u gekomen bent. Ruth 2:12b

Een hen heeft naast haar eigen poten nog twee kleinere pootjes van een iets andere kleur. Wat is dat? Het is een jong dat verder helemaal onder de veren en de vleugels van de moeder verborgen is. Veilig voor roofvogels en kou.

Het gaat over Ruth. Maar eigenlijk over Naomi. Ruth is aren gaan oprapen. ‘Bij geval’ is er een vreemd liefdevolle man: Boaz. Die man maakt allerlei dubbelzinnige opmerkingen: mijn dochter, dichtbij blijven (Gen.2:24); blijf bij de meisjes; de knechten mogen je niet aanraken (Gen.20:6); je hebt alles verlaten. Boaz laat zijn waardering voor Ruth merken. Hij begrijpt als eerste mens haar verdriet. Hij laat water putten, wat volgens bijbelse verhalen aan een huwelijkssluiting vooraf gaat. Maar wie is de bruidegom?

Bescherming
Die wonderlijke woorden hebben alles te maken met het gekomen zijn onder de vleugels van de HEERE, de God van Israël. Daar is namelijk bescherming en leven. Hier merken we voor het eerst in Naomi’s geschiedenis dat de dood gaat wijken. Het gaat als vanzelf. Maar hoe komt het tot stand? Daar is eigenlijk niets over te zeggen. Ten minste, als je naar de dagelijkse werkelijkheid kijkt. Je zou denken dat niemand het georganiseerd heeft. Zo denken we in ongeloof. We proberen alles zonder God te verklaren en dat lukt nog ook. Maar dat is ongeloof. Want zonder God gebeurt er niets.

Zegenspreuken
Let op Naomi. Zij is er hopeloos aan toe, maar zonder haar toedoen gebeurt er ineens een heleboel. Het mooie van Naomi is dat ze het ziet en erkent. De sluimerende vonk van het geloof wordt ineens krachtig aangeblazen. Haar mond stroomt over van zegenspreuken en lof over Gods goedertierenheid. Je bent onder de vleugels van de Heere. Gods liefdevolle zorg met jou is realiteit. De vraag is of je dat gelooft en of je ernaar handelen wilt. We kunnen zeggen dat we dat niet willen en kunnen, zoals Naomi dat ook niet kon en waarschijnlijk ook niet wilde. Maar het rijke van God is dat ze Zijn genade niet buiten de deur kan houden. Niet buiten de deur van haar gezin (Ruth op de akker), maar daarom ook niet buiten de deur van haar hart.

Verwachting
Aan het einde van het hoofdstuk lezen we nog een aantal spannende verwachtingen naar een nieuwe toekomst. Spannende adventverwachting. Geloofsverwachting die God schenkt. De enorme overvloed aan graan die Ruth thuisbrengt. Dat is het zaad dat God beloofd heeft. Naomi erkent dat er sprake is van een wonder en merkt dat iemand zich uitdrukkelijk het lot van Ruth heeft aangetrokken. Ze wenst deze persoon een zegen toe. Als Naomi hoort dat de man Boaz is, spreekt ze zelfs van goedertierenheid die haar niet onthouden is. Duidelijk is dat Naomi inziet dat Gods liefde er voor haar is. Dat dringt als een wonderlijke verrassing tot haar door. Gods liefde wordt onder de vleugels van Gods verbondsgenade zichtbaar. Achter Boaz rijst in haar geloofsbegrip ineens de figuur van de losser op. Naomi ziet een blijde en reddende toekomst. Ruth moet volharden bij Boaz, want dat brengt de zegen dichterbij. Volharden bij de belofte!

Geloof
Het bijzondere van deze geschiedenis is dat in het op het eerste gezicht zo ‘gewone’ leven de liefde van God en Zijn aanwijzing voor de toekomst zo naar boven komt. Dat heeft natuurlijk ook alles te maken met Naomi’s geloof. Het geloof is onmisbaar bij het inzien van de daden van God. Vroeger en nu, zowel voor de geschiedenis als voor de toekomst. Zowel de geboorte van Christus als de wederkomst van Christus wordt vanuit het geloof geduid. De betekenis van de geboorte van Christus dringt pas tot je door als je geloof je leert dat je zonder Gods genade niet leven kunt en je daarom gelooft dat door de geboorte van Jezus God in de wereld gekomen is. De zekerheid van de komst van Christus ten oordeel wordt gevormd door het geloof dat God alles leidt. Maar slechts in het geloof in God als genadige Vader die Jezus Christus gezonden heeft, kun je met vertrouwen en blijdschap naar die toekomst leven.

Zit stil
Dat vertrouwen functioneert onder de vleugels (het verbond) van God. Daar wordt het werkzaam en daar wordt het herkend. Zit stil, want God doet wat Hij belooft.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 december 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Toevlucht onder vleugels

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 december 2011

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's