Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liefde

Bijbelse kernwoorden [5]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Liefde is een werkwoord. Aan het kruis heeft de Heere Jezus Christus de essentie ervan zichtbaar gemaakt: liefde is zichzelf opofferen.

Het gangbare Hebreeuwse woord voor liefde is afgeleid van ahav en heeft diverse betekenissen. Liefde karakteriseert de meest hechte relatie tussen personen.
Ook God wil met Zijn volk in een liefdesrelatie staan. Deze relatie wordt vergeleken met die tussen een man en zijn getrouwde vrouw (Hosea), een vader en zijn zoon (Ps.103:13) en een moeder en haar baby (Jes.49:15).
Tegelijk overtreft Gods relatie met Israël alle menselijke liefdesrelaties. Zijn liefde is veel dieper dan die van een moeder voor haar kinderen (Jes.49:15). Zelfs als Israël zich gedraagt als een ontrouwe vrouw, is Gods liefde onopgeefbaar. ‘Ik zal Mijn brandende toorn niet ten uitvoer brengen … Want Ik ben God, en geen mens…’ (Hos.11:9). Gods liefde blijft trouw en is onverdiend.

Verkiezing
God verkiest Israël omdat Hij van haar houdt (Deut.4:37; 10:15).
God heeft geen liefde voor Israël opgevat, omdat Israël groter is dan alle andere volken of aantrekkelijk in enig ander opzicht (Deut.7:7; vergelijk Ez.16:4-6). Zijn liefde voor Israël vindt zijn oorzaak louter in God. Hij heeft Zijn volk lief met een eeuwige liefde (Jer.31:3).
Israël dient God lief te hebben met heel zijn hart, ziel en kracht. Dit gebod is gefundeerd op het feit dat de HEERE de God van Israël is (Deut.6:4-5) en gaat gepaard met de belofte dat God Zelf wederliefde zal geven (Deut.30:6). Liefde tot Hem komt tot uitdrukking in dagelijkse gehoorzaamheid (Deut.10:12). God gebiedt ook de naaste lief te hebben (Lev.19:18).

Nieuwe Testament
Het Nieuwe Testament gebruikt diverse woorden voor ‘liefde’. Het meest gangbare woord is agapè, dat reeds breed werd gebruikt in de Septuaginta (Griekse vertaling van het Oude Testament).
Het onderscheid tussen diverse Griekse woorden voor liefde is niet altijd even duidelijk. Toch is het opvallend dat in het gesprek tussen de Heere Jezus en Petrus (Joh.21:15-17) twee verschillende Griekse werkwoorden voor ‘liefhebben’ worden gebruikt (agapaoo en phileoo). Volgens diverse exegeten blijkt hieruit een betekenisnuance, waarbij agapaoo hier zou verwijzen naar de hoogste vorm van liefhebben.

Offer
Gods liefde komt concreet tot uitdrukking in het zenden en geven van Zijn Zoon (1 Joh.4:9; Joh.3:16). Ook de liefde van de Heere Jezus is zichtbaar, bijvoorbeeld in Zijn omgang met zondaars. Het absolute toppunt van Zijn liefde blijkt aan het kruis.
Liefde is bereid te lijden en zichzelf desnoods op te offeren. Op Golgotha blijkt het nauwe verband tussen Gods onverdiende liefde en verzoening (vergelijk Rom.5:7-8).

Plicht
Johannes is doorweekt met Gods liefde. ‘Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad’ (1 Joh.4:19). Onze natuurlijke vijandschap tegen God (Rom.5:10) maakt plaats voor wederliefde tot God. Het elkaar liefhebben is een plicht, waarbij de liefde van God bron en norm is (1 Joh.4:7-21; vergelijk Joh.15:9-17).
De ‘apostel der liefde’ schrijft dat God liefde ís (1 Joh.4:8,15). Dit moet uiteraard niet worden uitgespeeld tegen het feit dat God ook kan toornen (vergelijk Hebr.12:29). Gekrenkte liefde kan zich juist in toorn uiten. Johannes bedoelt te zeggen dat het onmogelijk is elkaar niet lief te hebben.
Want God Zelf is liefde.

Nieuw gebod
In Zijn ‘dubbelgebod der liefde’ sluit de Heere Jezus aan bij het Oude Testament (Matt.22:37-40).
Tegenover een Joodse interpretatie van Leviticus 19:18 buigt Hij de vraag ‘wie is mijn naaste?’ om naar: ‘hoe word ik een naaste?’ (Luk.10:25-37). Christelijke liefde strekt zich zelfs uit naar vijanden (Mat. 5:44).
Met ‘het nieuwe gebod’ elkaar lief te hebben (Joh.13:34; vergelijk Joh.15:9-17) bedoelt de Heere Jezus geen nieuw gebod te geven in vergelijking met het Oude Testament.
Wel is Zijn liefde exemplarisch voor de manier waarop Zijn discipelen elkaar liefhebben (Joh.13:1- 20; Fil.2:3-8; vergelijk 1 Kor.9:21).
Deze onderlinge liefde is bij uitstek het kenmerk van de christelijke gemeente in deze wereld (bijvoorbeeld Joh.13:35; vergelijk Gal.5:22). Uit heel de Bijbel blijkt dat liefde zich concreet uit en daarom een werkwoord is (1 Kor.13).

Volgende week: loven.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 april 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Liefde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 april 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's