Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Koning David en geweld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Koning David en geweld

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het geweld dat in de Bijbel voorkomt, stelt vandaag voor vragen. Ook koning David maakt zich eraan schuldig. Hij snijdt immers de hielpezen van wagenpaarden door (2 Sam.8: 4). Verder lijkt 2 Samuel 12:31 te suggereren dat hij ook nog eens verantwoordelijk is voor een zeer gruwelijke executie. Wat hebben deze gewelddadige bijbelteksten te betekenen?

De schrijver van het bijbelboek Samuel bericht in hoofdstuk 8 over de oorlogsverrichtingen van David. We lezen in vers 3 en 4: ‘Verder versloeg David Hadadezer, de zoon van Rechob, de koning van Zoba, toen die heentrok om zijn gezag aan de rivier de Eufraat te herstellen. David nam van hem duizend wagens af en nam zevenhonderd ruiters en twintigduizend man voetvolk gevangen. Ook sneed David de hielpezen van alle wagenpaarden door, maar hield er honderd wagenpaarden van over.’
De vraagsteller vraagt zich af of deze laatste wrede handeling berust op een bevel van de HEERE.
In de tekst zelf lezen we daarover niets, evenmin in het tekstverband.
Toch klinkt er elders in de Schrift wel degelijk zo’n bevel. De HEERE beveelt immers in Jozua 11:6: ‘Wees niet bevreesd voor hen, want morgen om deze tijd zal Ik hen allen als gesneuvelden overgeven voor de ogen van Israël. Van hun paarden moet u de pezen doorsnijden en hun wagens met vuur verbranden.’
Het doorsnijden van de pezen van de paarden behoorde tot de toenmalige oorlogsstrategieën.
Deze dieren konden immers niet meer ingeschakeld worden in de strijd tegen Israël.

Geen paarden in leger
De Kanttekeningen van de Nieuwe Vertaling geven aan dat in de tijd van koning David paarden nog niet in gebruik zijn bij de Israëlieten. Bij heidenvolken is dat anders; zij zetten ze wel in.
Op de achtergrond speelt een wet uit Deuteronomium 17:16 mee: ‘Maar hij mag voor zichzelf niet veel paarden aanschaffen en het volk niet laten terugkeren naar Egypte om veel paarden aan te schaffen, omdat de HEERE tegen u gezegd heeft: U mag nooit meer langs deze weg terugkeren.’
Psalm 20:8 werpt ook licht op dit bijzondere bevel. David (!) zingt: ‘Dezen vertrouwen op strijdwagens en die op paarden, maar wij zullen de Naam van de HEERE, onze God in herinnering roepen.’
Calvijn schrijft treffend in zijn commentaar bij Jozua 11:6: ‘Ook wilde God de Zijnen aanleiding tot overmoed ontnemen, zodat ze, met hun eigen grenzen tevreden, zich kalm en rustig zouden houden en niet hun buurvolken op een onrechtmatige wijze zouden aanvallen. (…) Dat de paarden dus door het doorsnijden van de pezen onbruikbaar gemaakt werden voor de oorlog en de strijdwagens vernield werden, was nodig om de Israëlieten niet aan de gewoonten van de heidenen te laten wennen.’
Ik wijs nog op een niet onbelangrijke leesregel bij het lezen van de Schrift: Niet alles wat in de Bijbel wordt beschreven, wordt ook voorgeschreven. De Partij voor de Dieren hoeft zich dus geen zorgen te maken…

Executie
Is koning David ook verantwoordelijk voor een vreselijke executie?
De schrijver van 2 Samuel schrijft over de inname van de stad Rabba (12:26-31). De weergave van vers 31 in de Statenvertaling is huiveringwekkend: ‘Het volk nu, dat daarin was, voerde hij uit, en leidde het onder zagen, en onder ijzeren dorswagens, en onder ijzeren bijlen, en deed hen door de ticheloven doorgaan.’
Deze woorden doen denken aan een zeer gruwelijke executie. Matthew Henry schrijft bij deze tekst dat David te hard schijnt (!) geweest te zijn voor zijn krijgsgevangenen.
De vraagsteller wijst in de uitwerking van haar vraag al op de weergave van deze tekst in de Herziene Statenvertaling: ‘Het volk dat daarin was, liet hij eruit halen en zette het bij zagen, bij ijzeren houwelen en bij ijzeren bijlen, en liet hen overbrengen naar de steenovens.’ Er is dan geen sprake van executie, maar van dwangarbeid. Taalkundig gezien is het zeker mogelijk om de tekst zo te vertalen. Ik denk dat deze vertaling de voorkeur verdient. Op deze manier wordt de vraag van de vraagsteller niet van een antwoord voorzien maar zelfs weggenomen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 augustus 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Koning David en geweld

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 augustus 2012

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's