Onderzoekers VU en INHolland presenteren onderzoek naar identiteit christelijke basisschool
Er wordt wel eens gezegd dat het christelijk onderwijs alleen in naam nog zo heet en in een seculiere tijd nauwelijks getypeerd kan worden als christelijk. Volgens de studie ‘Typen van protestants-christelijk basisonderwijs in een seculiere tijd’ is het tegenovergestelde waar. Prof.dr. Sybren Miedema (VU) en lector Ina ter Avest (INHolland) voerden het onderzoek in opdracht van de Besturenraad uit. 479 Schoolleiders van christelijke basisscholen herkennen zich in grote mate in de onderscheiden typen ‘traditieschool’ (41%), ‘zingevingsschool’ (49%) en ‘diversiteitsschool’ (10%).
‘De verzuiling voorbij, de verlegenheid voorbij, de smalle identiteit voorbij: het is de eigenheid waarmee de schoolleider van nu het christelijk onderwijs vormgeeft’, aldus Miedema bij de presentatie van het onderzoek. Hij constateert dat alle scholen in de breedte identiteit vormgeven en ziet hen daarbij verschillende keuzes maken. In het onderzoek, dat in mei 2011 werd gestart en gisteren werd gepresenteerd, leggen schoolleiders van protestants- christelijke basisscholen de relatie tussen de eigenheid van hun school en in hun ogen actuele maatschappelijke ontwikkelingen. De onderzoekers onderscheiden drie typen als het gaat om de vormgeving van protestants- christelijke basisscholen: traditiescholen, diversiteitsscholen en zingevingsscholen. De traditieschool wordt gekenmerkt door het feit dat de school leerlingen in aanraking wil brengen met het christelijk geloof en vindt dat ze kennis krijgen van Bijbel en christendom. De samenstelling van leerling- en leerkrachtpopulatie is levensbeschouwelijk homogeen. Hier vanuit wordt aandacht besteed aan de diversiteit in de samenleving.
Zo’n 40 procent van de basisscholen die aangesloten zijn bij de Besturenraad rekent zich tot dit schooltype.
Zo’n 10 procent van de basisscholen rekent zich tot wat heet de ‘diversiteitsschool’. Deze school vindt het belangrijk dat leerlingen gelijke kansen hebben en bereidt de leerlingen voor op een leven in de multiculturele samenleving. Men vindt het belangrijk vanwege de waarden dat leerlingen kennismaken met het christelijk geloof. Levensbeschouwelijke diversiteit wordt positief gewaardeerd, wat zich uit in samenstelling van leerlingenpopulatie en docententeam.
De ‘zingevingsschool’, het derde type, stelt persoonlijke ontwikkeling en ontplooiing van de individuele leerling centraal. Vanuit de eigen (christelijke) achtergrond wordt leerlingen geleerd om te gaan met verschillende levensopvattingen. Er is dagelijks aandacht voor levensbeschouwelijke vorming. De leerlingenpopulatie is divers: vaak christelijk, maar ook onkerkelijke leerlingen en leerlingen met en andere levensbeschouwelijke achtergrond.
Ongeveer 50 procent van de Besturenraad basisscholen rekent zich tot dit schooltype.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 maart 2012
De Waarheidsvriend | 28 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 maart 2012
De Waarheidsvriend | 28 Pagina's