Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gouden Gids

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gouden Gids

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid. Johannes:13a

Onlangs viel hij weer op de deurmat, de ‘Gouden Gids’. Deze gids wil je in de doolhof van veelheid aan allerlei bedrijven naar het juiste adres leiden. Om je zo te brengen bij het product dat je nodig hebt.

De Bijbel kent ook zo’n Gids.
Met recht de gouden Gids.
Hij brengt bij het Goed dat nimmermeer vergaat. Het is de Heilige Geest, die met Pinksteren in alle volheid uitgestort.
Hoe moest dat nu met de discipelen van Jezus? Hoe moest dat nu met de op aarde achtergebleven gemeente van Christus? Waren ze nu, na Zijn hemelvaart, op zichzelf aangewezen? Wat zou er dan van terechtkomen?
Maar zie, Hij vervult Zijn woord. Op de dag van het pinksterfeest werden zij allen vervuld met de Heilige Geest. Juist toen bleek dat ze er niet alleen voor stonden. Vervuld met de Heilige Geest sprak Petrus het woord tot die hele menigte. En het sloeg in, ze werden diep in het hart geraakt. Zo werkt de Heilige Geest, door Jezus genoemd: de Geest van de waarheid.

Betrouwbaar
Van iemand die bekend staat als betrouwbaar, weet je dat je op zijn woord aankunt. Dat nu wordt gezegd van de Heilige Geest. Hij is de Geest van de waarheid.
Het tegenovergestelde daarvan is geest van de leugen. Je komt er pijnlijk achter als je door iemand met allerlei mooie woorden op het verkeerde spoor bent gezet, met alle gevolgen van dien. Zo deden de valse profeten dat. Toch hoorden veel mensen dat veel liever. Dat komt omdat de leugen diep in onszelf geworteld is. Ons eigen hart geeft geen goed beeld van onszelf en van de werkelijkheid.
Daar moet de Geest van de waarheid aan te pas komen, om me daar aan te ontdekken. Is die dan betrouwbaar? Ja, Hij heeft het uit de eerste hand. Zijn woorden zijn niet verzonnen of sterk aangedikt. Wat de Heilige Geest ons vertelt, heeft Hij van niemand minder, dan van Jezus Zelf. En deze heeft het weer van Zijn Vader. Dan moet het toch wel waar zijn. Je hoeft er niet aan te twijfelen.
De zaak die de Heilige Geest ter sprake brengt is vast en zeker.

Waarheid
Wat is waarheid? Hierover zouden we een hele boom kunnen opzetten. Laten we echter dicht bij het Woord van de Heere Jezus Zelf blijven. Bij Hem is waarheid niet in de eerste plaats een stelling of een leer. Hij is Zelf de Waarheid. Hij is en Hij spreekt Gods waarheid. Dat wat verborgen is geweest, dat wat niemand kon bedenken, is in Hem aan het licht gekomen.
In de komst en het werk van de Heere Jezus heeft God de waarheid aan het licht gebracht.
De waarheid van onze totale verdorvenheid. De waarheid van Gods toorn over de zonde. De waarheid van Zijn rijke genade en liefde in Christus Jezus ons geschonken.
Zo immers kunnen zondaren met God verzoend worden.
Kennen we die waarheid? Die kennen we als we door het geloof met Christus verbonden zijn. Ik kan menen de waarheid in pacht te hebben, maar buiten Christus is geen waarheid. Wie niet gelooft in de Heere Jezus, leeft in de leugen en is in de waarheid niet.
Zit iemand daarmee? Het is Pinksteren geweest. De Heilige Geest, de Geest van de waarheid is gekomen.
Hij wijst de weg in heel de waarheid.

Weg wijzen
Als het gaat over het werk van de Heilige Geest vinden wij het nogal eens moeilijk, ongrijpbaar. Maar de Heilige Geest komt juist verduidelijken hoe de situatie nu echt is. Hij wijst de weg. Zoals een gids je ergens naartoe brengt, zo gaat de Heilige Geest met ons op weg. Hij laat de woorden van God klinken. Hij laat al het werk van Jezus zien.
Maar dat heb ik al zo vaak gehoord.
Toch begrijp ik er nog zo weinig van. Ik put er zo weinig kracht uit.
Van wezenlijk belang is door welke gids ik me laat leiden.
Er is maar één Gids, die meer dan goud waard is: de Heilige Geest. Hij wijst me de weg in heel de waarheid. Hij leert me er amen op zeggen. Hij gaat de waarheid verzegelen, om het zeker te weten. Hij werkt in het hart het verlangen om me gelovig te laten leiden door het Woord van God. Hij wijst me de weg naar de Waarheid: Christus.
Zo gaat de volheid die in Christus is steeds meer voor me leven. Hij neemt daaruit steeds weer wat ik nodig heb. In het volgen en dienen van de Heere zijn we niet aan onszelf overgeleverd. Is dat geen rijke pinksterzegen?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De gouden Gids

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's